سرویس معماری هنرآنلاین: قاسم امیدوار، دکترای معماری و عضو کمیته نما در شهرداری منطقه 17، چالش اصلی معماری در کشور را کمرنگ شدن اصالت دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چالش اصلی ما این است که برخی از معماران اصالت خود را فراموش کرده‌اند و صرفا برای اجرای یک نما یا ساختمان، خواسته‌های کارفرما را مد نظر قرار می‌دهند و بر بازار و مارکت تمرکز دارند.

او افزود: متاسفانه طرح‌های بسیاری از کارفرماها با اصول معماری گذشته ما بسیار فاصله دارد و از آن دور شده است در حالی‌که اگر به گذشته معماری ایران بنگریم متوجه چارچوب‌هایی در این عرصه می‌شویم که کاملا با ریشه و روحیات فرهنگی ما انطباق دارد اما متاسفانه امروزه معماری مخرب و بدون اصول پایه‌ای، بر معماری ما تاثیرگذاشته و روند آشفته‌ای را شکل داده است.

مدیر گروه معماری در دانشگاه تهران جنوب، درباره روند انتخاب در کمیته نما، توضیح داد و بیان کرد: متاسفانه اغلب نماهایی که برای بررسی به کمیته ارسال می‌شوند، بدون توجه به داشته‌های معماری ایرانی، معیارها و شاخصه‌های اصولی این عرصه شکل گرفته‌اند بنابراین ما در کمیته سعی داریم که مساله را با نگاهی اصولی پیش ببریم.

او افزود: طی 4 سالی که کمیته نما در شهرداری تشکیل شده است، مباحث مختلفی مطرح شد که بخشی از آن به صورت آزمون و خطا، طی یک دوره زمانی پیش رفت زیرا قبلا تجربه‌ای در این باره نداشتیم اما امروز با جلو رفتن کارها به یک سری اصول دست یافته‌ایم که تبدیل به مصوبات اصولی شده است.

این مدرس دانشگاه درباره اعضای حاضر در کمیته نما، بیان کرد: در این کمیته معاونت شهرداری، مسئول صدور پروانه و یک معمار که عضو هیئت علمی دانشگاه نیز هست، در کنار یک شهرساز که وی نیز به عنوان هیئت علمی دانشگاه فعال است، در کنار نماینده شورای شهر تهران حضور دارند.

امیدوار درباره روند انتخاب نماها در این کمیته، گفت: در این کمیته هر کدام از کارشناسان با نقطه نظر و دیدگاه‌هایی که مربوط به حوزه تخصصی آنهاست، مساله را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال در بحث شهرسازی، قطعا هماهنگی نما با منظر شهری و محیط اطراف در راستای احترام به کالبد شهر و سایر بناها و عدم ایجاد اغتشاش در دید بصری جامعه مد نظر قرار می‌گیرد.

او افزود: در سال‌های گذشته، برخی از کارفرمایان برای طراحی نما از متریال نامناسب و مختلفی استفاده می‌کردند ضمن اینکه فرم‌های نادرستی نیز با این دیدگاه شکل گرفته بود اما امروزه توجه به اصولی ایرانی از جمله مباحثی است که ما در کمیته نما دنبال می‌کنیم بنابراین علاوه بر تاکید بر روی فرم، متریال را نیز مد نظر قرار خواهیم داد.

عضو کمیته نما در شهرداری منطقه 17 تاکید کرد: در نمای ساختمان‌ها بحث کمپوزیسیون و نحوه قرارگیری دیوارها، در و پنجره‌ها مورد توجه قرار دارد ضمن اینکه نحوه قاب‌بندی فرم نما و چگونگی دید بصری آن نیز بسیار حائز اهمیت است. استفاده از متریال نیز در نماها باید به صورت مینی‌مال باشد و تنوع بالا در آن ممنوع است.

امیدوار درباره استفاده از نماهای کلاسیک و رومی گفت: باتوجه به اینکه نماهای رومی و کلاسیک متعلق به ایران نیست، امروز استفاده از این نوع نماها مطلقا ممنوع است به همین خاطر کارفرماها به سمت و سوی تازه‌ای می‌روند.

او با اشاره به ضعف در عرصه نظارت گفت: مصوبات کمیته نما کاملا مشخص است اما متاسفانه ما هنوز در بخش نظارت دچار مشکلاتی جدی هستیم به همین خاطر ما در برخی مواقع جلسات نظارت بر نماها را درون شهر و در نواحی برگزار می‌کنیم تا از نزدیک با روند کار رو به رو شویم و توضیحات معمار و کارفرما را درباره اثر بدانیم اما بدیهی است که هنوز این نظارت به میزانی که امروز نیاز داریم، نرسیده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در روند بررسی نما، علاوه بر بررسی طرح، مدارکی نظیر عرض خیابان و هماهنگی آن با سایر بناها مورد توجه قرار می‌گیرند بنابراین ساخت بنا در نزدیکی منطقه‌های تاریخی باید به نحوی باشد که هویت این بناها و منطقه حفظ شود.

امیدوار تصریح کرد: معماری زمینه‌گرا بحثی است که باید در شرایط کنونی به آن بیش از همیشه توجه کنیم زیرا این دیدگاه سبب می‌شود که بتوانیم به فضایی که در آن هستیم، احترام بگذاریم و هماهنگی و همراهی مناسبی را در شهر ایجاد کنیم.