سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی هومن بیات با نام "قجربازی" در گالری شکوه برپاست. در این نمایشگاه 16 اثر به نمایش درآمده که با تکنیک رنگ و روغن خلق شده‌اند. بیات در گفتوگو با هنرآنلاین ضمن بیان اینکه این مجموعه در مدت 3 سال شکل گرفته است، گفت: در این آثار با نقاشی دوره قاجار یک برخورد کوبیستی داشتم و سعی کردم از نقاط مشترک این 2 سبک استفاده کنم تا آثاری به وجود آورم که ویژگی‌های هر دو سبک را داشته باشد.

بیات ادامه داد: رفته‌رفته این کارها تغییراتی کرد و تزییناتی که معمولا به لباس‌های قاجاریان خلاصه می‌شد را به زمینه تابلوها وارد کردم و آنها را گسترش دادم. در تعدادی دیگر از آثار نیز نقاشی قاجار را با آثار کلاسیک ترکیب کردم و به عنوان مثال مونالیزا را در لباس قاجاری به تصویر کشیدم.

او درباره نقاط اشتراک نقاشی قاجاری و کوبیسم گفت: من به دنبال نقاط مشترکی بودم که می‌توانستم از آنها استفاده کنم. نقطه پیوند این دو نوع نقاشی، تخت بودن آنها است. نقاشی قاجاری پرسپکتیو ندارد و عمق‌نمایی و حجم‌گرایی در آنها بسیار کم است. البته در نقاطی هم کاملا تضاد میان این کارها وجود دارد، به عنوان مثال نقاشی قاجار کاملا تزیینی است ولی کوبیسم از تزیینی بودن دوری می‌کند. با وجود این من سعی کردم در عین کوبیستی بودن، خصوصیات دکوراتیو نیز در آثارم باشد.

بیات درباره نحوه بهره گرفتن از نقاشی‌های قاجار گفت: در بعضی از تابلوها مستقیما از نقاشی‌های قاجار استفاده کردم و آنها را الگو قرار دادم و سعی کردم همان آثار را در کارم اجرا کنم. مانند نقاشی فتحعلی‌شاه که همان نقاشی آقای مهرعلی را در فضای طراحی داوینچی قرار دادم. در پرداخت کوبیستی آثار تلاش کردم حال و هوای شخصی ایجاد کنم اما هر تغییری که در اثر کوبیستی ایجاد کنید در نهایت کار شما شبیه آثار سایر نقاشان کوبیسم می‌شود.

بیات افزود: یکی از نکات مختص نقاشی قاجار مروارید‌دوزی لباس‌ها در این نقاشی‌ها است. من این مرواریدها را به صورت نقطه‌گذاری در نقاشی خود آوردم و در طول کار احساس کردم از این نقاط می‌شود به شکل دیگری هم استفاده کرد و آنها را به لباس محدود نکردم، بنابراین نقطه‌ها به صورت بافت در زمینه کار هم حضور دارد.

او درباره رنگ‌هایی که به کار برده است گفت: رنگ در کوبیسم تحلیلی جایگاه زیادی ندارد و این یکی از مشکلاتی بود که با آن مواجه شدم. نقاشی‌های قاجار دارای رنگ‌های بسیار تند و زنده است ولی در کوبیسم نمی‌توان رنگ‌های زیادی را وارد کرد. من هم سعی کردم از چند رنگ شاخص مانند قرمز، فیروزه‌ای و طلایی استفاده کنم.

نمایشگاه نقاشی هومن بیات تا 16 بهمن‌ماه در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 مراجعه کنند.