سرویس سینمایی هنرآنلاین: پنجشنبه در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، اصحاب رسانه و اهالی سینما روز تقریباً آرامی را پشت سر گذاشتند.

انیمیشن "آخرین داستان" به کارگردانی اشکان رهگذر در سئانس اول روی پرده سینماها رفت. این انیمیشن درباره ضحاک و برخی از قصه‌های شاهنامه فردوسی است، فیلمی که ساخت آن نزدیک به یک دهه به طول انجامیده و به گفته سازندگانش هزاران نفر درروند تولید این انیمیشن نقش داشته‌اند، اما سالن خالی نمایش و همچنین نشست خبری باعث شد تا باز هم انتقاداتی صورت بگیرد. مجید مظفری از صداپیشگان فیلم با بیان این که "دلم می‌خواست امسال اصلاً در این جشنواره نباشم" گفت: تنها به خاطر این تلاش 9 ساله بود که پذیرفتم در جشنواره حضور پیدا کنم، زیرا می‌دانم باید از این جوانان حمایت شود چرا که اگر از آن‌ها حمایت شده بود تولید فیلم 9 سال طول نمی‌کشید.

در ادامه اشکان خطیبی نیز در سخنانی با انتقاد از شرایط جشنواره اظهار کرد با مظفری هم عقیده است و شاید 10 سال باشد که نسبت به جشنواره چنین حسی دارد. او ادامه داد: فاصله انیمیشن ایران با جهان همین صندلی‌های خالی در سالن نشست و سالن سینماست.

در ساعات پایانی روز نخست سیاوش حقیقی تهیه‌کننده فیلم "خون خدا " به دلیل ناهماهنگی‌ها اعلام کرد از حضور فیلمش در جشنواره جلوگیری خواهد کرد، اما در ساعات ابتدایی روز دوم، کارگردان این فیلم اعلام کرد با تهیه‌کننده صحبت کرده و او را مجاب کرده است فیلم در جشنواره حضور داشته باشد.

اما در سئانس دوم از دومین روز جشنواره نوبت به اکران فیلم "بنفشه آفریقایی" به کارگردانی مونا زندی حقیقی رسید. در خلاصه داستان فیلم آمده است: شکوفه که همراه همسر دومش رضا زندگی می‌کند، تصمیم می‌گیرد که همسر سابقش، فریدون را که فرزندانش او را به‌دلیل کهولت سن به خانه سالمندان سپرده‌اند، به منزل خودش ببرد... فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی بازیگران اصلی این فیلم هستند. این فیلم پیش از این در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش بازار به روی پرده رفته بود و حالا این بار در بخش سودای سیمرغ با سایر آثار به رقابت می‌پردازد.

مونا زندی حقیقی در نشست خبری این فیلم گفت: خانواده‌ای که ما در فیلم نشان دادیم روستایی نیستند. ویژگی قصه و پذیرش آن چیزی است که در گذشته یک فرد رخ داده است. ما خواستیم بگوییم تعصبات و قضاوت‌ها را کنار بگذاریم، ضمن این که هیچ رفتار غیراخلاقی را در فیلم از سوی شوهر سابق و شکوه نمی‌بینیم.

در ادامه سئانس سوم از دومین روز جشنواره فیلم "تیغ و ترمه" به کارگردانی کیومرث پوراحمد به روی پرده رفت، فیلمی که در آن دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، شراره رنجبر، سیمون سیمونیان و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. قصه درباره ترمه دختر جوانی است که به تنهایی زندگی می‌کند و به دنبال کشف رازی از زندگی گذشته خود است. آنچه در نشست خبری مطرح شد نشان از این داشت که پوراحمد آنطور که باید نتوانسته است نظر مخاطبان را جلب کند. در واقع انتظارات از خالق "قصه‌های مجید" بسیار فراتر از این فیلم بود.

او در نشست خبری فیلم گفت: هربار که می‌خواهم فیلم بسازم استرس دارم. به همان اندازه که سال 55 اولین فیلمم را ساختم، مضطرب می‌شوم؛ اما در این فیلم هرگاه استرس داشتم ‌و فکر می‌کردم ممکن است کار از دستم در برود، خیالم راحت بود که فردی کاربلد، پرکار و بدون حاشیه یعنی علیرضا زرین‌دست کنار من است که او غایب بزرگ این نشست است.

وی در پاسخ به پرسشی نسبت به راضی بودن خودش از فیلم گفت: کودن‌ترین آدم‌ها هم وقتی فیلمی می‌سازند، فکر می‌کنند بهترین اثرشان را ساخته‌اند. وقتی من "گل یخ" را ساختم فکر می‌کردم "خواهران غریب 2" را ساخته‌ام، اما وقتی واکنش‌ها را دیدم، فهمیدم فیلم مزخرفی را ساخته‌ام، اما برای همه فیلم‌هایم به یک اندازه انرژی می‌گذارم.

خالق "مهریه بی‌بی" اظهار کرد: تلاشمان را کردیم که حرف‌های نامناسب در فیلم به کار نرود و اگر این اتفاق افتاده از مردم و تاریخ سینما عذرخواهی می‌کنم.

وی در خاتمه از احتمال تغییر پایان‌بندی فیلم پس از جشنواره سخن گفت.

پایان‌بخش روز دوم سی و هفتمین جشنواره فجر، فیلم "درخونگاه" به کارگردانی سیاوش اسعدی بود. در این فیلم امین حیایى، ژاله صامتى، مهراوه شریفى نیا، نادر فلاح، محمود جعفرى، منصور شهبازى، افشین سنگ چاپ، فاطمه مرتاضى و پانته آپناهى به ایفای نقش می‌پردازند.

از سوی دیگر در سینماهای مردمی تاکنون فیلم‌های "سرخپوست" نیما جاویدی، "شبی که ماه کامل شد" نرگس آبیار و "متری شش و نیم " سعید روستایی موفق به جذب مخاطب بیشتر شده‌اند و به سئانس فوق العاده رسیده‌اند.