سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "صورت چرمی" نوشته هلموت کراوزر با عنوان "پوزه چرمی" با ترجمه علیرضا کوشک جلالی، طراحی و کارگردانی علیرضا بختیاری از 16 بهمن‌ماه ساعت 19 در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی مرسا سید موسوی و علیرضا بختیاری هستند. علیرضا بختیاری پیش از این نمایش "مرسی" را در تالار هنر و اندیشه به صحنه آورده است.

علیرضا بختیاری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه از هلموت کراوزر نویسنده آلمانی گفت: من از فارغ‌التحصیلان آکادمی استاد سمندریان هستم و به دنبال نمایشنامه‌ای با دو یا سه شخصیت به منظور ارائه برای پایان‌نامه بودم. بیشتر مدنظرم این بود که نمایشنامه متشکل از دو شخصیت زن و مرد باشد تا اینکه کاملاً اتفاقی با این متن برخورد کردم.

او در ادامه افزود: در ابتدای خوانش نمایشنامه "پوزه چرمی" از آنجا که این اثر جنون‌آمیز است من را پس زد اما ذهنم را درگیر کرد بنابراین نتوانستم از آن بگذرم و پس از خوانش مجدد، بسیار به این نمایشنامه علاقمند شدم و تصمیم گرفتم آن را به صحنه آورم.

این بازیگر و کارگردان با اشاره به اینکه "صورت چرمی" نقد خشونت است، عنوان کرد: این اثر به تاثیر خشونت و تاثیری که افراد از رسانه‌ها و فیلم‌ها می‌گیرند، می‌پردازد. نمایش دو شخصیت زن و مرد دارد که زن این نمایش تحت تاثیر کارتون‌ها و فیلم‌هایی که به راحتی هضم می‌شوند، مثبت و نرم است و شخصیت مرد که نویسنده و شاعر است و بیکاری بر او غلبه کرده، تحت تاثیر فیلم‌های خشن قرار دارد.

بختیاری همچنین اضافه کرد: مرد که دچار سرخوردگی شده است با شخصیت یکی از فیلم‌ها همذات‌پنداری کرده و تحت تاثیر آن احساس می‌کند با استفاده از اره برقی می‌تواند زندگی خود را متحول و در برابر همسرش قدرتی کسب کرده و خود را ثابت کند. او معتقد است که چون فضای بیرون خشن است با استفاده از ابزاری خشن زندگی‌اش را دگرگون کند.

او درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به متن اصلی یادآور شد: معتقدم که کارگردان بازنویس متن است و گویی باید نمایشنامه را به سمت و سویی که میل دارد هدایت کند. اما در اجرا به 80 درصد متن وفادار بوده‌ام و تنها بیست درصد آن را به دلیل خرده مسائل فرهنگی که برای تماشاگر ما تعریف نشده است، تغییر دادم.

علیرضا بختیاری با بیان اینکه تمرینات این نمایش 8 ماه به طول انجامید، درباره فضای اجرایی نمایش "صورت چرمی" عنوان کرد: در ابتدای این نمایش انیمیشن "سیندرلا" پخش می‌شود و نمایش با همین کارتون به پایان می‌رسد در این میان فضای خشنی وجود دارد که سعی کرده‌ام کنتراستی میان فضای ذهنی زن و مرد ایجاد کنم.   

کارگردان نمایش "مرسی" درباره طراحی صحنه نمایش "صورت چرمی" خاطرنشان کرد: در ابتدا تصمیم داشتم طراحی صحنه مینی‌مالی داشته باشیم اما در طی پیشبرد کار متوجه شدم که این فضا با خشونت و شلختگی مغایرت دارد و بر آن شدم تا طراحی صحنه به سمت رئالیسم و ناتورئالیسم برود و حتی خرده وسایل صحنه را به صورت ملموس نیز داشته باشم. ضمن اینکه در صحنه فضای متقارنی را ایجاد کردم و خط میانی را در نظر گرفتم که تقارنی میان سمت چپ صحنه که فضای ذهنی زن است و سمت راست که فضای ذهنی مرد است را ایجاد کنم.

او درباره موسیقی این نمایش عنوان کرد: موسیقی نمایش اروپایی و انتخابی است که به صورت پلی بک از دل صحنه پخش می‌شود. موسیقی در راستای فضای نمایش است که متناسب با این فضا تغییر می‌کند. شخصیت مرد بنا به حس و حالش موسیقی را پخش می‌کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: امیر رحمانی، دستیار کارگردان: صبا باقرپور، اتاق فرمان: صبا باقرپور و افشین شوندی، صدای پلی بک: افشین شوندی، ویدئو: محمد کول آبادی، دستیاران صحنه: حمیدرضا خلیلی و رضا جهان آرا، ساخت تیزر: امیر رحمانی، تدوین: بهرام حاج جعفری زاده و طراح پوستر و بروشور: سارا حسینخانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.