سرویس سینمایی هنرآنلاین: یلدا جبلی امسال با فیلم "جمشیدیه" در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

"جمشیدیه" دومین فیلم بلند سینمایی او در فضایی متفاوت و سبکی جدید  نسبت به فیلم " داره صبح میشه" است که نگاهی به یکی از معضلات چالش برانگیز جامعه دارد. سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته‌آ پناهی‌ها، سعید چنگیزیان، ستاره پسیانی، ندا جبرائیلی، شادی کرم‌رودی، محمد ولی‌زادگان، کاوه کاتب، حمیرا نونهالی، لیلی فرهادپور، غلامرضا کیایی‌نژاد، حسین دالمن با حضور کیومرث پور احمد، بهرام عظیمی و بهرنگ تنکابنی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش آفرینی دارند.

جبلی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چگونگی شکل گیری ایده این فیلم بیان کرد: موضوعی که "جمشیدیه" به آن می‌پردازد به طور طبیعی درگیری و مسئله روزانه کمتر کسی نیست، مخصوصا در تهران و برای من هم موضوعی جدی بود که همیشه دوست داشتم در بستری مناسب به آن بپردازم تا اینکه تجربه‌ای واقعی من را خیلی به قصه "جمشیدیه" نزدیک کرد. فیلمنامه "جمشیدیه" را من و فردین خلعتبری نوشتیم و از تابستان ۹۵ که شروع شد تقریبا هفت، هشت ماه فشرده همزمان نگارش و تحقیق داشتیم. تحقیق و مشورت گرفتن از متخصصین در بخش‌های مرتبط در روند فیلمنامه خیلی موثر بود تا جایی که بخشی مهم و حتی پایان قصه بر اساس تحقیقات و نزدیک شدن به جریان واقعی کاملا از شکلی که بر اساس تخیل به نگارش درآمده بود، تغییر کرد. بعد از این مدت فشرده نگارش، همزمان با یک سال پیش تولید هم بارها و بارها بازنویسی داشتیم. در کل می‌شود گفت یک سال و نیم نگارش به طول انجامید تا جایی که دیگر با فیلمنامه کامل و بدون تغییر وارد فیلمبرداری شدیم.

جمشیدیه

وی در ادامه در رابطه با اینکه تا چه حد شخصیت‌های قصه ما به ازای بیرونی دارند، گفت: باید بگویم که بسیار زیاد؛ من شما و همه آنهایی که در اطرافمان هستند.

وی همچنین درتوضیح این که کار قبلی اپیزودیک بود آیا این تجربه را تکرار کرده است یا خیر، نیز بیان کرد: من تجربه فیلم اپیزودیک را در اولین تله فیلمی هم که ساختم داشتم و این سبک کاری برای من دوست داشتنی است، اما در کل قصه‌ای که جذبم می‌کند در هر زمان ساختار، نوع روایت و ساختش را نیز تعیین می‌کند و از این بابت "جمشیدیه" در راستای فضای فیلم قبلی نیست.

این کارگردان جوان همچنین درباره انتخاب بازیگران این فیلم و همبازی شدن مجدد حامد کمیلی و سارا بهرامی اظهار کرد: برای نقش‌های اصلی "جمشیدیه" انتخاب بسیار سخت بود، چون مجموعه‌ای از بازیگران متناسب با هم باید کنار هم قرار می‌گرفتند، بنابراین من به مجموعه‌ای رسیده بودم که همه کنار هم درست بودند و با از دست دادن یکی از بازیگران در یک چیدمان باید کلا سراغ چیدمان مشخص شده دیگر می‌رفتیم و این یعنی دوباره همه چیز از اول … در چیدمانی که خانم بهرامی و آقای کمیلی در آن حضور داشتند، خب این نگرانی تکرار مطرح شد، ولی در هر حال کفه بهترین انتخاب بودن آنها کنار هم خیلی سنگین‌تر بود... البته این را باید بگویم که ما بازیگران زیادی داریم که به عنوان پارتنر در بیش از 10 فیلم شاید هم بیشتر با هم بازی کرده‌اند و نتیجه بسیار خوبی هم داشته است. به این دلیل که گاهی تکرار این کنار هم قرار گرفتن‌ها و آشنا شدن یک ترکیب برای مخاطب می‌تواند حتی به باور پذیری بیشتر رابطه بین نقش‌های قصه کمک کند. مخصوصا در فضای بسیار محدودی که ما در سینمای ایران برای شکل دادن به روابط خانوادگی داریم البته همه این‌ها به شرط اینکه در قصه و فضای جدیدی باشد نه تکرار؛ که خب از این بابت در "جمشیدیه" این نگرانی به هیچ عنوان نبود و همین هم باعث پذیرش این کنار هم بودن دوباره از طرف سارا و حامد (باتوجه به وسواس و حسایت زیاد هر دو) شد.

فیلم جمشیدیه

وی در ادامه با اشاره به سختی کار اول و دوم فیلمسازان و تفاوت این سختی‌ها با هم گفت: فیلم اول را که ساختم این جمله را از خیلی‌ها شنیدم که می‌گفتند سختی فیلم اول در برابر فیلم دوم هیچ است و همیشه هم کارگردان‌هایی را مثال می‌زدند که فیلم دومشان را یا 10 سال بعد ساختند و یا هیچ وقت به فیلم دوم نرسیدند و واقعا راست می‌گفتند. فیلم دوم بسیار ماجرای سخت‌تری دارد. درباره این فاصله چهار ساله بین دو فیلم خودم نیز بخشی به این سختی بر می‌گردد و بخش دیگر به فیلمنامه‌ای که بیشتر از یک سال و نیم درگیرش بودیم و متاسفانه پروانه ساخت برایش صادر نشد. بعد از آن هم که از تابستان نود و پنج تا به امروز که آخرین مراحل فنی به اتمام رسید درگیر "جمشیدیه" هستم.

جبلی در پاسخ به این سوال که آیا فضا برای فعالیت بانوان در سینما باز است و حمایتی از آن‌ها صورت می‌گیرد یا خیر، عنوان کرد: به هر حال خانم‌هایی که وارد این عرصه می‌شوند گاهی سختی‌های چند برابر آقایان را تحمل می‌کنند تا به نتیجه‌ای که می‌خواهند برسند. پس در هر حال بودنشان و رشد کردنشان بیشتر به تلاش و پیگیری خودشان مربوط است نه به اینکه چقدر فضا باز بوده یا بسته، درباره حمایت هم که در مورد شخص خودم فقط می‌توانم مطمئن حرف بزنم که تا به امروز در سینما، حمایتی که حتی کوچکترین باری در دوران تولید فیلم از روی دوشم بردارد، شامل حالم نشده که البته نمی‌دانم باید این را به زن بودن ربط دهم یا نه! درباره همکاران خانم هم اطلاعی ندارم که آن‌ها در چه شرایطی کار می‌کنند.

کارگردان "داره صبح میشه " همچنین درباره ‌جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر در سال‌های مختلف احوال متفاوتی را تجربه کرده است و البته همیشه هم به عنوان مهمترین ویترین تولیدات سینمایی یک سال واقعا اتفاق مهم و جذابی است. امسال هم منتظر هستیم ببینیم به چه صورت پیش می‌رود امیدوارم جشنواره‌ای حرفه‌ای و عادلانه پیش رو داشته باشیم.