به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  نمایشگاه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای صنعتی کرمان افتتاح شد.

چهل نمایشگاه، چهل شهر از برنامه های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که آثاری از موزه هنرهای معاصر تهران در 40 شهر کشور به نمایش گذاشته می شود.

نمایشگاه آثار در موزه هنرهای صنعتی کرمان از برنامه های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور سید مجتبی حسینی و مدیران و هنرمندان استان کرمان عصر پنجشنبه 11 بهمن گشایش یافت.

همچنین معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به کرمان از هنرستان هنرهای زیبای دختران کرمان که در سال جاری راه اندازی شده است، بازدید کرد.

هنرستان هنرهای زیبای دختران کرمان به عنوان چهلمین هنرستان هنرهای زیبای کشور به تازگی آغاز به کار کرده است و در رشته های سینما، موسیقی، نمایش و فتوگرافیک هنرجو دارد.

سید مجتبی حسینی در بازدید از هنرستان هنرهای زیبای دختران کرمان با تاکید بر اهمیت و نقش هنرستان ها گفت: امیدوارم هنرستان هنرهای زیبای دختران کرمان با انگیزه و استقبالی که در این استان دیده می شود، در فضایی مناسب نقش موثری در پرورش هنرجویان داشته باشد.

IMG_20190201_121345_253

نشست هماهنگی خانه موزه های هنر کرمان و همکاری و تعامل معاونت امور هنری و استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در استانداری کرمان برگزار شد.

در این نشست سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، محمد جواد فدایی، استاندار کرمان، محمدرضا علیزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، سید مهران عالم زاده، شهردار کرمان، محمد حسین حسین زاده، مدیرعامل بانک رسالت، علی دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان، علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودکی، مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و هنرمندان استان کرمان حضور داشتند.

در این نشست مقرر شد خانه های قدیمی کرمان شناسایی شود و متناسب با نوع فعالیت هنرمندان و نویسندگان شاخص کرمان برای اختصاص و بازسازی خانه های قدیمی به نام هنرمندان استان کرمان اقدام شود و نخستین خانه موزه کرمان با حمایت بانک رسالت راه اندازی شود. همچنین در این نشست مقرر شد با همکاری بنیاد رودکی، استانداری کرمان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان ارکستر سمفونیک تهران در اسفندماه امسال در شهر کرمان اجرا کند و شب کرمان در بهار سال آینده در برج آزادی یا تالار وحدت برگزار شود. طرح ساخت و اجرای اپرای عروسکی خواجوی کرمانی با همکاری بنیاد رودکی، استانداری کرمان، خانه هنرمندان کرمان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست مورد توافق قرار گرفت. قرار شد کارگروهی متشکل از معاونت سیاسی و عمرانی استانداری کرمان،اداره کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان و خانه هنرمندان کرمان تشکیل شود و خانه ها و بناهای قدیمی را شناسایی و بررسی کنند و هنرمندان شاخص استان را با توجه به نوع و شیوه فعالیت هنری آنها تعیین کنند تا طرح خانه موزه های هنر کرمان اجرایی شود.

با توجه به توافق قبلی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان آغاز شد و قرار شد، موارد امنیتی و حفاظتی موزه صنعتی کرمان از سوی اداه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان پیگیری و انجام شود.

سید مجتبی حسینی در این نشست گفت: کرمان ناحیه زرخیز و هنرآفرینی است و در طول تاریخ با توجه به کرامتی که داشته زبانزد بوده و این ظرفیت ارزشمند شایسته تقدیر است اما توسعه فرهنگ و هنر در استان نیازمند همراهی و تعامل است. شبکه خانه موزه های هنر کرمان یکی از طرح هایی است که در راستای توسعه هنر پیشنهاد کردیم و خوشبختانه با استقبال استانداری کرمان مواجه شد. زمانی می توانیم دیروز را درست حفاظت کنیم و به فردا پیوند دهیم که استمرار فرهنگی داشته باشیم. در کرمان بناها و خانه هایی قدیمی وجود دارد که به حد کمال مورد استفاده قرار نگرفته است. این خانه  موزه های هنر می توانند بستر معرفی بضاعت امروز هنرمندان کرمان و حضور و مشارکت هنرمندان کرمان در استان باشند و فضای هنری شهر از این طرح بهره مند شود. در این خانه موزه ها در کنار مستوره ای از توان هنری شهر، بخشی به هنرمندان شاخص استان اختصاص می یابد. راه اندازی خانه موزه های هنر کرمان می تواند به گردشگری هنری کرمان کمک کند و این خانه موزه ها در کنار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان و دیگر فضاهای هنری و فرهنگی شبکه ای را برای توسعه گردشگری هنری و توسعه فرهنگ و هنر فراهم کند. در این زمینه نهادهای اقتصادی و صنعتی کرمان می توانند مشارکت و حمایت کنند تا خانه موزه ها راه اندازی شوند.

حسینی در ادامه گفت: در گام نخست نیاز است هنرمندان شاخص و تراز اول استان و بناها و خانه های قدیمی شناسایی شوند و متناسب با فعالیت هنرمندان هر یک از خانه ها به نام یکی از هنرمندان اختصاص یابد. بی تردید تاثیر فرهنگی این خانه موزه ها مستمر و دائمی است.

محمد جواد فدایی، استاندار کرمان در این نشست گفت: طرح خانه موزه های هنر کرمان که از سوی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد و ما در استان این طرح را بر اساس سناریوی مفهومی که ارائه شد، دنبال می کنیم.

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز دراین جلسه با قدردانی از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان گفت: اتفاق مهم و ضروری مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان از سفر معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کرمان در اردیبهشت امسال آغاز شد که با بازدید از موزه و وضعیت بعضی از آثار، موضوع مرمت را به طور جدی پیگیری کرد و خوشبختانه استانداری کرمان هم حمایت کرد و امروز مرمت آثار در حال انجام است. همچنین طرح خانه موزه های هنر کرمان، اجرای ارکستر سمفونیک تهران در کرمان، طرح ساخت اپرای عروسکی خواجوی کرمانی و تامین حفاظتی موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان که در نشست های قبلی مطرح شده بود با استفبال استانداری در حال پیگیری است.

علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی نیز در این جلسه گفت: از یک سال و نیم قبل طرح حضور ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران در استان ها را دنبال کردیم و ارکسترها تاکنون اجراهایی در استان ها داشته اند و برای اجرای ارکستر سمفونیک تهران در کرمان و اجرای شب کرمان در برج آزادی یا تالار وحدت با همکاری نهادهای استان کرمان آمادگی داریم. برای ساخت اپرای عروسکی خواجوی کرمانی نیز بنیاد رودکی آمادگی دارد تا با همکاری و حمایت نهادهای استان این اپرا تولید شود و به عنوان یک اثر در کرمان اجرا شود. تولید و ساخت اپرا نیازمند مراحلی برای پژوهش، نگارش متن و تولید است.

مهران عالم زاده، شهردار کرمان نیز در این نشست برای همکاری در فعالیت های هنری در کرمان و توسعه هنر در این شهر اعلام آمادگی کرد.

در ادامه مسئولان و جمعی از هنرمندان از تعدادی از بناها و خانه ها قدیمی کرمان برای طرح خانه موزه های هنر کرمان بازدید کردند.