سرویس سینمایی هنرآنلاین: سجاد شاه حاتمی کارگردان جوانی است که تاکنون سه فیلم کوتاه ساخته است و قصد دارد به‌زودی چهارمین کار خود را با عنوان "سار" کلید بزند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده شکل‌گیری فیلم کوتاه "شَل" بیان کرد: "شَل" درباره یک پدر و پسر است که بین آن‌ها خلأ عاطفی ایجاد شده و همین خلأ باعث رخ دادن اتقافاتی می‌شود. ایده فیلم زمانی شکل گرفت که من درباره برخی از بیماری‌ها و روند بیماری و تمارض در آن دیده و شنیده بودم، بخصوص درباره بیماری ام اس که محتوای فیلم نیز بر همین اساس است. در حین تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم برخی از بیماران مبتلابه ام‌اس که بیماری‌شان تشدید نشده است خود را به‌شدت بیمار نشان می‌دهند و برخی که بیماری‌شان از شدت بیشتری برخوردار است، به دلیل این‌که نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند خود را سرحال نشان می‌دهند که در هر دو حالت مشکلات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که موضوع جدیدی بود و کسی روی آن کارنکرده بود، تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم. فیلم اهداف گسترده بسیاری دارد که خلأ عاطفی یکی از آن‌هاست. همواره تلاش می‌کنم در آثارم صرفاً به یک مسئله نپردازم و چند مسئله را مطرح کنم که فیلم داستان جهان‌شمول‌تری داشته باشد.

فیلم کوتاه شل

 

شاه‌حاتمی در پاسخ به این سؤال که تعدد پی‌رنگ‌ها موجب سردرگمی مخاطب در فیلم کوتاه می‌شود، گفت: درست است اما من یک مطلب هدف‌دارم که رابطه پدر و پسر است و درنهایت نتیجه نیز دارد و باقی مسائل در حاشیه هستند و خیلی مخاطب را سردرگم نمی‌کنند. فیلم کوتاه به دلیل این‌که مخاطب خاص دارد خیلی در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرد، هرچند که به‌تازگی تلاش‌هایی در گروه هنر و تجربه انجام‌شده است، اما همچنان مخاطب چندانی ندارد و بیشتر مخاطب خاص آن را می‌بیند.

این کارگردان در ادامه درباره چرایی انتخاب "شَل"، به‌عنوان فیلم اشاره کرد و افزود: "شَل" به معنای کسی است که توان تکان دادن دست‌وپایش را ندارد، اما برای ما در این فیلم کسی است که به لحاظ ذهنی شل شده است و قدرت ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا گفته‌هایش از سوی نهاد خاصی درباره بیماری ام‌اس تائید شده است، اظهار کرد: بله تأییدیه انجمن ام‌اس را دریافت کردیم. افرادی که مبتلا به ام‌اس هستند یک روز حالشان خوب است و روز دیگر ممکن است حالشان خوب نباشد و بیماری از شدت بیشتری برخوردار باشد، اما این حال ثابت نیست و متغیر است. برخی از بیماران هستند که از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند. زمانی که در انجمن ام‌اس این موضوع را مطرح کردیم بسیار این مشکل مواجه بودند.

شاه حاتمی در خاتمه درباره اولین حضور داخلی و بین‌المللی فیلم عنوان کرد: تیام یابنده فیلم‌ساز باسابقه‌ سینمای کوتاه، پخش بین‌المللی این اثر را بر عهده دارد و احتمالاً اولین حضور داخلی ما جشنواره تصویر سال خواهد بود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: بعضی وقتا نقش‌هایی رو بازی می‌کنیم که بعداً مجبور می‌شیم زندگیشون کنیم...

عوامل فیلم به شرح زیر است: بـازیـگـران: حسین مرادنژاد، سیاوش بختیاری، پوریا مرادنژاد، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: هادی انوشا، منشی صحنه: هلاله منوچهری، فیلم‌بردار: سید امیر پیشوایی، تدوین و صداگذاری: سامان قیطولی، صدابردار: محمد حمیدزاده، چهره‌پرداز: سهیل مشایخی، طراح صحنه و لباس: سوزان عظیمی، آهنگساز: آراد عسگری، مدیر تولید: محمدمهدی نظام اسلامی، عکاس: عرفان نصیری، طراح گرافیک: محمد علیـزاده، اصلاح رنگ دیجیتال: هـوتـن حـق‌شـنـاس، مانا محمد طاهر، ترجمه و زیرنویس: اوستا محمودوند، مشاور کارگردان: امیررضا امـجدی، مشاور فیلم‌نامه: محسن ملکی، مشاور پزشکی: دکتر مسعود صابری، تهیه‌کننده: سجاد شاه حاتمی