سرویس مد و لباس هنرآنلاین: عرصه مد و لباس به عنوان حوزه‌ای مستقل در ذیل معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون دیگر بخش‌ها به همراهی حامیان مالی در بخش خصوصی نیاز دارد.

بسیاری از کارشناسان این بخش بر این باورند که دولت‌ها به تنهایی قادر به تأمین هزینه‌های برپایی رویدادهای اثرگذار نیستند و مدتی است که در تمامی فرصت‌ها، یکی از راه‌های اصلی رشد و توسعه مد و لباس ایرانی را همراهی حامیان مالی و ادامه درآمدزایی برای این عرصه می‌دانند.

با این وجود شاید بتوان اسپانسر را مهم‌ترین عامل درآمدزایی برای یک حوزه فرهنگی و هنری دانست اما روال جذب حامی مالی نیز باید سیری منطقی داشته باشد و صرفاً با تکیه بر صحبت‌های یک مسئول پشت تریبون رویدادها این مهم حاصل نخواهد شد.

خوشبختانه در عرصه مد و لباس طی دهه اخیر ناکام نمانده‌ایم و با حرکتی رو به جلو، شاهد رونق و پیشرفت قابل توجه در این بخش هستیم، اما چه عواملی سبب می‌شود که افراد یا نهادهای دارای پتانسیل حمایت مالی به این بخش روی خوش نشان نمی‌دهند.

چرا جای دور برویم؟ هستند برندهایی که سالیان سال است آوازه شهرت خود را از مد ایران به گوش جهانیان رسانده‌اند، اما حتی اگر متولی برگزاری یک رویداد در حوزه مد و لباس هم شوند، باز هم دلشان نمی‌آید برای برگزاری هر چه بهتر و با کیفیت‌تر آن پول خرج کنند و حتی برای جوایز جشنواره، همین افراد ثروتمند متولی در بخش خصوصی هم به دنبال جذب اسپانسر هستند و اینجاست که ضرب‌‍‌المثل کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد به شدت در زمینه اسپانسرینگ مد و لباس در کشور ما صدق می‌کند.

هستند برندهای ثروتمندی که نام خود را به عنوان حامی مالی در دیگر عرصه‌ها درج می‌کنند اما به محض آنکه نوبت مد و لباس می‌شوند، حتی اگر به ظاهر مد را مقوله‌ای دولتی نمی‌دانند، اما پای صرف هزینه که می‌شود به راحتی آب خوردن از مسئولیت شانه خالی کرده و به عنوان یک نیروی مستقل دارای ظرفیت‌های مالی، حاضر نیستند از جیب خود برای حیب دیگر خرج کنند.

امید است در ادامه با ایجاد فرصت‌های فرهنگ‌سازی برای حضور و همراهی حامیان مالی در رویدادهای مد و لباس کشور، شاهد رشد و توسعه همه جانبه آن باشیم و از حمایت مالی آنها برای تحقق هرچه بهتر اهداف بهره بریم.