سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "زاویه" نوشته و کار بهداد بلیغ‌فر از اول بهمنماه ساعت 18 در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه است و بازیگران این نمایش سیده شقایق هاشمی پوراصیل، هما پارسایی (پریسان)، رز امامی و بهداد بلیغفر هستند. این اثر نمایشی در هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه کاندید 4 جایزه در رشته کارگردانی، نویسندگی، بازیگری مرد و زن شده بود که این نمایش موفق به دریافت 2 جایزه از این جشنواره شد.

بهداد بلیغفر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده شکل‌گیری نمایشنامه "زاویه" گفت: ایده نگارش این اثر پس از تبِ مطرح و معروف شدن برخی از افراد به عنوان "شاخ اینستاگرام" در فضای مجازی شکل گرفت و در ادامه، پیامدهای این دیده شدن مورد بررسی قرار گرفت.

او در ادامه ضمن بیان اینکه فضای اینستاگرام  هدف و محوریت اصلی نمایش "زاویه" است، درباره موضوع و مضمون این اثر خاطرنشان کرد: کلیت نمایش به سلبریتی‌ها و شاخ‌های اینستاگرام می‌پردازد و در مجموع بر روی این جنس از دیده شدن در فضای مجازی متمرکز شده‌ایم. برخی، ساعت‌ها در فضای مجازی در حال رصد کردن صفحات این افراد هستند و در بیشتر مواقع با اینکه مخالف نظرات و پست‌های آن‌ها هستند، متظاهرانه با آن‌ها ابراز موافقت می‌کنند.

کارگردان نمایش "سوختن در آب غرق شدن در آتش" ضمن اشاره به اینکه در روند نگارش نمایشنامه "زاویه" با چهره‌ها و سلبریتی‌های اینستاگرامی نشست‌ها و گفت‌وگوهایی داشتم، عنوان کرد: طی این گفت‌وگوها ابعاد زندگی بسیاری از آن‌ها برایم روشن شد و متوجه شدم که اغلب‌شان دچار تنهایی، افسردگی و خودشیفتگی هستند و برنیمه خالی لیوان، شاخ‌های اینستاگرام متمرکز و دقیق شدم.

بلیغ‌فر با بیان اینکه در این نمایش به هیچ عنوان این افراد را مورد قضاوت قرار نمی‌دهیم، خاطرنشان کرد: در این اثر بخشی از زندگی واقعی چهره‌ها و سلبریتی‌های فضای مجازی را به نمایش می‌گذاریم و در وادی قضاوت آن‌ها قرار نداریم.

او در ادامه اضافه کرد: نمایش "زاویه" الهام گرفته از یک داستان واقعی است؛ فردی نشانی را در شهر تهران در اینستاگرامش به اشتراک می‌گذارد و دنبال کننده‌های صفحه او به آن آدرس مراجعه کرده و به قتل می‌رسند. به نظرم وجه تمایزی میان شاخ‌های فضای مجازی و دیگران وجود دارد که من این وجه را دراماتیک کرده و روی صحنه آوردم.

بلیغ‌فر همچنین افزود: با اجرای این نمایش قصد آن را ندارم که منکر کارایی و استفاده‌های بهینه از فضای مجازی بشوم چرا که همکاران ما در فضایی که شرایط تبلیغات برای آثارشان از طرق مختلف فراهم نیست از همین فضا استفاده کرده و اثرشان را به دیگران معرفی می‌کنند. در کنار تمام کاربردهای مثبت این فضا برخی از آن سواستفاده می‌کنند.

این کارگردان ضمن بیان اینکه تمرینات این نمایش 3 ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "زاویه" یادآور شد: این نمایش کاملاً رئالیستی اجرا می‌شود و سه قصه موازی را روایت می‌کند؛ بخش نخست آن به زندگی شخصی انسانی می‌پردازد و پارت دوم اثر شکل‌گیری نشانی و آدرس است و بخش سوم به علت وجودی اتفاق می‌پردازد.

او درباره طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: از آنجا که در نظر داشتیم ریتم نمایش را حفظ کنیم، به واسطه تعدد لوکیشن، پیوستگی و توالی صحنه‌ها بر آن شدیم تا حد ممکن از المان‌ها، چارچوب‌ها و خط‌‌کشی‌ها استفاده کنیم براین اساس این نمایش با حداقل دکور و آکسسوار اجرا می‌شود.

بهداد بلیغ‌فر درباره موسیقی این اثر گفت: موسیقی‌های این نمایش از میان آثار نیلس فرام و اولافور آرنالدز اننتخاب شده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: کامیار امام و یاس هاشمی، عکاس: امیر مردانی، گرافیست: ساسان به‌فر و منشی صحنه: شهرزاد تقی خانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.