سرویس استان‌های هنرآنلاین: صابر سهرابی در این خصوص گفت: با نشستی که اصحاب حوزه فرهنگ و هنر گرفته شد، همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری برای به جا آوردن این مراسم یادبود هم‌صدا بوده‌اند.

سهرابی با بیان اینکه این برنامه با همکاری و تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مرکز حافظ‌شناسی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و شهرداری شیراز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی در گرامیداشت یاد هنرمندان و ادیبان این دیار وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین گفت: مراسم "کوچ شاعر شهر" به زودی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود و جزئیات آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

سمندر در سال ١٣١٦ خورشیدی در شیراز زاده شد و هفدهم دی ماه جاری در سن ٨١ سالگی چشم بر دنیا بست. پدرش داروساز بود و از کودکی او را با عرصه هنر و موسیقی مأنوس کرد.

این شاعر شیرازی در دبیرستان سلطانی شیراز تحت تعلیم علی محمد کامرانی، دایی‌اش که معاون آن دبیرستان بود، قرار گرفت.

سمندر دانش‌آموزی بسیار توانمند بود و در سه سال دبیرستان در رشته‌های خط و خوشنویسی، ادبیات و موسیقی مقام نخست را در میان دانش‌آموزان در کشور به‌ دست آورد و سهمیه اعزام به اروپا را کسب کرد.

وی در رشته‌های ادبیات فارسی و معماری در آمریکا دکترا گرفت و از سال ١٣٥٧ در این کشور ساکن شد اما فعالیت‌هایش در حوزه شعر و ترانه‌سرایی متوقف نشد.

او به دلیل پایگاه قوی فرهنگی و نیز علاقه به شیراز و ادبیات و لهجه آن، بنیان‌گذار سرودن شعر به این لهجه شناخته می‌شود. شاعر ترانه گل‌سنگ، در سال‌های پایانی عمر به بیماری پارکینسون دچار شد.

از آثار تحقیقی او در زمینه ادبیات فارسی و شعر می‌توان به مجموعه شعر پَرَندوش، شعر شیراز (مجموعه شعر و تفسیر به لهجه شیرازی، تحقیق و پژوهش در فرهنگ مردم شیراز، شعر شهر، میکس شعر (مجموعه شعر فارسی و انگلیسی)، شعرک‌های ژاپنی و ترانک اشاره کرد.

الهه بهرامی