سرویس معماری هنرآنلاین: علی خیاطی، هنرمند معمار درباره برگزاری نمایشگاه اوریگامی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه بالغ بر 30 اثر اوریگامی که حاصل فعالیت 15 سال گذشته من است، به نمایش گذاشته شده است.

او درباره کارکرد این آثار در حوزه معماری، بیان کرد: من دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری از دانشگاه تبریز هستم. طی این سال‌ها به دلیل علاقه وافری که به هنر اوریگامی داشتم، سعی کردم که از این آثار در راستای معماری استفاده کنم، بر همین مبنا فرم و شکل برخی از این آثار را با نگاهی معمارانه تغییر داده‌ام.

این معمار ادامه داد: طی سال‌های مختلف فعالیت در این عرصه بالغ بر 75 اثر اوریگامی اجرا کرده‌ام اما هنوز برای ثبت آنها در انجمن اوریگامی ژاپن اقدامی نکرده‌ام؛ این آثار حاصل تمرین و مطالعه من در حوزه اوریگامی است.

خیاطی درباره نحوه استفاده از این آثار اوریگامی در بدنه معماری، بیان کرد: این آثار با توجه به نگاهی که معماری داشته است، به نحوی فرم‌هایی را تداعی می‌کند که امکان اجرا به عنوان المان‌های شهری یا نماهای معماری را دارد زیرا تداعی گر شکلی حجم گونه است.

او افزود: در راستای طراحی این کارها، عموما ابعاد کار را بزرگتر می‌کنم و یا روند را تغییر می‌دهم و حتی گاهی این آثار را با حجم‌ها ترکیب می‌کنم و فرم‌های تازه‌ای را به دست می‌آورم به همین خاطر گاهی ممکن است برای برخی از آثار بالغ بر یک سال وقت صرف کنم.

این هنرمند درباره استفاده از این آثار در بدنه شهری گفت: من تاکنون موفق نشده‌ام که از این طرح‌ها در یک ساختمان یا بنای خاص استفاده کنم البته از این آثار در طراحی داخلی استفاده شده است اما به نظر من کلیه این طرح‌ها قابلیت استفاده در المان‌های شهری و یادمان ها را دارد.

خیاطی با اشاره به مشکلات عرصه معماری برای فارغ التحصیلان این رشته، گفت: متاسفانه اغلب فارغ التحصیلان رشته معماری از گذشته و فرهنگ بومی کشور ما دور شده‌اند و صرفا به دنبال وارد کردن طرح‌های اینترنتی یا فضاهای وارداتی هستند.

او ادامه داد: متاسفانه اغلب کارفرماها معماران را مجاب می‌کنند که صرفا طرح‌های آنان اجرا شود و هیچ توجهی به مسائل فنی آن ندارند اما این مباحث سبب شده که متاسفانه ما با فقر معماری بومی مواجه شویم.

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 20 بهمن ماه همه روزه از ساعت 9  الی 17 به برج آزادی تهران مراجعه کنند.