سرویس معماری هنرآنلاین: پژمان سخاوتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و فعال صنعت ساختمان، مشکلات معماری در ایران را دارای ابعاد متعددی خواند در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اگر از بُعد معماری به مسائل و مشکلات این عرصه نگاه کنیم، مباحثی چون نظارت مطرح می‌شود که شاید در بدو امر کلیشه‌ای به نظر برسد اما قطعاً یکی از تأثیرگذارترین موضوعات است.

او افزود: بحث نظارت بر معماری، شهرسازی و نماسازی‌ها از جمله مباحثی است که بی‌توجهی به آن باعث شده که امروز هر کدام از ساختمان‌ها ساز خود را بزنند و شکلی ناهمگون را در بافت شهری شاهد باشیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران، به خصوص تهران، توجه به مسائل سازه و معماری بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد درحالی‌که برخی از دانشجویان امروز ما دیدگاه خوبی نسبت به سازه ندارند، این سبب شده که برخی از معماران، به ابعاد و جزئیات سازه‌ای بی‌توجهی کنند که در نهایت برای شهر و اقتصاد کشور آسیب‌زا و خطر آفرین است زیرا معماری در بدو امر یک مسئله مهندسی به شمار می‌رود.

سخاوتی بر لزوم توجه به آموزش در معماری تأکید کرد و گفت: به طور حتم بخشی از مشکلات امروز معماری، مربوط به بحث آموزش و نحوه تدریس است که قطعاً نسل مدرسانی چون من در آن بی‌تأثیر نیستیم زیرا ما سعی نکردیم که به شکلی جدی ماجرا را با برای جوان‌ترها نهادینه و یا با آن برخورد کنیم البته من سعی کردم که بین سازه و معماری برای معماران جوان‌تر آشتی برقرار کنم و این درک را به گروه دانشجویانم بدهم که باید اجرا را به خوبی بدانند و سازه را بفهمند.

او ادامه داد: در این راستا من سعی کردم که دانشجویان را وارد فضاهای اجرایی کنم تا بتوانند به عنوان کارآموز فعالیت کنند و کار بیاموزند. این روش کمک می‌کند که دانشجو درک کند که آیا طرح‌هایی که ارائه می‌دهد، قابلیت اجرا دارند یا نه؟

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: معماری از جمله رشته‌هایی است که نمی‌توان به چشم هنر صرف به آن نگاه کرد، زیرا اگر اثر یک نقاش مورد توجه قرار نگیرد، آسیبی به جامعه نخواهد زد، در صورتی که طراحی نامناسب یک معمار می‌تواند آسیبی جدی از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای جامعه به دنبال داشته باشد.

سخاوتی بر لزوم افزایش نظارت در حوزه معماری تأکید کرد و گفت: بدیهی است که در سال‌های اخیر اندکی در حوزه نظارت شاهد رشد و افزایش نظارت بوده‌ایم و نهادی به عنوان کمیته نما سعی در اصلاح وضعیت داشته است اما قطعاً به سخت‌گیری‌های بیشتری، در این عرصه نیازمندیم.

او تأکید کرد: در گذشته، افراد به مقالات و اطلاعات گسترده دنیای امروز به این شکل دسترسی نداشته‌اند، بنابراین شاهد این نبودیم که هر کسی با یک روند متفاوت کارهای مشابه را اجرا کند. در واقع این ورود گسترده اطلاعات و عدم تحلیل مناسب از بستر ایران سبب شده که شاهد این حد ناهماهنگی در کشور باشیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر در بخش آموزش بتوانیم به معماران بیاموزیم که ساخت یک سازه را در یک مجموعه شهری ببینند و طرح‌های خود را صرفاً با نگاهی خودخواهانه اجرا نکنند و طرح را بر مبنای منطقه و شهر، مد نظر قرار دهند، قطعاً شهرها و معماری بهتری را شاهد خواهیم بود.

سخاوتی خاطرنشان کرد: امروز در ایران معماری کلاسیک صرفاً به خاطر بازار خوبی که دارد و بدون هیچ گونه نسبتی با تهران و ایران اجرا می‌شود. طرح‌هایی که هم به لحاظ بصری و هم از نظر سازه‌ای و لرزه‌ای مشکلات عمده‌ای را برای کشور به وجود آورده است.