سرویس سینمایی هنرآنلاین: حبیب ایل بیگی از جمله دست‌اندرکاران سینمای ایران است که در این سال‌ها در سمت‌های مختلفی حضور داشته است. او سه دوره در جشنواره فیلم فجر مسئول سینمای رسانه‌ها بود و حالا نیز به عنوان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی مشغول فعالیت است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جشنواره فیلم فجر وکیفیت برگزاری آن بیان کرد: به نظر من نقش و جایگاه جشنواره فیلم فجر در موفقیت سینمای ایران بی‌بدیل است. انگیزه‌ای که جشنواره فیلم فجر برای سینماگران ما ایجاد می‌کند بسیار متفاوت و خاص است. هیچ سینماگری در ایران نیست که تمایلی برای نمایش فیلم خود در این رویداد نداشته باشد.

ایل بیگی افزود: این جشنواره موهبتی برای سینمای ایران است چرا که اگر نبود چه انگیزه‌ای می‌توانست برای فیلمسازان غیرتجاری وجود داشته باشد؟ به نظر من اگر جشنواره فیلم فجر نبود سینمای هنری، اجتماعی و فرهنگی ایران هیچ فرصتی برای عرض اندام نداشت. هستند افرادی که می‌گویند این جشنواره برایشان مهم نیست پس این همه دعوایی که در جشنواره به ویژه در بحث داوری مشاهده می‌شود، حاکی از نقش و اهمیت جشنواره حتی به لحاظ وجوه تجاری آثار است. به طوری که اگر فیلمساز جوانی اثری را بسازد و فیلمش در جشنواره به نمایش در نیاید به مثابه آن است که او هیچ فیلمی نساخته است. به همین دلیل همه ما باید جشنواره فیلم فجر را برای کشورمان حفظ کنیم و یکی از رویدادهایی که به جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران رونق می‌بخشد همین جشنواره فیلم فجر است.

قائم مقام بنیاد فارابی گفت: جشنواره تئاتر و موسیقی فجر هم در همین ایام برگزار می‌شود، اما هیچیک به پای جشنواره فیلم فجر نمی‌رسند. موجی که این رویداد در رسانه‌ها برپا می‌کند مثال‌زدنی است. هیچ رویدادی وجود ندارد که این تعداد خبرنگار، منتقد، کارشناس و صاحبان رسانه را گرد هم آورده که صبح تا شب درباره آثار مختلف به بحث و گفتگو نشسته و مطالبی را منتشر کنند. موجی که جشنواره فیلم فجر ایجاد می‌کند حتی در زمان برپایی نمایشگاه کتاب که بزرگترین رویداد فرهنگی ایران محسوب می‎‌شود نیز مشاهده نمی‌شود.