سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمد خوشنام سرمایه‌گذار در نخستین حضور خود در سینما با فیلم سینمایی "معکوس" به کارگردانی پولاد کیمیایی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آمده است که در آخرین سئانس در نخستین روز از جشنواره در پردیس ملت به روی پرده سینماها می‌رود.

"معکوس" در فضایی اکشن و پرتحرک به تصویر درآمده و به قصه اعضای یک خانواده می پردازد که در فضایی بیرون از خانه با یکدیگر مواجه می‌شوند. بابک حمیدیان، لیلا زارع، شهرام حقیقت دوست، اکبر زنجانپور، علیرضا کمالی نژاد، پروانه معصومی و سیاوش طهمورث بازیگران اصلی "معکوس" هستند.

خوشنام در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره زمان صرف شده برای ساخت این فیلم بیان کرد: از روزی که کار را شروع کردیم به دلیل طولانی شدن زمان پیش تولید تا اتمام فیلمبرداری نزدیک به هفت ماه زمان صرف شد و کار به سرانجام رسید. پس از آن نیز پست پروداکشن فیلم به دلیل پلان‌های زیاد، ضبط صدا و موسیقی و روایت داستان و پردازشی که در تدوین داشتیم تقریبا حدود هفت ماه به طول انجامید. در مجموع حدود یک سال و نیم زمان صرف ساخت "معکوس" شد.

خوشنام درباره میزان سرمایه‌گذاری در این فیلم و همچنین نوع ورود این سرمایه نیز گفت: از آنجایی که فیلم پرهزینه بود حدود سه میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه صرف ساخت این فیلم شد که کاملا شخصی است و از هیچ ارگان و نهادی دریافت نشده است.

این سرمایه گذار در ادامه در پاسخ به این سوال که تجربه کار کردن با یک کارگردان فیلم اولی که نام پدرش همراهش است، برای ورود به سینما به چه شکل بود، اظهار کرد: از دید من که خارج از سینما بودم خیلی مهم نبود که بگویند پسر مسعود کیمیایی است و رگه‌هایی از آثار او نیز در این کار دیده می‌شود. به هر حال پولاد پسر آقای کیمیایی است و در بسیاری از آثار او حضور داشته است و قطعا بخشی از خط فکری پدر در آثار او دیده می‌شود. حالا نقطه نظراتی هم آقای کیمیایی داشتند که در کار منتقل شده است. آنچه مهم است فیلم سبک نویی را در سینما تداعی کرده است و ممکن است شروعی برای یک حرکت تازه در سینما باشد تا دیگران نیز از کلیشه‌های موجود در سینما چه در ژانر کمدی و چه اجتماعی خارج شوند. متاسفانه امروز فیلم‌ها بسیار تکراری شده‌اند و از این بابت خوشحالم که نقشی در ایجاد این سبک جدید در سینمای ایران داشتم.

فیلم معکوس

وی در ادامه درباره سینمای قهرمان‌پرور کیمیایی و دیده شدن آن در این فیلم توضیح داد: در این فیلم آدم‌ها همه خودشان هستند و در هیچ کجایی غلو نکردیم و حتی آدم‌های منفی در این فیلم نداشتیم. کاراکترهای فیلم "معکوس" خاکستری هستند. نخواستیم فیلم هندی بسازیم که قهرمان و ضدقهرمان دارد و تماشاگر می‌خواهد بداند که در آخر چه اتفاقی می‌افتد و از آن اتفاق خوشحال یا ناراحت باشد. قصدمان این بود که تماشاگر با آرامش فیلم را ببیند و از این جهت کاری نو است و امیدوارم که در جشنواره نیز دوستان همین دید را نسبت به فیلم داشته باشند.

خوشنام همچنین ادامه داد: ما در این فیلم از لوکیشن‌های متفاوتی استفاده کردیم که البته بالای شهری نیستند و بیشتر از دل جامعه بیرون آمده‌اند. مخاطب این فیلم مردم هستند و خیلی دست بالا و دست پایین نیست. روایت فیلم بسیار عامیانه و روان است و می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. ما برای تولید این فیلم از عوامل بسیار حرفه‌ای در سینما بهره گرفتیم و هرکدام از آن‌ها در حوزه خود متخصص هستند. هر فیلمی نقاط ضعف و قوتی دارد و ما هم منتظر هستیم تا نقدهای سازنده را بشنویم، اما برای بار اول هم در کارگردانی و هم در تهیه کنندگی می‌خواهیم خود سینما در این فیلم دیده شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گروه برای ضبط موسیقی به اوکراین رفت عنوان کرد: تاکیدی نداشتیم که موسیقی فیلم در اوکراین ساخته شود. آقای عبدی در اوکراین ارکستری دارند و به همین خاطر آثارشان را در آنجا ضبط می‌کنند و خواست او بود که این اتفاق بیفتد.

خوشنام همچنین درباره حضور در جشنواره نیز بیان کرد: درست است که "معکوس" فیلم اول کارگردان است، اما جایگاهش نگاه نو نبود و فکر می‌کنم می توانست در بسیاری از بخش‌ها با سایر آثار رقابت کند و در بخش مسابقه سینمای ایران حاضر باشد. بخش‌های فنی فیلم می‌توانست با سایر آثار رقابت کند. البته باز هم نقطه نظر هیئت انتخاب قابل احترام است و امیدوارم که مورد توجه منتقدان و مخاطبان واقع شود.