سرویس مد و لباس هنرآنلاین: غزال بهمنی طراح لباس، مدیر دو برند "کلوتو" و "کراسو" و رئیس هیئت مدیره مؤسسه مد "آرتا" درباره روند آماده‌سازی گروه طراحان برای ارائه کالکشن "مکران" به بخش رقابتی هشتمین جشنواره مد و لباس فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: همچنان در حال آماده‌سازی گروه 22 نفره و منتخب از میان 350 شرکت کننده دو دوره آموزشی با عنوان کارگاه آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی هستیم.

او افزود: بسیاری به اندازه کافی برای ارائه کالکشن موضوعی توجیه نبودند و برداشت آن‌ها از کالکشن، مجموعه‌سازی بود. به همین دلیل نیاز بود دانش فنی و عملی آن‌ها در این زمینه افزایش یابد. ما تلاش کردیم شرکت‌کنندگان را با تفاوت میان آثار نمایشگاهی، مناسب برای پرفورمنس و کاربردی آشنا کنیم.

بهمنی با تأکید بر اینکه هدف او و همکارانش در مؤسسه مد "آرتا"،  تربیت طراحانی توانمند و آشنا با اصول روانشناسی و جامعه‌شناسی بود، اظهار داشت: هر چند وظایف طراح مشخص است و به هیچ عنوان طراح لباس را بنگاه‌دار اقتصادی نمی‌دانیم، اما بر این باوریم طراح موفق فردی است که با اصول تولید و مشتری‌مداری آشنا باشد. در این مسیر ارتباط میان طراح و تولیدکننده در حوزه مد و لباس یک بازی دو سر برد است.

مدیر دو برند "کلوتو" و "کراسو" ادامه داد: عملکرد مربی طراحی لباس باید مشابه عملکرد مربی فوتبال باشد که به شکل شبانه‌روزی، مشاوره‌های لازم را به هنرجویان خود ارائه دهد و لحظه‌ای از سنجش میزان آمادگی آن‌ها غافل نشود.

بهمنی گفت: امسال به اتفاق این گروه 22 نفره به نمایشگاه بین‌المللی پوشاک رفتیم و تلاش کردیم  ضرورت حضور طراحان لباس در چنین رویدادهایی را تبیین کنیم.

او افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین مبانی رشد و توسعه عملکرد در جامعه طراحان آن است که آن‌ها بتوانند تعریف مشخصی از اثر خود ارائه دهند و اگر در آغاز مسیر قرار دارند و نمی‌خواهند از نقاط ضعف خود سخنی را به میان آورند، درباره چشم‌انداز و اهداف خود سخن بگویند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه مد "آرتا" در ادامه گفت: با توجه به روند آزمون و خطا عرصه مد و لباس در کشور و شرایطی که بازار داخلی با آن مواجه است، ما با تربیت نیروهای جدید طراح و تولیدکننده در حقیقت رقیب‌پروری می‌کنیم. با این وجود خوشحالیم که می‌توانیم تجربیات خود را در اختیار نسل جدیدی از طراحان قرار دهیم.

بهمنی به یکی دیگر از نیازهای مبرم در حوزه مد و لباس ایران اشاره کرد و گفت: این جامعه در شرایط فعلی نیازمند فروشندگانی باهوش است که بتواند در زمانی کوتاه که مشتری برای خرید وارد فروشگاه شده است، شخصیت او را آنالیز کرده و به شکلی که برایش آزاردهنده نباشد به او در زمینه انتخاب مشاوره دهد.

او در خاتمه بر نکته‌ مهمی که در تمامی دوره‌های آموزشی به آن اشاره داشته است تأکید کرد و گفت: طراحان، مدیران خانه‌های مد و مزون داران و همچنین صاحبان برند و تولیدکنندگان باید بدانند که نباید به هر قیمتی درصد فروش را بالا برند، با مشتریان خود صادق باشند و به هر قیمتی محصول خود را به فروش نرسانند.