سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کودک و نوجوان "شاهزاده و خرس" نوشته و کار ماندانا عبقری ساعت 18 در تالار هنر اجرا می‌شود. بازیگران این اثر نمایشی مانداناعبقری، احمدعباس زاده، راشین رضایی، پویا شش پری، علی پرویز و محمد معین محرری هستند. این نمایش که در ششمین جشنواره تئاتر شهر روی صحنه رفته، موفق به دریافت جایزه دوم بازیگری زن و جایزه نخست ماسک و گریم شد.

ماندانا عبقری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری، موضوع و مضمون نمایش "شاهزاده و خرس" گفت: نمایشنامه این اثر براساس داستانی به نام "شرق خورشید، غرب ماه" نوشته تینا هو نگاشته شده است. پیرنگ و تم اصلی این اثر خوش قولی و دوری از غرور است. از آنجا که برخی اشتباهات رایج میان کودکان غرور، بدقولی، خشم، بداخلاقی، بدجنسی و ترس است، تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم چرا که این اشتباهات ممکن است پیامدهای ناگواری را در زندگی آن‌ها رقم بزند.

او ضمن اشاره به اینکه نمایش "شاهزاده و خرس" مناسب گروه سنی کودکان و نوجوانان است، خلاصه داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: دختری که توسط موجودات خیالی طلسم شده به شمایل یک خرس درآمده است. او به سراغ تووه پسری اسکیمو می‌رود که عاشق حیوانات است و روح بزرگ و قلب مهربانی دارد. از بد روزگار پدر تووه دچار حادثه‌ای شده و خانواده‌اش به سختی روزگار می‌گذرانند. شبی یک خرس قطبی به ایگلوی آن‌ها می‌رود و در ازای پرداخت مقدار زیادی جواهر از تووه می‌خواهد که به قصر او برود. تووه با خرس می‌رود. او در قصر خرس متوجه اتفاقات غیرعادی می‌شود و ...

این کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان اینکه این اثر دارای مفهومی عمیق، تربیتی و روانشناختی است، درباره سبک و شیوه اجرای این نمایش خاطرنشان کرد: شیوه اجرایی این اثر به صورت زنده و تن‌پوش است. از منظر ساختاری در این اثر از لباس‌های پر زرق و برق و بازی‌های مجیک، جادویی و نورهای ماورایی استفاده شده است. محتوای این نمایش برای گروه سنی نوجوان و رنگ و لعاب آن برای کودکان مناسب است.

عبقری درباره طراحی صحنه و لباس این اثر نمایشی عنوان کرد: بیشتر سبک و سیاق این نمایش متمرکز بر استفاده از نورهای بلک لایت و فلورسنتی است که با مهتابی ماورابنفش تاریک می‌شود. بازتاب نور جلوه بصری در صحنه ایجاد  کرده و می‌توان گفت که بازی با رنگ و نور کلیت صحنه را تشکیل می‌دهد.

او همچنین افزود: از آنجا که این اثر فضایی غیر ایرانی دارد و در قطب شمال می‌گذرد، طراحی لباس برگرفته از پوشش مرسوم قطب شمال است. اما در صحنه‌های مربوط به قصر، لباس‌ها دارای شکوه و جلالی در راستا و مرتبط با این فضا است. خرس این نمایش نیز از تن‌پوش و ماسک استفاده می‌کند.

ماندانا عبقری درباره موسیقی نمایش "شاهزاده و خرس" گفت: موسیقی‌های این اثر انتخابی است و به صورت پلی بک پخش می‌شود. ادیت موسیقی را خودم برعهده داشته‌ام و میکس و مسترینگ آن را دانیال عبدالحمید که خواننده این نمایش است، انجام داده است. فضای موسیقی غربی است و سازبندی هماهنگ با فضای قطب شمال دارد و از سازهای بادی و متناسب با حال و هوای سرخپوستی و اسکیمویی در آن استفاده شده است.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش "شاهزاده و خرس" با رویکرد فضا و عنصر خیال به روی صحنه می‌رود. به عنوان نویسنده و کارگردان معتقدم همانطور که می‌شود داستان‌ها و مثل‌های ایرانی را به کودکان آموخت جا دارد در هجوم هیاهوی تحمیلی رسانه‌ها، ادبیات غرب را نیز به شکلی که با فرهنگ ما اجین باشد به آن‌ها آموخت. به نظرم عنصر خیال بسیار مهم است و همانطور که ضرورت دارد کودکان با واقعیت‌ها مواجه شوند باید عنصر خیال نیز در آن‌ها شکل گیرد. این نمایش مبتنی بر عنصر پرواز خیال، کودکان را به سمت رشد شخصیت و بالندگی هدایت می‌کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: علیرضا دهقانی، طراح صحنه و لباس: ماندانا عبقری و رکسانه عبقری، دستیار کارگردان: نادیا شاکری، مدیر صحنه: شهراد حسامی، منشی صحنه:سمیه نوحی، عکاس:هلیاشکریه زاده و روابط عمومی و تبلیغات :روشنک کریمی و روژین ستاری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.