سرویس معماری هنرآنلاین: اولین کارگاه از این سرى کارگاه‌ها به رابطه معمارى و فیلم و درک فضا از طریق کند و کاوهاى سینمایى می‌پردازد.

در توضیح این کارگاه، روژیا فروهر، مدرس کارگاه، می‌نویسد: ویم وندرس می‌گوید، حساسیت فیلمساز و معمار به مکان، بی‌شباهت نیست اما معماری واقعی‌ است در حالی که فیلم امیال و آرزوهای یک مکان را شکل می‌دهد. آنچه این حرف را مشکل ‌ساز یا روشنگر می‌کند آن است که شکل دادن به امیال یک مکان خود یک فعالیت متمرکز بر فضاست.

کارگاه را با این سوال که مطالعه (و نه فقط دیدن)  فیلم‌ها چه فایده‌ای برای معماران دارد، شروع می‌کنیم. تصور کنید می‌توان این مبحث را بسط داد و فرض کرد معمار فیلم بسازد.

مطالعه آرشیو تصادفی مجموعه‌ای از فیلم‌های متعلق به دهه‌های مختلف برای بررسی ساختار و زندگی فضای خانگی، نقطه شروع پروژه‌ها خواهد بود. فیلم‌ها منبع مهمی از مکان و زندگی‌اند و اسناد با ارزش برای تاریخ معماری به شمار می‌روند.

فیلم‌ها روشی غیر قابل مقایسه با تکنیک‌های متعارف نقشه و ماکت، برای بازنمایی فضا و مکان‌اند چرا که فضا و مکان همان‌طور که وجود دارد در حرکت و زمان ثبت می‌شود.

فیلم این قابلیت را دارد که پتانسیل‌های افزوده مکان را بنمایاند، حتی از قصد و تعمد معمار فراتر رود و همچنان در ادامه فعل معمارانه قرار گیرد؛ بالکن یک خانه،  جایی برای استتار، فرار و خودکشی می‌شود.

کارگاه‌های این سلسله برنامه‌ها از ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ در میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبى، بعد از تقاطع سمیه، کوچه بور‌بور، خیابان خاقانى، نبش بن‌بست روشن‌منش، پلاک ۲۸ برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه ظرفیت کارگاه‌ها 15 نفر است، علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این کارگاه‌ها می‌توانند با تلفن: ۹۸۹۳۵۶۰۴۰۰۵۵+ و یا  ایمیل 28@platplusforms.com  تماس حاصل کنند.