سرویس معماری هنرآنلاین: ستاد بازسازی عتبات عالیات سوریه و مرکز معماری اسلامی حوزه هنری با کمک جمعی از خیرین در نظر دارد، جهت بهسازی و ترمیم دیواره پیرامون حرم حضرت زینب (س) مسابقه طراحی را اجرا کند.

بستر طرح

سازه دیوارهای موجود سازه‌های بتنی یا بلوک‌های سیمانی و در دو ارتفاع متغیر سه و چهار متر در طول‌های متغیر و با بستر نسبتاً مسطح موجود است.

طرح‌های ارائه شده به صورت پوسته‌ای بر روی سازه اصلی قرار خواهند گرفت بنابراین طراحی باید به‌گونه‌ای انجام شود که به صورت تکرار شونده قابلیت اجرا داشته باشد. در طرح هیچ‌گونه بازشو و حفره‌ای نباید باشد. دیوارهای موجود منقش به تصاویر شهدای مدافع حرم از کشورهای مختلف است بنابراین در نظر گرفتن قاب‌هایی در طرح جهت جانمایی تصاویر شهدا از خواسته‌های طرح است. دیوارها در دو حالت دیوارهای دائمی و دیوارهای موقت موجود است، بنابراین طرح‌های پیشنهادی در دو حالت دیوارهای ثابت و دیوارهای موقت(با مصالحی نسبتاً ارزان‌تر) باید ارائه شود. توجه به موضوعات مصالح بومی، مباحث اقتصادی،  دفاع از حرم و استفاده از فرم و هندسه‌های اسلامی از موارد مورد تأکید است.

جوایز

بر اساس این گزارش، طرح‌های ارسالی توسط هیاتی سه نفرِ بررسی شده و یک طرح از سه طرح برگزیده اجرا خواهد شد.

به طرح‌های برگزیده تندیس و لوح تقدیر اهدا شده و طراح منتخب به‌عنوان ناظر پروژه جهت نظارت بر حسن اجرای طرح به مدت دو هفته به سوریه اعزام خواهد شد.

مدارک قابل ارائه

نقشه‌های فنی شامل نما و جزئیات اجرایی طرح در قالب فایل  dwg و به‌صورت شیت بندی شده باید ارائه شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند تا 27 بهمن ماه سال جاری از طریق  سایت www.irac.ir و یا به آدرس دبیرخانه واقع در  تهران خیابان فلسطین جنوبی پایین‌تر از جمهوری، کوچه لقمان الدوله ادهم پلاک 7 ، مرکز معماری اسلامی آثار خود را ارسال کنند.