به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، یکصدوسی‌ونهمین جلسه از سلسله نشست‌های صبح پنجشنبه مجله "بخارا" به دیدار و گفت‌وگو با دکترفیروزآبادی اختصاص دارد.

این نشست ساعت 9 صبح پنجشنبه ۲۷ دی در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار می‌شود.

دکتر سعید فیروزآبادی مترجم، نویسنده و فرهنگ‌نگار در تهران متولد شده و دارای دکتری زبان و ادبیات آلمانی است. چهره علمی شناخته شده در مراکز دانشگاهی و عضو هیات علمی دانشگاه در رشته زبان و ادبیات آلمانی، ایران‌شناسی و ادبیات تطبیقی. مترجم آثاری از آنه ماری شیمل، فریدریش نیچه، آنه ماری شوارتسنباخ، گوته، هسه، برت فراگنر، دانیل کلمان، رباعیات عمر خیام و مولف واژه‌نامه پایه زبان آلمانی، فرهنگ بزرگ آلمانی – فارسی لانگنشایت، دستور زبان آلمانی، بازتاب ادبیات آلمانی در ایران، پانزده گفتار درباره ترجمه است.

هجده سال همکاری و سپس سرپرستی طرح جامع فرهنگ خاورشناسان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انتشار این مجموعه در هشت جلد، دبیر مجموعه کتاب‌های بزرگان اندیشه و هنر در نشر پارسه، نگارش مقاله در نشریاتی هم‌چون بخارا، دانشنامه زبان و ادب فارسی (فرهنگستان)، سردبیری و عضویت در نشریه‌های علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور از دیگر فعالیت‌های او محسوب می‌شوند.

در این نشست دکتر فیروزآبادی ضمن سخنرانی به سوالات دانشجویان و علاقه‌مندان ادبیات آلمانی زبان و تر جمه‌های منتشر شده پاسخ خواهد داد.

خانه گفتمان شهر (وارطان) در میدان فلسطین، طالقانی غربی، ضلع جنوبی خیابان طالقانی، پلاک ۵۱۴ واقع شده است.

 

شب حسن محجوب

به دنبال برگزاری "شب عبدالرحیم جعفری" و "شب محمد زهرایی" اینک به پاس بیش 6 دهه فعالیت‌های و کوشش‌های فرهنگی دکترحسن محجوب از بنیان‌گذاران"شرکت انتشار" شبی از شب‌های بخارا با همکاری کانون زبان پارسی و شرکت انتشار به استادحسن محجوب اختصاص یافته است که در ساعت 17عصر پنجشنبه 27 دی، در کانون زبان پارسی واقع در بنیاد موقوفات دکترمحمود افشار برگزار می‌شود.

در این مراسم دکتر محمد اسلامی، محمدمهدی جعفری، فریدون مجلسی، بهمن زبردست، محمود آموزگار و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد.

دکترحسن محجوب از سال ۱۳۳۵ به حوزه کارهای انتشاراتی وارد شد و از تاسیس شرکت انتشار همکار و بعدها سالیان سال تا به امروز مدیرعامل این موسسه خوش نام انتشاراتی بوده‌اند.

ناشر آثار استادانی هم‌چون مهندس بازرگان، آیت‌الله مطهری، مهندس یدالله سحابی ،آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله بهشتی، دکتر شریعتی، دکتر عبدالحسین زرین کوب، دکتر مقصودفراست‌خواه، احمد آرام، امیرمهدی بدیع،  دکترمحمدمهدی جعفری سرهنگ جلیل بزرگمهر، سرهنگ غلامرضا نجاتی، دکتر ابراهیم یزدی و صدها نویسنده و پژوهشگر و مترجم است که بالغ برهزارو هفتصد عنوان کتاب می‌شود.

این برنامه در کانون زبان پارسی، باغ موقوفات دکترمحمود افشار در خیابان ولی‌عصر، سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف‌نسب پلاک ۱۲ واقع شده است.