به گزارش هنرآنلاین، آیین سپاس اپرای "رستم و سهراب" به پاس 25 سال کوشش برای خلق اثری برجسته و ماندگار در زمینه موسیقی و شاهنامه با سخنرانی لوریس چکناواریان، شاهین فرهت و یارتا یاران به همراه نمایش مستند "کنون رزم رسهراب و رستم شنو" به کارگردانی ایمان نیک بین که به شکل ویژه به اپرای "رستم و سهراب" می‌پردازد، برگزار خواهد شد.

اپرای "رستم و سهراب" اثر لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته ایرانی است که براساس شاهنامه فردوسی ساخته شده است. ساخت اپرای "رستم و سهراب" 25 سال به طول انجامید و پس از 15 سال در سال 78 در تالار وحدت به اجرا درآمد.

به گفته لوریس چکناواریان دلایل زیادی باعث شد تا این اپرا نوشته شود. یکی از این دلایل این بوده است که او از بچگی عاشق صدای شیر خدا بوده و هر زمان که به زورخانه می‌رفته شیفته صدای مرشد و ضرب زورخانه او می‌شده است. در ۱۳ سالگی اسم رستم را در زورخانه می‌شنود و بعد از آن داستان رستم و سهراب را مطالعه می‌کند. از همان موقع پیمان می‌بندد که اگر روزی اپرا ساخت ابتدا اپرای رستم و سهراب را بنویسد و آماده کند. ساخت این اپرا رویای کودکی او بوده است و موسیقی زورخانه‌ای و موسیقی که در دسته‌های عزاداری ماه محرم در ایران نواخته می‌شود، دو منبع الهام او درخلق این اثر به شمار می‌روند. لوریس چکناواریان همچنین گفته است که این کار برای من یک داستان تراژدیک بود که در هنگام ساخت آن، خودم تمام شخصیت‌ها را بازی می‌کردم. لوریس چکناواریان در مجموع هشت نسخه متفاوت از اپرا را در مدت ۲۵ سال تصنیف کرده است. اجرای این اپرا در حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

لوریس چکناواریان اپراهای "رستم و اسفندیار"، "سیاوش" و "ضحاک" را نیز خلق کرده است که هنوز اجرا نشده‌اند. او عنوان آهنگساز تا به حال بیش از ۷۵ اثر شامل ۶ اپرا، ۵ سمفونی، ۱ اوراتوریو، ۱ رکوئیم کارهای در زمینه موسیقی کر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی، و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فیلم ساخته‌است. او بیش از ۱۰۰ اثر با لیبل‌هایی مانند آرسی‌ای، فیلیپس، امی و ای‌اس‌وی منتشر کرده است.

این مراسم چهارشنبه 10 بهمن ماه از 16 تا 19 عصر در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، بوستان ورشو، سالن فردوسی برگزار می‌شود. شرکت برای تمام دوستداران آزاد و رایگان است.