سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم ابرقهرمانی "بلک پنتر" ("پلنگ سیاه") (Black Panther) به کارگردانی رایان کوگلر در بیست و پنجمین دوره جوایز سالانه انجمن بازیگران (SAG) جایزه بهترین ‌گروه بازیگری را از آن خود کرد. برندگان بامداد دوشنبه به وقت ایران در مراسمی در تالار شراین لس آنجلس معرفی شدند.

"بلک پنتر" جایزه گروه بدل‌کاری یک فیلم سینمایی را نیز از آن خود کرد. این فیلم که تولید شرکت‌های دیزنی و مارول استودیوز است، امسال 1.347 میلیارد دلار در دنیا فروش داشت و منتقدان نیز از آن بسیار استقبال کردند. پروژه 200 میلیون دلاری "بلک پنتر" یک اتفاق تعیین‌کننده در تاریخ هالیوود محسوب می‌شود. برای اولین بار یک فیلم استودیویی پرهزینه که عملاً تمام بازیگران آن سیاه‌پوست هستند، روانه سینماها شد.

چادویک بوزمن در "بلک پنتر" نقش تچالا/بلک پنتر، شاهزاده یک ملت آفریقاییِ پیشرفته به نام واکاندا را ایفاء می‌کند که بعد از قتل پدرش باید روی تخت سلطنتی بنشیند. لوپیتا نیونگو، مایکل بی. جردن، دانیل کالویا، لتیشا رایت، وینستن دیوک، آنجلا بست، فورست ویتکر، فلورنس کاسومبا و اندی سرکیس دیگر بازیگران "بلک پنتر" هستند.

"بلک پنتر" برای دریافت جایزه اصلی انجمن بازیگران، فیلم‌های "ستاره‌ای متولد می‌شود"، "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست"، "حماسه کولی" و "آسیایی‌های پولدار دیوانه" را به عنوان رقیب پیش رو داشت.

از سوی دیگر، رامی مالک برای بازی در نقش فردی مرکوری خواننده گروه کویین در فیلم "حماسه کولی" از سوی انجمن بازیگران به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد. گلن کلوز برای "همسر" جایزه بهترین بازیگر زن را برد. او در این فیلم نقش همسری سالخورده را بازی می‌کند که وقتی همراه شوهرش که قرار است جایزه نوبل ادبیات را دریافت کند، به سوئد سفر می‌کند، انتخاب‌های خود در زندگی را زیر سؤال می‌برد.

امیلی بلانت برای بازی در "مری پاپینز بازمی‌گردد" در بخش بهترین بازیگر زن پیروز نشد، اما برای کار خود در فیلم ترسناک "یک مکان آرام" به عنوان بهترین بازیگر زن مکمل معرفی شد. بلانت و جان کراسینسکی در "یک مکان آرام" به کارگردانی خود کراسینسکی بازی می‌کنند. داستان در سال 2020 روی می‌دهد و درباره خانواده‌ای است که باید خود را از مخلوقاتی که صرفاً از روی صدا شکار می‌کنند، مخفی نگه دارند و در سکوت زندگی کنند.

جایزه بازیگر مرد مکمل نیز به ماهرشالا علی برای "کتاب سبز" رسید. علی در این فیلم نقش یک پیانیست سیاه‌پوست در دهه 1960 را بازی می‌کند که راهی یک تور کنسرت در جنوب آمریکا می‌شود. در این سفر، یک بپا ایتالیایی-آمریکایی با بازی ویگو مورتنسن به عنوان راننده او را همراهی می‌کند. این دو در جاده باید به کتاب سبز تکیه کنند، یک کتاب راهنما که در آن نام معدود هتل‌ها و رستوران‌هایی که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را می‌پذیرند ذکر شده است.  علی دو سال پیش نیز برای بازی در فیلم "مهتاب" در این بخش جایزه گرفت.

بجز امیلی بلانت، سه برنده دیگر جوایز انجمن بازیگران نامزد جایزه اسکار هم شده‌اند.

در بخش فیلم‌های سینمایی، "ستاره‌ای متولد می‌شود" به کارگردانی بردلی کوپر با بازی خودش و لیدی گاگا که در چهار بخش نامزد دریافت جوایز SAG بود، مراسم را دست خالی ترک کرد. فیلم‌های "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست" و "سوگلی" نیز هر یک سه نامزدی کسب کرده‌ بودند، اما هیچ جایزه‌ای نگرفتند.

در 23 سال گذشته در 11 مورد برنده بهترین گروه بازیگری انجمن بازیگران در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم را هم برده است، از جمله در سال‌های 2015 و 2016 که فیلم‌های "بردمن" و "مرکز توجه" هر دو جایزه را دریافت کردند. سال گذشته جایزه گروه بازیگری انجمن بازیگران به فیلم "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" رسید، اما بعداً "شکل آب" اسکار بهترین فیلم را برد.

سال گذشته، هر چهار برنده جوایز انجمن بازیگران شامل گری اولدمن، فرانسیس مکدورمند، سام راک‌ول و آلیسن جنی، جایزه اسکار را هم دریافت کردند.

در تاریخ جوایز انجمن بازیگران، تنها پنج بار برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در اسکار پیروز نشده است، از جمله دو سال پیش که دنزل واشنگتن برای "حصارها" در این بخش پیروز شد، در حالی که کیسی افلک برای "منچستر بای د سی" اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. پیش از آن، 12 برنده قبلی جایزه بهترین بازیگر مرد انجمن بازیگران جایزه اسکار این بخش را هم گرفتند، از جمله سه سال پیش که لئوناردو دی‌کاپریو برای "بازگشته" برنده هر دو جایزه شد.

انجمن بازیگران بیش از 20 درصد از اعضای رأی‌دهنده آکادمی علوم و هنرهای سینمایی را تشکیل می‌دهد و رأی آن ملاک مناسبی برای پیش‌بینی نامزدها و برندگان جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم و بخش‌های بازیگری است. برنده‌ها با رأی حدود 130 هزار عضو SAG-AFTRA برگزیده می‌شوند.

در همین حال، "خانم میزل شگفت‌آور" جوایز بخش تلویزیون را درو کرد. این سریال در سه بخش گروه بازیگری یک سریال کمدی، بازیگر مرد یک سریال کمدی (تونی شالهوب) و بازیگر زن یک سریال کمدی (ریچل برازناهان) جایزه گرفت. داستان این سریال در اواخر دهه 1950 در نیویورک روی می‌دهد و درباره یک زن خانه‌دار است که به استندآپ کمدی روی می‌آورد. در بخش درام نیز "این ما هستیم" برای دومین سال پیاپی جایزه گروه بازیگری یک سریال درام را از آن خود کرد.

امسال همچنین آلن آلدا جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران را دریافت کرد.

اسامی برندگان جوایز انجمن بازیگران در بخش سینما به شرح زیر است:

‌گروه بازیگری: "بلک پنتر"

دیگر نامزدها: "ستاره‌ای متولد می‌شود" / "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست" / "حماسه کولی" / "آسیایی‌های پولدار دیوانه"

بازیگر مرد: رامی مالک، "حماسه کولی"

دیگر نامزدها: کریستین بیل، "معاون" / بردلی کوپر، "ستاره‌ای متولد می‌شود" / ویگو مورتنسن، "کتاب سبز" / جان دیوید واشینگتن، "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست"

بازیگر زن: گلن کلوز، "همسر"

دیگر نامزدها: امیلی بلانت، "مری پاپینز بازمی‌گردد" / الیویا کلمن، "سوگلی" / لیدی گاگا، "ستاره‌ای متولد می‌شود" / ملیسا مکارتی، "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟"

بازیگر مرد مکمل: ماهرشالا علی، "کتاب سبز"

دیگر نامزدها: تیموتی شالامه، "پسر زیبا" / آدام درایور، "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست / سام الیوت، "ستاره‌ای متولد می‌شود" / ریچارد ای. گرانت، "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟"

بازیگر زن مکمل: امیلی بلانت، "یک مکان آرام"

دیگر نامزدها: ایمی آدامز، "معاون" / مارگو روبی، "ماری ملکه اسکاتلند" / اما استون، "سوگلی" / ریچل وایس، "سوگلی"

گروه بدل‌کاری یک فیلم سینمایی: "بلک پنتر"

دیگر نامزدها: "انت-من و واسپ" / "انتقامجویان: جنگ بی‌نهایت" / "ترانه باستر اسکراگز" / "مأموریت: غیر ممکن - سقوط" (یا "مأموریت: غیر ممکن – بارش رادیواکتیو"

اسامی برندگان جوایز انجمن بازیگران در بخش تلویزیون به شرح زیر است:

گروه بازیگری یک سریال درام: "این ما هستیم"

دیگر نامزدها: "آمریکایی‌ها" / "Better Call Saul" / "سرگذشت ندیمه" / "اوزارک"

گروه بازیگری یک سریال کمدی: "خانم میزل شگفت‌آور"

دیگر نامزدها: "آتلانتا" / "بری" / " Glow" / "روش کامینسکی"

بازیگر مرد یک سریال درام: جیسن بیتمن، "اوزارک"

دیگر نامزدها: استرلینگ کی. براون، / جوزف فاینس، "سرگذشت ندیمه" / جان کراسینسکی، "جک رایانِ تام کلنسی" / باب اودنکرک، "Better Call Saul"

بازیگر زن یک سریال درام: ساندرا اوه، "کشتن ایو"

دیگر نامزدها: جولیا گارنر، "اوزارک" / لورا لینی، "اوزارک" / الیزابت ماس، "سرگذشت ندیمه" / رابین رایت، "خانه پوشالی"

بازیگر مرد یک سریال کمدی: تونی شالهوب، "خانم میزل شگفت‌آور"

دیگر نامزدها: آلن آرکین، "روش کامینسکی" / مایکل داگلاس، "روش کامینسکی" / بیل هدر، "بری" / هنری وینکلر، "بری"

بازیگر زن یک سریال کمدی: ریچل برازناهان، "خانم میزل شگفت‌آور"

دیگر نامزدها: الکس بورستین، "خانم میزل شگفت‌آور" / آلیسن بری، " Glow" / جین فوندا، "گریس و فرانکی" / لیلی تاملین، "گریس و فرانکی"

بازیگر مرد یک فیلم تلویزیونی یا سریال کوتاه: دارن کریس، "قتل جانی ورساچه: داستان جنایی آمریکایی"

دیگر نامزدها: آنتونیو باندراس، "نابغه: پیکاسو" / هیو گرانت، "یک رسوایی خیلی انگلیسی" / آنتونی هاپکینز، "شاه لیر" / بیل پولمن، "گناهکار"

بازیگر زن یک فیلم تلویزیونی یا سریال کوتاه: پاتریشیا آرکت، "فرار از دانمورا"

دیگر نامزدها: ایمی آدامز، "چیزهای تیز" / پاتریشیا کلارکسن، "چیزهای تیز" / پنه‌لوپه کروز، "قتل جانی ورساچه: داستان جنایی آمریکایی" / اما استون، "Maniac"

گروه بدل‌کاری یک سریال کمدی یا درام: " Glow"

دیگر نامزدها: "خانم میزل شگفت‌آور" / "جک رایانِ تام کلنسی" / "مردگان متحرک" / "وست‌ورلد"