به گزارش هنرآنلاین، سومین "شب‌های جنوب" پس از شش اجرای متفاوت از نواحی ساحل جنوب ایران به کار خود پایان داد.

در مدت سه شب، گروه قنبر راستگو، داماهی، کماکان، جالبوت، سلیدون و لیان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفتند.

در اجرای شب دوم کماکان با ترکیب و اجرای کاملا متفاوتی ظاهر شد. خبری از کماکانی که در این سال‌ها دیده‌ایم نبود و مهدی ساکی به همراه ماکان اشگواری به شکل دو نفره این پرفورمنس را اجرا کردند. اجرایشان با قطعه یوما و به شکل آوازی پلی‌فونیک آغاز شد. چند قطعه شناخته شده با تنظیم جدید و البته چند اثری که تا به حال شنیده نشده بود را اجرا کردند. هر دو اجراگر در مقاطعی به نوازندگی گیتار کلاسیک و دمام پرداختند. پس از یک اجرای احساسی و آرام نوبت به گروه پر سر و صدای جالبوت رسید. جالبوت آثاری از علیخان حبیب‌زاده، ابراهیم منصفی و محمود طلوعی اجرا کرد. موسیقیِ این گروه نسبت به گروه‌های دیگر حاضر در فستیوال تفاوت‌هایی داشت. آن‌ها بیشتر از اینکه تنظیم‌های نزدیک به موسیقی جز را چاشنی کارشان کنند به موسیقی فانک اهمیت دادند و اجرایشان را با یک "فانک‌بندری" قدرتمند به اسم مَش (مگس) تمام کردند.

شب پایانیِ سومین دوره‌ "شب‌های جنوب" میزبان گروه سلیدون و لیان بود. به نظر می‌رسد گروه سلیدون که به خوانندگی مجید سالاری در رویداد شب‌های جَز شکل گرفت به حالت پایدار و پخته‌تری در تنظیم‌ها رسیده است. این گروه چند اثر قدیمی با تنظیم متفاوت و یک اثر جدید با آهنگسازی رضا کولغانی اجرا کرد. همچنین مجید سالاری با خوانش متنی بر تفاوت‌های فرهنگی و موسیقایی در اقلیم‌های مختلفِ جنوب ایران تاکید کرد. پس از آن نوبت به گروه لیان رسید که با ریتم نوازی و بدون حضور محسن شریفیان کارش را آغاز کرد. حضور محسن شریفیان و صدای نی‌انبان‌اش شور و انرژی مخاطبان را چند برابر کرد. شریفیان که در این سال‌ها اجراهای بسیاری در ایران و فستیوال‌های بین‌المللی داشته نبض مخاطب را در دست داشت و تا آخرین لحظه اجازه نداد چیزی از غوغای سالن کم شود. او همچنین از انتشار کتاب تحقیقاتی‌ جدیدش گفت و با وجود تفاوت‌ها بر یکپارچگی موسیقی بندر تاکید کرد.

موضوع مهمی که امسال بیش از سال‌های گذشته نمود پیدا کرد گنجایش کم سالن به نسبت مخاطبانِ وسیع موسیقی نواحی ساحلی بود. بلیت‌های هر سه شب در مدت زمان دو روز تمام شد و بسیاری از علاقه مندان نتوانستند اجرای گروه‌های مورد علاقه‌شان را ببینند. همچنین حضور دو گروه نسبتاً پرتعداد در هر شب باعث شد تا مسائل اجرایی و فنی به سختی انجام شود.

پدرام نیک‌سیرت مدیر سازباز در این باره می‌گوید: با توجه به وضعیتی که امسال شاهدش بودیم ادامه‌ شب‌های جنوب به شکل فعلی در فرهنگسرای نیاوران امکان‌ پذیر نیست. قطعا در سال آینده باید تغییراتی داشته باشیم. همچنین همانطور که از ابتدا برنامه‌ریزی کرده بودیم موسیقی کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس و کشورهای ساحلیِ آفریقا گزینه‌های مناسبی برای اضافه شدن به مجموعه شب‌های جنوب هستند.