سرویس موسیقی هنرآنلاین: جشن صدسالگی هنرستان موسیقی تهران پنجشنبه 27 دی ماه در تالار وحدت برگزار شد. این نکوداشت با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و... برگزار شد.

در ابتدای این برنامه دانش آموزان بخش دختران هنرستان موسیقی سرود ملی را روی سن اجرا کرده و سپس کلیپی از نمایشگر داخل سالن پخش شد که شامل معرفی استادان این هنرستان بود.

اجرای دونوازی سعید ثابت نوازنده سنتور و محمد اسماعیلی نوازنده تنبک بخش دیگری از این مراسم بود.

موسیقی و شعر دو بال هویت ایران هستند

سپس سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن آمده و ضمن تبریک به حضار متن سخنرانی خود را قرائت کرد و گفت: خوشحالم که امروز در جشن صدمین سالگی هنرستان موسیقی خدمت شما خانم‌ها و آقایان اهل موسیقی هستم. صد سالگی را طعمی است از مانایی، پایایی و جاودانگی. صد سالگی بوی ماندن و جاودانه ماندن را دارد و این صد سالگی تقارنی با چهل سالگی انقلاب اسلامی پیدا کرده که امیدوارم پختگی لازم را به همراه داشته باشد.

او ادامه داد: می‌توان از موسیقی در ایران با لایه‌ها و شاخه‌های مختلفی یاد کرد. موسیقی به عمق تاریخ ایران راه دارد و از لحاظ گستره جغرافیایی جای‌جای ایران با ترنم‌ موسیقی هم‌نواست. هیچ وجبی از خاک ایران نیست که طعم موسیقی را نداشته باشد. موسیقی ایرانی در دامنه وسیعی از طبقات ایران‌زمین از گذشته دور تاکنون بوده است. موسیقی ایرانی مخصوص یک طبقه نبوده و نیست.

صالحی اضافه کرد: این عمق و گستره موسیقی ایرانی بخشی از هویت ایرانی است. البته در معنا نیز، موسیقی ایرانی ویژگی‌هایی دارد که نباید آن را دست کم گرفت. به اعتقاد من موسیقی و شعر دو بال هویت ایران هستند که همواره در کنار هم حرکت کرده و می‌کنند. موسیقی ایرانی موسیقی است که عواطف ناب انسانی را واگویه کرده و می‌کند. موسیقی ایرانی نمایه‌ای از تعالی معنوی انسان دارد و در نهایت اینکه روح شرقی در موسیقی ایرانی تجلی دارد.

او تأکید کرد: خوشحالیم که امروز صدمین سال هنرستان موسیقی را جشن می‌گیریم و خوشحالیم که ایران می‌ماند. ما امیدواریم هزارمین سالگرد این نهادها را در کنار هم داشته باشیم و جشن بگیریم. به همین سبب من از همکارانم قدردانی می‌کنم که این فرصت را رقم زدند تا در پرتو صدمین سال هنرستان موسیقی تاریخ شفاهی این هنرستان ثبت شده و مقدمه‌ای برای ورود به دوره جدیدی از هنر موسیقی ایرانی باشد.

به دعوت نیما رئیسی مجری برنامه، لوریس چکناوریان، احمد مسجد جامعی، فرهاد فخرالدینی و حسن ریاحی برای تقدیر از هنرجوهای قدیمی به روی سن حاضر شدند.

رحمت افشار نوازنده کلارینت، مینا افتاده نوازنده سنتور، داود جعفری امید نوازنده ویولن‌سل، احمد حق کردار آهنگساز، امیر اشرف آریان پور پژوهشگر موسیقی و محمد اسماعیلی نوازنده تنبک جزو هنرجوهایی قدیمی این هنرستان بودند که به روی سن دعوت شده و تقدیر از آن‌ها به عمل آمد.

بعد از اهدای بخشی از مراسم تقدیر، ارکستر بادی به رهبری جاوید مجلسی و سرپرستی سینا ذکایی به اجرای برنامه پرداختند.

پخش کلیپ که شامل روند فعالیت‌ها برای برگزاری این جشن بود از نمایشگرهای داخل سالن پخش شد و سپس گروه نریمان به آهنگسازی علی پژوهشگر بخش بعدی این مراسم بودند.

رونمایی از تمبر صدسالگی هنرستان موسیقی

در ادامه برنامه هم از تمبر صدسالگی هنرستان موسیقی و سپس از کتاب هنرستان موسیقی نوشته علی تقی‌پور رونمایی شد.

اجرای مشترک دو گروه ارکستر از دانش آموزان هنرستان بخش دختران و پسران به رهبری سهراب کاشف با اجرای قطعات کلاسیک بخش دیگری از این مراسم بود.

پایان‌بخش برنامه بخش تقدیر از مدیران منتخب هنرستان غلامحسین فخیمی‌کیا، پروین دخت اشتهاردی، ملیحه سعیدی و فرهاد فخرالدینی بود.

در اتمام برنامه هم کیک تولد جشن صد سالگی به‌صورت نمادین بریده شد.