سرویس تجسمی هنرآنلاین: جشنواره هنر ایران چهارشنبه 26 دی‌ماه، در مراسمی از برگزیدگان دوره سوم خود تقدیر به عمل آورد. علیرضا محمدشاه دبیر جشنواره هنر ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره برگزاری این رویداد گفت: همواره سعی کردیم از کلیشه‌ها و تکرار فاصله بگیریم. به همین دلیل در مراسم اختتامیه هر دوره از جشنواره نیز شاهد یک اتفاق متفاوت بوده‌ایم و این‌بار از برگزیدگان، همکاران جشنواره، داوران و پیشکسوتان هنرهای تجسمی دعوت شد تا برای دیدن اجرای اختصاصی نمایش "اعترافات سه بزرگوار" در تماشاخانه سیمرغ، حضور یابند. در این مراسم از حضور پیشکسوتان و اساتید خوش نام هنرهای تجسمی، بهزاد شیشه‌گران، رضا بانگیز و عباس مشهدی‌زاده، تقدیر به عمل آمد.

محمدشاه افزود: هیئت داوران این دوره از جشنواره هنر ایران، تیمی متشکل از مدیران و کیوریتور‌های گالری‌های سیحون، ایده پارسی، هووم، علیها، سایه و یک گالری اتریشی به نام کانوله بودند. معمولا داوری چنین رویدادهایی توسط اساتید هنر از فضای آکادمیک انجام می‌شود ولی ما به این فکر کردیم که آثار بر اساس سلیقه گالری‌دارها و نوع آثاری که به عنوان اثر معاصر روی دیوار گالری خود نمایش می‌دهند، انتخاب شوند. قصد ما این است که هر سال این ترکیب داوران را تغییر دهیم تا نظرات و سلایق متفاوتی را شاهد باشیم و پس از چند سال بتوانیم به یک ترکیب ثابت برسیم.

دبیر جشنواره هنر ایران ادامه داد: پس از ده روز بررسی آثار رسیده به جشنواره هنر ایران، از میان 250 اثر 10 هنرمند توسط داوران و 3 هنرمند نیز به عنوان برگزیدگان نگاه مردمی معرفی شدند. مینا قهرمانی قدر، زهرا یوسفی، نمیاد آذرگان، شادی بقایی مروزی، نگار بنی هاشم، مینا سبزی، شهناز نصیری، محمدرضا ایزدی، آزاده شیبانی مروست، پانته آ بیات مختاری، ستانه مهمان نواز، حسین صیاد و نسیم نقیبی برگزیدگان دوره سوم جشنواره هنر ایران هستند. آثار برگزیده از 5 بهمن در گالری علیها به نمایش درمی‌آیند و از 10 اسفند در خانه فرهنگ پاریس نمایش داده می‌شود.

علیرضا محمدشاه درباره شکل‌گیری این رویداد گفت: بیش از ده سال پیش رویدادهایی را با عنوان آرت اکسپو برگزار کردیم که آثار هنرمندان را پس از داوری، در ایران و خارج از کشور به نمایش گذاشتیم. اما به دلیل شرایط موجود، چند سال این کار توقف داشت و پس از آن تصمیم گرفتیم بار دیگر چنین رویدادی را برگزار کنیم. این بار نام "جشنواره هنر ایران" برای این رویداد انتخاب شد و هدف آن نمایش آثار در خارج از آن فضایی است که هنرمند زیست می‌کند. دو دوره قبلی این رویداد در زمینه نقاشی و عکاسی برگزار شد، اما امسال ابتدا بخش نقاشی را برگزار کردیم و در ادامه قصد داریم برای رشته های عکاسی و مجسمه‌سازی نیز فراخوان شرکت در جشنواره را اعلام کنیم.