سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه اپرای آیو قصد دارد اپرای "پردیس و پریسا" ساخته لوریس چکناواریان را روزهای 15 و 16 بهمن‌ماه به رهبری پیمان منصوری و کارگردانی فرزاد امینی روی صحنه ببرد. مدیریت کر این اجرا بر عهده رزا نخجوانی است و یاشار احمدی، شیوا سروش، عامر شادمان و آناهیتا حسین‌زاده هنرمندانی هستند که در این برنامه حضور دارند.

نشست خبری اپرای "پردیس و پریسا" روز یکشنبه با حضور لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز، پیمان منصوری رهبر اجرا، احسان تارخ مدیر اجرایی و محمودباقر نحوی تهیه‌کننده در تالار وحدت برگزار شد،

اپرا کامل‌ترین فرم موسیقی است

لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز در ابتدای نشست گفت: "پردیس و پریسا" نخستین اپرایی است که من پیش از انقلاب به زبان فارسی نوشتم. این اپرا تاکنون بار‌ها در کشورهایی چون انگلستان، آمریکا و ارمنستان اجرا شده است. متأسفانه این روزها هر کس که می‌خواند، اسم کارش را اپرا گذاشته است. این یک موضوع مهم و سنگین است. اپرا کامل‌ترین فرم موسیقی است و هنر است، چرا که همه چیز شامل ارکستر، خواننده، کارگردانی، بازی و غیره را شامل می‌شود. اپرا به تهیه‌کننده نیاز دارد. خوشحالم که جوانان چنین اقبالی به اپرا نشان می‌دهند. از مسئولان بنیاد برای در اختیار قرار دادن امکانات تشکر می‌کنم. من حوصله‌ جمع‌آوری ارکستر نداشتم و جوانان این کار را کردند، اما بعضی‌اوقات رهبری ارکستر انجام می‌دهم. کاری که من نوشتم، بسیار کار سختی بود، چرا که شش اپرای شاهنامه و ... نوشتم اما امروزه توان اجرای آن را ندارم و آن‌ها را به جوانان سپرده‌ام.

او ادامه داد: متأسفانه ارکسترهای ما آن‌قدر حرفه‌ای نیستند که قطعات را به بهترین شکل بنوازند در نتیجه باید به فکر رهبر خارجی باشیم، همان‌گونه که برای تیم ملی فوتبال مربی خارجی آوردیم باید رهبر‌های ارکستر خارجی بیاوریم که آموزش ببینیم و این تعلیم در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. یک موزیسین باید از هفت سالگی تمرین کنند که مثلاً در ۳۰ سالگی به بلوغ برسد. باید آموزش درست ببینیم که در سی سال آینده نتیجه‌اش را بگیریم.

تلاش کردیم بهترین محصول را به مخاطبان ارائه کنیم

پیمان منصوری رهبر این اجرا در ادامه گفت: استاد چکناواریان اثر فوق‌العاده‌ای تولید کردند. اپرا ترکیب چند هنر است و کار بسیار دشواری است. ما تلاش کردیم بهترین محصول را به مخاطبان ارائه کنیم. سازبندی‌ها به شکلی است که یک ارکستر کامل به‌صورت سمفونیک را خواهیم داشت. این اپرا همان‌طور که می‌دانید سال پیش در دی‌ماه روی صحنه رفت، اما تمرکز اصلی روی موسیقی بود و امسال به شکل گسترده‌تر با تمرکز روی نمایش روی صحنه خواهد رفت.

امیدواریم حرکت رو به جلویی در پیش داشته باشیم

محمدباقر نحوی تهیه‌کننده این اپرا در ادامه گفت: خوشبختانه این اثر در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می‌شود و از این بابت بسیار خوشحالم و امیدواریم حرکت رو به جلویی در پیش داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید درآمد اپرا در تمام دنیا بسیار کم است. ورود ما هم به این عرصه در جهت احیای یک فرهنگ بوده به همین خاطر انتظار برگشت مالی ندارم. شخص خود من در حوزه فعالیت‌های مختلف از جمله گردشگری فعالیت دارم و اگر بتوانیم اجراهای مختلف داشته باشیم، به گردشگری هم کمک می‌کند و می‌توانیم فرهنگمان را به توریست‌ها معرفی کنیم.

اپرای پردیس و پریسا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۵ و ۱۶ بهمن ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.