به گزارش هنرآنلاین، مراسم اختتامیه عصر جمعه 28 دی ماه در محل تماشاخانه سنگلج و در جمع مهمانان و چهره‌های هنری و گروه‌های حاضر در جشنواره برگزار شد.

شاهین چگینی،‌ مسئول برگزاری جشنواره، طی سخنانی به محدودیت‌هایی که از سمت متصدیان برای هنرمندان عرصه تئاتر به وجود آمده است اشاره کرد و گفت: باید با سعه صدر بیشتری به این مقوله هنر نگاه شود چرا که هنر و تئاتر یک نهاد سیاسی نیست.

روی دیگر حرف مدیر مرکز هنرهای نمایشی تئاتر مان، با هنرمندان بود و توصیه کرد که از ابراز قوی هنر برای رساندن حرف خود به مخاطبان استفاده کنند و از حالت انفعال کنونی بیرون بیایند و به سمت ارائه آثاری صاحب تفکر و خلاقانه و جسورانه بروند.

وی افزود: هنرمند نیاز به صدور بیانیه ندارد،‌ تاثیری که هنرمند با خلق اثر هنری خود می‌تواند بگذارد، قابل قیاس با نوشتن و امضا کردن طومار و بیانیه نیست.

در ادامه متن هیات داوری جشنواره شامل محرم زینال زاده و رفیق نصرتی و غزل اسکندرنژاد، توسط اسکندرنژاد خوانده شد.که متن آن بدین شرح بود:

"شور و انگیزه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره قابل توجه و امیدبخش بود. می‌دانیم که برای مسابقه اینجا نیستیم چرا که هنر محل پیشی گرفتن از یکدیگر نیست. کنار هم ایستاده‌ایم تا تجربه کنیم و بیاموزیم و به جهان از دریچه نگاه هم بنگریم.. سوالی که در مواجهه با بیشتر آثار با آن روبرو بودیم این است که وجه معاصر این نمایش‌ها چیست؟ تجربه زیستی هنرمند چگونه بر اثر نمایشی او تاثیر گذاشته است؟ پیشنهاد می‌کنیم هر یک از هنرمندان حاضر در جشنواره بار دیگر و این بار از این منظر به نمایش خود نگاه کنند. چرا که معتقدیم تئاتر در یک تعریف، تجربه زیستی هنرمند است با بیان و شرحی منحصر به خود."

مراسم با اعلام برندگان در بخش‌های مختلف جشنواره و دریافت جوایز از دست افرادی همچون فرشید صمدی پور،‌ شراره دولت آبادی،  نسیم خطاط و‌ محمد احتشامی ادامه یافت.

تجلیل و بزرگداشت استاد محرم زینال‌زاده از پیشکسوتان عرصه تئاتر و سینما که همه بازی او را در نقش نسیم در فیلم سینمایی بایسیکل ران به یاد دارند، از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه نخستین جشنواره هنرهای نمایشی تئاتر مان بود. رومین محتشم از عکاسان به نام کشور، زینال زاده را هنرمندی خلاق و چهره‌ای دوست داشتنی دانست و مجموعه اثر خود را که به شکل کتاب چاپ شده به وی تقدیم کرد.

درادامه حاضران به سخنانی از محرم زینال زاده گوش سپردند. وی گفت: هنرمند در میان تماشاگر عاشق و آگاه است که رشد می‌کند. وقتی 17 ساله بودم عرق به تئاتر در من به وجود آمد و در همان سن تئاتر "پهلوان اکبر می‌میرد" را کارگردانی کردم. به شعر و ادبیات و به تلاش و جستجو سلام گفتم، چه شب‌ها که نخوابیدم چرا که تا شب نروی،‌ روز به جایی نرسی. صیادان برای پیدا کردن مروارید به عمق اقیانوس‌ها می‌روند و با جان خود بازی می‌کنند؛ بازیگر و هنرمند هم برای خلق و آفرینش نقش، جانش را باید قربانی کند. تلاش بی‌نهایت کردم و لوح‌ و دیپلم‌های افتخار زیادی دریافت کردم اما این اولین بزرگداشت برای من است؛ ‌67 ساله هستم اما تازه امشب متولد شدم.

در ذیل برگزدیگان جشنواره به این شرح اعلام شدند:

تندیس و لوح تقدیر بهترین متن نمایشی تعلق گرفت به علی جعفری برای نمایش "تهران بزرگ"

لوح تقدیر بهترین متن نمایشی تعلق گرفت به چمران اسدی برای نمایش "دوپامین"

تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی تعلق گرفت به مهرنوش دارا برای نمایش "کاترپیلار"

لوح تقدیر اول بهترین کارگردانی تعلق گرفت به فرشید حاجیان برای نمایش "با من بخند وودی"

لوح تقدیر دوم بهترین کارگردانی تعلق گرفت به علی سنامیری برای نمایش "به خاطر مینا"

تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگر زن اهدا شد به فرشته پیاده روحی برای نمایش "پلی از جنس شیشه"

لوح تقدیر بهترین بازیگر زن اهدا شد به مهتاب گلکار برای نمایش "ژاندارک در آتش"

تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد اهدا شد به اصغر شیرزاد برای نمایش "دوپامین"

لوح تقدیر اول بهترین بازیگر مرد اهدا شد به پوریا اصلان برای نمایش "کفتر به توان 2"

لوح تقدیر دوم بهترین بازیگر مرد اهدا شد به آرمین خوش نیک برای نمایش "آدمیزاد دیگه"

لوح تقدیر بهترین چهره پردازی به مهرناز اصفهانی برای نمایش "گَنده"

تندیس و لوح تقدیر بهترین طراحی صحنه در دستان پریسا محسنی برای نمایش "ژاندارک در آتش"

لوح تقدیر بهترین طراحی صحنه در دستان عطا روحبخش مبصری برای نمایش "پلی از جنس شیشه"

تندیس و لوح تقدیر بهترین طراحی لباس به حمیرا چنانی برای نمایش "به خاطر مینا"

لوح تقدیر بهترین طراحی لباس به حانیه آقاجانی برای نمایش "ژاندارک در آتش"

تندیس و لوح تقدیر بهترین طراحی پوستر را مهدیه تاجیک راد  برای نمایش "ستایش یک قتل"

لوح تقدیر بهترین طراحی پوستر را محمدعلی اسدی راد برای نمایش "اهانط به طماشاگر"

تندیس و لوح تقدیر بهترین اثر از نگاه مخاطب به مهرنوش دارا برای نمایش "کاترپیلار"

لوح تقدیر بهترین اثر از نگاه مخاطب به شکیلا علی پناهی برای نمایش "مده آ"

جایزه ویژه هیات داوران به نمایش "شهر صورتی ها" به نویسندگی و کارگردانی غزل معصومی

همچنین هیات داوران، 6 اثر را شایسته حضور در بخش به علاوه فجر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر دانست. نمایش‌های "با من بخند وودی" به کارگردانی فرشید حاجیان، "پلی از جنس شیشه" به کارگردانی فرشته پیاده روحی،‌ "دوپامین" به کارگردانی رضا فوادی،‌ "تهران بزرگ" به کارگردانی علی جعفری،‌ "کاترپیلار" به کارگردانی مهرنوش دارا و "شهر صورتی ها" به کارگردانی غزل معصومی.

اجرای موسیقی زنده، پایان بخش مراسم اختتامیه نخستین جشنواره هنرهای نمایشی تئاتر مان بود.