سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری کارگردانان جوان فیلم سینمایی "جان‌دار" هستند که در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

این دو پیش از این نیز در سینمای فیلم کوتاه با یکدیگر فعالیت و همکاری داشتند و فیلم "نسبت خونی" این‌ دو کارگردان جوان در جشنواره فیلم کوتاه تهران درخشید. در خلاصه داستان فیلم "جان دار" آمده است: بخدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار میزنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که؟

فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، جواد عزتی، علی شادمان، باران کوثری، گیتی قاسمی، احمد قزوینی، مسعود کرامتی، محمدعلی محمدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. "جان‌دار" پنجشنبه 18 بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت به روی پرده می‌رود.

جان دار

حسین امیری دوماری یکی از کارگردانان این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده شکل گیری "جان دار" گفت: ایده فیلم، ما به ازای بیرونی ندارد و فیلم می‌تواند گوشه‌ای از زندگی افراد باشد، هرچند این نمود مستقیم و بیرونی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که قرار است "جان‌دار" چه محتوای جدیدی در اختیار مخاطب بگذارد، بیان کرد: شاید موضوع فیلم "جان‌دار" پیش از این نیز کار شده باشد، اما در پرداخت ما سعی کردیم متفاوت عمل کنیم و حرف جدیدی را به مخاطب انتقال دهیم.

این کارگردان جوان در ادامه به ترکیب بازیگران فیلم اشاره کرد و افزود: ما از ترکیب بازیگران بسیار نظرات مثبتی دریافت کردیم و در همین چند اکرانی که داشتیم متوجه شدیم این ترکیب به دل مخاطب فیلم نشسته و به درستی جواب داده است.

امیری دوماری در پاسخ به این سوال که چگونه در بخش کارگردانی وظایف را بین خود و پدرام پورامیری تقسیم می‌کنند، توضیح داد: دو نفره کار کردن برای ما تاثیر مثبتی دارد و اگر این گونه نبود این همکاری همان 10 سال پیش قطع می‌شد. تقسیم کاری وجود ندارد و قانون نوشته شده‌ای در بین ما نیست. همه چیز کاملا مشترک است و هر دو باید متقاعد شویم. این همکاری دونفره برای ساخت فیلم سخت است، اما در عین حال جذابیت خاص خودش را دارد و نتیجه کار را لذتبخش‌تر می‌کند. چرا که ما باید در آن واحد دو نفر را راضی کنیم، هم خودمان و هم طرف مقابل را و این سخت و چالش برانگیز است؛ اما سر همه مسائل و موارد اینطور نیست که بحث داشته باشیم. در طی این سال‌ها به یک زبان مشترک رسیده‎ایم و سر موارد خاصی که وجود دارد بحث می‌کنیم و به یک جمع بندی و اتفاق نظر می‌رسیم.

جان دار

امیری دوماری در خاتمه درباره چرایی عدم حضور این فیلم در بخش سودای سیمرغ، گفت: باید از هیئت انتخاب پرسید که چرا فیلم ما در بخش سودای سیمرغ قرار نگرفته است. وقتی فیلم‌ها را می‌بینیم احساس می‌کنیم که یک جای کار می‌لنگد اما نمی‌دانیم کجاست. شاید جمعی از مصلحت‌های احتمالی باعث شد تا فیلم از بخش مسابقه خارج بماند، اما در کنار تمام این مسائل خوشحالیم که تنها فیلم اولی هستیم که فیلممان جزو فیلم‌های برتر آرا مردمی بوده است و فکر می‌کنم تاکنون در طول مدت جشنواره فیلمی نبوده است که در بخش سودای سیمرغ حضور نداشته باشد اما در بخش آرا تماشاگران جزو فیلم‌های برتر بوده است.