سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "برزخ" نوشته مسعود هاشمی‌نژاد و کار مسعود طیبی از اول بهمن‌ماه ساعت 21:30 در سالن اصلی تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی ایمان اشراقی، سارا والیانی و روشنک رضایی مهر هستند.

مسعود طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "برزخ" گفت: این اثر پیرامون تاثیرات منفی جنگ بر روان و روحیه انسان‌هاست و به تخریب‌هایی می‌پردازد که جنگ آن را به بار می‌آورد. متاسفانه این موضوع مسئله‌ای است که به شدت در دنیا شاهد آن هستیم. "برزخ" اتفاقات پس از جنگ، اثرات منفی آن بر انسان‌ها و خانواده‌ها و تاثیرات مخرب روانی که بر افراد می‌گذارد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

او خلاصه داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: شهری مورد حمله واقع می‌شود و مردمان آن دچار بحران شده‌اند و مخاطب شاهد اتفاقات ناشی از این آن خواهد بود.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش دو ماه و نیم به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "برزخ" خاطرنشان کرد: این نمایش در فضایی کاملاً اکسپرسیونیستی با بازی‌هایی با خطوط تند و بسیار مینی‌مال پیش می‌رود. این اثر ساختاری میکرواکتینگی دارد و با بازی‌های ریز استوار بر ساختار اقتصادِ حرکت جلو می‌رود. تئوری من برای این ساختار این است که فاجعه زمانی رخ می‌دهد که آدم‌ها فاجعه را پذیرفته باشند و در این اثر انسان‌ها تسلیم این ویرانی و فضای مخرب پس از جنگ شده‌اند.

طیبی در ادامه افزود: نمایشنامه اصلی ساختاری کاملاً رئالیستی دارد و من در اجرا به داستان اثر وفادار هستم اما در ساختار اجرایی شاهد تفاوت‌های بسیار زیاد و کهکنشانی هستیم. تمام تلاش‌مان برای اجرای این نمایش این بوده تا تمامی عواقب رقت‌انگیز و ناراحت‌کننده جنگ به معنای واقعی در دنیا را برای مخاطب بازسازی کنیم.

او درباره طراحی صحنه نمایش "برزخ" عنوان کرد: به طبع، طراحی صحنه نیز از این فضا دور نبوده و ما اتفاقی را که در یک خانه می‌افتد را به درون اسکله‌ای ذهنی که تکه پاره شده و هر بخش آن به سمتی رفته است، آورده‌ایم. آدم‌ها در دو بخش زندگی می‌کنند؛ بالای اسکله و زیر آب سد. براین اساس دو فضا در این نمایش دیده می‌شود و انگار انسان‌ها در حال غرق شدن در برزخ ترسناک خودشان هستند.

مسعود طیبی درباره موسیقی این اثر یادآور شد: موسیقی فضایی افکتیکال دارد. افکت‌هایی که فضای ترس، التهاب و آکنده از رقت را برای تماشاگر ایجاد می‌کنند و این مهندسی صدا به پیشبرد داستان و طراحی کارگردانی بسیار کمک‌کننده است.

او در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه قصد دارد نمایش "فقط چهل روزه بودم" را به صحنه آورد، تصریح کرد: نمایشنامه این اثر نیز نوشته مسعود هاشمی‌نژاد است. این نمایش داستان نویسنده‌ای است که مرده است و روح او تا چهل روز به همراه همسرش زندگی می‌کند. پنجاه درصد این کار براساس بازی بازیگر و نیم دیگر آن براساس مهندسی صدا، نور و صحنه است.

مسعود طیبی همچنین اضافه کرد: "فقط چهل روزه بودم" کار بسیار دشواری است که از مهر ماه تمرینات آن با دانشجویان دانشگاه علمی کابردی واحد 11 و 38 آغاز شده است. این اثر برای من ماحصل بیست و یک سالی است که مشغول فعالیت در عرصه تئاتر هستم. بازی‌های این نمایش به شدت ریز و سانتی‌متری طراحی شده است و تمرینات بسیار سخت فیزیکال و بیومکانیکی را پیش رو داریم. طرح تکمیلی تئاتر و بازیگری میکرواکتینگ ِمن، در این نمایش بروز نهایی خود را خواهد داشت. این نمایش در فضایی به شدت سرد اتفاق می‌افتد و تلاش‌مان بر این است که حتی از بُعد "بو" در کار استفاده شود و تماشاگر با ورود به صحنه بوهایی را استشمام خواهد کرد و به این فضا وارد خواهد شد. این نمایش برای بخش اساتید جشنواره تئاتر دانشگاهی در حال آماده‌سازی است.

دیگر عوامل نمایش "برزخ" عبارتند از: تهیه‌کننده: شهلا کارآموز، مدیر تولید: ایمان میرهاشمی، دستیار کارگردان: ایمان میر هاشمی و کامران پارسا، موسیقی: سهراب کرم رودی، مدیر صحنه: کیکاوس طهمورث، طراح صحنه: فاطمه صفیری، منشی صحنه: بهناز نادری تنها، طراح لباس: متین کیمنش، طراح گریم: بتسابه نعیمایی، طراح نور: مرتضی حقیقت بیان و عکاس: یاسین حسینی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.