سرویس تجسمی هنرآنلاین: گرانمایه طبیعتی کم‌تر دیده شده را ترسیم کرده که موجی از ناامیدی در آن فوران می‌کند. او پاییزیی را روایت می‌کند که گویی فرسنگ‌ها با بهار فاصله دارد.

گرانمایه در نقاشی‌هایش اغلب به جزئیاتی از طبیعت پرداخته است، تمرکز اصلی پیرامون درختان است اما فقط برشی از شاخه‌ها، قسمتی از برگ‌ها و تکه‌ای از زمین. پرداختن به این جزئیات برای او جذاب‌تر از کلیات طبیعت است.

اما آنچه در این آثار بیشتر جلوه‌گری می‌کند درختانی خشک و تنه‌هایی فرسوده و شاخه‌هایی بدون برگ است، یک پاییز خسته تمام عیار که انگار امید به بهار شدن را از دست داده است.

گرانمایه در این باره می‌گوید: "من پاییزیی بی‌طراوت را نقاشی کردم که در آن درختان نیمه جان‌اند، این آثار حکایت حال و روز مردم این روزگاران است. سردی و ناامیدی پنهان شده در نقاشی‌های من متناسب با اوضاع و شرایط جامعه‌ام است."

دیدن مناظری از پاییز همیشه جذاب است اما آثار گرانمایه پاییز را به شکلی دیگر نشان می‌دهد، پاییزی که در آن تلألو نوری دیده نمی‌شود و شراره‌های آفتاب برگ‌های افتاده از درختان را طلایی نمی‌کند. سردی و رخوت در رنگ و فرم آثار به خوبی قابل مشاهده و فهم است.

نقاشی‌های عارف گرانمایه ویژگی دیگری هم دارد و آن پرداختن به جزئیات است. مهارت نقاش در طراحی و اجرای ظریف و دقیق جالب توجه است. او به نحوی به نقاشی جزئیات طبیعت پرداخته است که مخاطب گاه میان نقاشی و یا عکس بودن آثار دچار تردید می‌شود.

اما چرا طبیعت؟ چرا گرانمایه در این مجموعه موضوع طبیعت را برای به تصویر کشیدن انتخاب کرده است؟ او توضیح می‌دهد: "من به کوهنوردی علاقه دارم و همیشه به کوه می‌روم و در دل طبیعت سفر می‌کنم بنابراین طبیعت در آثار من عنصری حیاتی است و علاقه به آن را در من دو چندان می‌کند."

گرانمایه در مورد انتخاب فصل پاییز در آثارش می‌گوید: "پاییز در طبیعت همیشه همراه با پیچیدگی و ظرافت‌های خاصی بوده و رنگ‌ها و فرم‌های متنوع طبیعت در این فصل من را علاقه‌مند به نقاشی کردن از این فصل می‌کند."

دیگر وجه تشخص آثار او دقت در فرم است که آن را در هر اثر او به وضوح می‌توان دریافت. این مجموعه عارف گرانمایه در راستای مجموعه قبلی او با موضوع طبیعت بوده است. او می‌گوید : "مجموعه جدیدم پیوسته با ایده کلی من در رابطه با طبیعت است و ادامه کارهای قبلی من است. اما در مورد آینده نمی‌دانم و هیچ چیز مشخص نیست. ممکن است همین مسیر را ادامه بدهم یا اینکه جریان متفاوتی را شروع کنم، هیچ چیز مشخص نیست."

این مجموعه که "بدون عنوان" نام دارد، مخاطب را با زاویه دیگری از طبیعت مواجه می‌کند و توقعات و تصورات او را از طبیعت بر هم می‌زند. این کارها به بیننده‌اش تلنگر می‌زند آیا در این حال و روز روزگار از هم نوع خود خبر دارد؟

نمایشگاه آثار عارف گرانمایه تا پنجم بهمن در گالری مژده ادامه دارد. گالری مژده در سعادت آباد، علامه شمالی، کوچه 18 شرقی، شماره 27 قرار دارد.