سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سلسله نشست‌های علمی و تخصصی هشتمین جشنواره بین‌‌المللی مد و لباس فجر طبق سال‌های گذشته از چندی پیش از آغاز به کار رسمی این رویداد برپا شده و تاکنون از بین 10 عنوان نشست، هشت مورد به سرانجام رسیده است.

در این مجال به نگاهی به چهار عنوان نخست این نشست‌ها، توضیحاتی را درباره هر یک از موضوعات ارائه می‌کنیم.

عنوان نخست: تبیین نقش مکران در فرهنگ و جامعه ایرانی

موضوع بخش مجموعه‌سازی جشنواره مد و لباس فجر، در حالی به سواحل مکران اختصاص یافته است که مدت‌ها است اهتمام ویژه‌ای در تویعه این سواحل شکل گرفته و زیرساخت طیف وسیعی از فعالیت‌های صنعتی در این منطقه شکل ایجاد شده است.

سواحل مکران بهترین کرانه اقیانوسی کشور و از نظر آب و هوایی در معتدل‌ترین هوای جنوب کشور واقع شده و در زمینه اقتصادی به ویژه ترانزیت کالا، سرمایه‌گذاری‌های تجاری، صنعتی و گردشگری از جاذبه‌های منحصر بفردی برخوردار است.

از نظر ژئوپولتیکی نیز همجواری سواحل مکران با کشورهای پاکستان و افغانستان، ظرفیت‌های ارتباطی این سواحل به پهنه اقیانوس هند و امکان اتصال کشورهای آسیای مرکزی به دریاهای آزاد، بستر مناسبی را برای گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم کرده است.

تمامی فعالان عرصه مد و لباس باید به شکلی هوشمندانه، تمامی پالس‌ها و علامت‌های منطقه آزاد چابهار در حمایت از طرح توسعه صنایع دستی به ویژه هنر صنعت مد و لباس کشور را پاسخ داده و این فرصت را درسال‌های پایانی دهه 90 به فال نیک گیرند.

عنوان دوم: بررسی مد و لباس در شبکه‌های مجازی

شبکه‌های اجتماعی و مجازی یک عامل مهم در رشد کسب‌ و کارهای مد پوشاک در کل دنیا است در حالی که که بیشتر رسانه‌های رسمی و به ویژه رسانه ملی کشورمان کمتر زمانی به این وظیفه مهم خود عمل کرده است.

البته با توجه به اینکه جامعه، مد پوشاک را از طریق شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها، کانال‌های ارتباطی و... دنبال می‌کند بنابراین شاید لازم است در چنین مقاطعی توصیه‌هایی از دیگر رسانه‌ها به رسانه پرمخاطب ملی در جهت رشد کسب‌وکارهای مد پوشاک برگرفته از هنر ایرانی مطرح شود.

رسانه مجازی می‌تواند با تکیه بر آثار پژوهشگران آگاه به هنر ایرانی و تولیدکنندگان، از دیدگاه‌ها و نیازهای صاحب‌نظران و فعالان این حوزه آگاه شود و مشکلات موجود در این عرصه به‌صورت واضح بیان شود. این کار سبب می‌شود تا جامعه از طریق شبکه اجتماعی به مد پوشاک ایرانی علاقه‌مند شود و تحت تأثیر قرار گیرد.

عنوان سوم: بررسی ارتباط رسانه‌ها با سبک زندگی با تکیه بر مد و لباس

جامعه ایران همچنان در حال گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن است و البته همچنان بر حفظ مؤلفه‌هایی از جامعه سنتی اسرار می‌ورزد و همین مسئله موجب شده سبک‌های زندگی متعدد و متنوعی را در کشور شاهد باشیم. سبک‌هایی که طیف آنها از کاملاً سنتی تا کاملاً مدرن قابل ترسیم است.

اصحاب رسانه که بیشتر متعلق به نسل دهه‌های ۵۰ و ۶۰ هستند برای مخاطبان دهه ۷۰ و ۸۰ محصولالت رسانه‌ای تولید می‌کنند، در حالی که عمیقاً نگاه و نیاز آنها را در حوزه و مد و لباس و سبک زندگی درک نمی‌کنند، چرا که با نگاهی متفاوت بزرگ شده و تجارب متضادی با نسل جوان کنونی دارند، همین مسئله فاصله نسلی را افزایش و تأثیرگذاری رسانه‌ها را کاهش داده است و موجب شده رسانه‌های داخلی نتوانند در خط دهی سبک زندگی مردم نقش اساسی داشته باشند.

عنوان چهارم: تحلیل جامعه‌شناسی رابطه پوشاک و هویت ایرانی

تغییرات سلیقه افراد در پوشیدن لباس، تاریخی طولانی در جوامع انسانی دارد اما با آغاز دوره صنعتی و توسعه توان تولید، اطلاق واژه مد به این تغییرات، کاربرد بیشتری یافته و به‌تناسب بستر شکل‌گیری خود و پاسخ به نیازهای صنعت پوشاک، به‌عنوان راهکاری برای تأمین اقتصاد این صنعت و تحرک بیشتر چرخه تولید، از هنر، فرهنگ و رسانه به‌منظور ابزاری برای توسعه مصرف بهره برده و بدون شک هویت مردم ایران زمین را نیز دستخوش تغییر کرده است.

هرچند مد از برخی مناظر جامعه‌شناسانه، همه‌گیر شدن یک فکر و سلیقه در قالب تقلید است اما اساسی‌ترین نقش در تحقق این تعریف را مقوله هویت‌مداری در چرخه مد و لباس بر عهده دارد.