سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، کتاب "ناکجا" سه نمایشنامه با عناوین "عروسی شغال"، "ناکجا" و "بر فراز برجک‌ها" را دربرمی‌گیرد و ایده هر کدام از این متون مرز و اسارت است.

نمایشنامه "ناکجا" برای نوجوانان نوشته شده.

"عروسی شغال" نمایشی است در یک صحنه. در شرح صحنه نمایشنامه آمده است: "اتاقی در یک خانه اشرافی قدیمی، با وسایل آنتیک، مبل‌های مخمل اما زهوار در رفته، فرش‌های دست‌بافت اما مندرس و دیواری با طاق ضربی و رف، اما با گچ‌های فروریخته و نمور، که البته بر آن تابلوهای مینیاتور، شمشیر و وسایل عتیقه دیگر آویخته شده است. در اتاق، به همین سیاق، خرت و پرت‌های دیگری، هم‌چون گرامافون بلندگودار، رادیوی آندریا، دولابچه و ...نامنظم و از کار افتاده و درب و داغان اینجا و آنجا پخش و پلاست".

این اثر برای نخستین بار در سال 1382 در تئاترشهر به کارگردانی آروند دشت‌آرای با بازی عباس غفاری، اشکان صادقی، هدا ناصح و ندا مقصودی به روی صحنه رفته است.

در نمایشنامه "بر فراز برجک‌ها" در زمانی نامعلوم، در کشوری نامعلوم، دوسرباز در دو برجک مرزی مشغول حراست از مرزها هستند. مردم تک تک و گروه گروه از مرزها فرار می‌کنند. باید مرزها را از مردم کشور خودی و حتی نظامیان مرزی حفظ کرد.

این نمایشنامه نخستین بار در سال 1382 به کارگردانی رحیم نوروزی در تالار مولوی به صحنه رفته است. فرزین صابونی، علی عطایی، علا محسنی، محمد پویا و شبنم مقدمی در نمایش بازی داشتند.  

نمایشنامه این اجرا در نخستین جشنواره تئاتر ماه در سال 1382 برگزیده شناخته شد.

پشت جلد کتاب نوشته شده است: "دخترک نمایش ناکجا می‌گوید: می‌خواهم برگردم به عقب، به جایی که آدم‌ها روی زمین زندگی می‌کردن، اما هیچ چیزی به اسم سرزمین نبود، هیچ مرز و هیچ سرحدی. برگردم به عقب، عقب‌تر، به جایی که همه جا آب بود. یه اقیانوس بزرگ و نهنگ‌ها توش آزاد بودن که هر جا دلشون می‌خواد برن و هیچ ساحلی نبود که خودشون رو توش بندازن. آزاد آزاد".

در ادامه آمده است: "این ایده که ما درون مرزهایمان به اسارت درآمده‌ایم از بیست و چند سال پیش از نمایش بر فراز برجک‌ها می‌آید و تا به نمایش ناکجا می‌رسد، و در تمام این مدت مدید اسارت اما هنوز همان است و آرزو همان. همان آرزوی محال که در ترانه نهنگان می‌خوانیمش: سرزمین کف‌آلود دریا هیچ مرزی ندارد هیچ حدی ندارد هیچ ساحل ندارد هیچ دیوار حائل ندارد".

کتاب "ناکجا و دو نمایشنامه دیگر" اثر محمد رضایی‌راد در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 24هزار تومان توسط نشربیدگل روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.