سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فائزه بهارلو با نام "از یوحنای آبزیان..." در گالری آتبین برپاست. در این نمایشگاه 12 اثر کوچک و 14 تابلوی بزرگ به نمایش درآمده است. بهارلو در گفتوگو با هنرآنلاین گفت: ایده شکل‌گیری این مجموعه از یک شعر آغاز شد اما پرداختن به موجودات آبزی انتخاب خودم بود. شاید نام نمایشگاه یک موضوع زیست‌محیطی را تداعی کند اما آنچه در نظر داشتم انفجار و طغیانی است که هر موجودی علیه زیست و موقعیت کنونی خود دارد. رویایی که در سر موجودات هست گاه منجر به شورش می‌شود و گاه به دلیل انفعال آنها به حسرت تبدیل می‌شود.

بهارلو افزود: در بیشتر تابلوها یک موجود آبزی وجود دارد که در فضای بالای سر او محیطی رویاگونه و متفاوت دیده می‌شود و تناقض میان این دو فضا مشهود است. در بعضی از آثار یک موجود غیرآبزی مثل گوزن وجود دارد که به دلیل شکل شاخ‌های آن می‌تواند نمادی از رویش و باروری باشد. این موجود را در تقابل با آبزیان قرار دادم و ماهی‌های ریز به آن حمله می‌برند زیرا خودشان توان کاری ندارند و به گوزن حسادت می‌ورزند.

او با اشاره به تفاوت این مجموعه با آثار قبلی خود گفت: در آثار جدیدم اصلا انسان حضور ندارد اما وجه نقاشانه آنها که راحتی کار و پاشش رنگ است، نکته مشترک آثار است. در عین حال با توجه به اینکه من در رشته تصویرسازی هم تحصیل کرده‌ام، پس از پایان کارها روی آنها ساخت و پرداخت دقیق‌تری کردم. در این موضوع هم تناقضی وجود دارد و بعضی قسمت‌های تابلو آزاد و رهاست و بعضی قسمت‌ها دقیق و جزیی کار شده است.

بهارلو درباره تفاوت تصویرسازی و نقاشی گفت: به نظر من این دو از هم جدا نیستند مگر اینکه تصویر در کنار یک متن قرار بگیرد و وجه تصویرگری پیدا کند. اثری انتزاعی که فقط از چند لکه رنگ تشکیل شده وقتی در کنار یک شعر قرار بگیرد، تبدیل به تصویرسازی آن شعر می‌شود. پس آن متن است که تصویر را از قالب نقاشی درآورده و تبدیل به تصویرگری می‌کند.

بهارلو ادامه داد: از سوی دیگر چون تصویرسازی‌ها معمولا ظریف و با پرداخت جزییات هستند، وقتی یک نقاشی هم به این شیوه کار شود مخاطب احساس می‌کند با تصویرگری مواجه شده؛ در عین حال همان تصویرگری‌های کوچک وقتی در ابعاد بزرگتر روی بوم اجرا می‌شود، تعریف نقاشی پیدا می‌کند.

نمایشگاه نقاشی فائزه بهارلو با نام "از یوحنای آبزیان..." تا 23 بهمن در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.