سرویس موسیقی هنرآنلاین: اولین کتاب ترانه‌های افشین مقدم با نام "جان جوانی" از سوی نشر "نگاه" منتشر و روانه بازار شد.

مقدم درباره این کتاب به هنرآنلاین توضیح داد: این کتاب ابتدا قرار بود در سال 85 منتشر شود که این اتفاق نیفتاد. در سال 91 مجددا تلاش کردیم کتاب را منتشر کنیم که باز هم موفق نشدیم. تا این که چندی پیش جلسه‌ای با انتشارات نگاه داشتیم و به یک سری توافقاتی در این زمینه رسیدیم. مدتی بعد قراردادی میان من و این انتشارات به امضا رسید ولی در پروسه کار چند ترانه که دوست داشتم در این مجموعه باشد به مشکل خورد.

این ترانه‌سرا ادامه داد: به همین خاطر جلساتی را در وزارت ارشاد داشتیم و تمام تلاشم را کردم تا آن ترانه‌ها در کتابم باشد، چرا که دو دهه از فعالیت من در حوزه ترانه می‌گذرد و نسب به دیگر همکارانم جزو اولین نفراتی هستم که به این حوزه ورود پیدا کردم. برای این کتاب بسیار تلاش و جنگ کردم و هیچ وقت از دست از تلاش برنداشتم و در این راستا انتشارات نیز پشت من بود و حمایتم می‌کرد.

مقدم اضافه کرد: با توجه به این که دهه چهل زندگی‌ام را می‌گذرانم، دلم می خواست کتاب در همین زمان منتشر شود که در نهایت هم به خواسته خود رسیدم و کتاب من با 180 ترانه منتشر شد. تاریخ بعضى از ترانه‌هاى این مجموعه به پیش از ورود من به بازار موسیقی باز می‌گردد. یکی دو کار نیز از زمان دبیرستان من در این کتاب هست، آن هم به این دلیل که مخاطب با روند پوست‌اندازی من در این سال‌ها آشنا شود.

او تاکید کرد: حتی من از قراردادن ترانه‌هایی که به لحاظ زبان و تألیف ایرادهایی داشتند ابایی نداشتم، چرا که دوست داشتم مخاطب با تقویم من جلو بیاید و ببیند که روند پختگی در زبان و جهان‌بینی شاعر چگونه بوده است. مخاطبان در این کتاب با یک دفترچه خاطرات مواجه هستند. نکته مهم کتاب در ترانه‌هایی نیست که خواننده‌های بزرگ اجرا کرده‌اند بلکه در پانویس‌ها و خاطره‌بازی‌ها و توضیحات فنی و برخی از ترانه ها است که هنوز به تولید نرسیده‌اند.

این ترانه سرا همچنین گفت: به نظر من کارورزان جوان ترانه هم به لحاظ فنی می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.