به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، از برگزاری سمینار "کتابفروشی در کسب و کار سنتی و مدرن" در روز سه‌شنبه 2 بهمن خبر داد.

به گفته حسینی‌پور، این سمینار با همکاری خانه کتاب، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار می‌شود و ثبت نام وحضور کتابفروشی‌ها از سراسر کشور در این سمینار رایگان است.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: کتابفروشان می‌توانند تا ۳۰ دی ماه برای ثبت نام در این سمینار یک روزه به سایتketab.ir مراجعه کنند. همچنین، کتابفروشی‌های شهرستان‌ها و کتابفروشی‌های عضو طرح فصلی در اولویت ثبت نام قرار دارند.  

حسینی‌پور اهمیت برگزاری سمینار "کتابفروشی در کسب و کار سنتی و مدرن" را توجه به کتابفروشی‌ها به عنوان حلقه اصلی صنعت نشر عنوان کرد و گفت: موسسه خانه کتاب با هدف توجه به اهمیت و نقش کتابفروشی ها در توزیع کتاب، افزایش کتابخوانی و جلوگیری از تعطیلی آن‌ها تاکنون ۱۰دوره طرح توزیع یارانه از طریق کتابفروشی‌ها را اجرا کرد. اجرای این طرح ها رونق نسبی کتابفروشی‌ها و افتتاح کتابفروشی‌های جدید را به دنبال داشت.

او بیان کرد: در نشست‌ها و هم‌اندیشی با کتابفروشان متوجه اجرای روش‌ها، شیوه‌ها و طیف وسیعی از فعالیت‌های مدرن و سنتی شدیم. بنابراین تصمیم گرفتیم با برگزاری سمینار "کتابفروشی در کسب و کار سنتی و مدرن" با حضور کتابفروشان سنتی، مدرن، تخصصی، زنجیره‌ای و محلی بهترین تجربیات، یافته‌ها و اطلاعات متخصصان و کارشناسان را عرضه کنیم تا زمینه‌ای برای هم‌اندیشی و تبادل نظر و اشتراک تجربیات فراهم شود.

حسینی‌پور بر اهمیت آموزش کتابفروشان تاکید کرد و گفت: آموزش کتابفروشان یکی از حلقه‌های گمشده نیروهایی است که در کتابفروشی‌ها کار می‌کنند بنابراین لازم است آموزش‌های دوره‌ای برای آن‌ها برگزار شود تا در چنین همایش‌هایی تجربه‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: کتابفروشان شرکت کننده در سمینار "کتابفروشی در کسب و کار سنتی و مدرن" از سوی موسسه خانه کتاب و اتحادیه ناشران و کتابفروشان گواهی‌نامه حضور در سمینار را دریافت خواهند کرد.

این سمینار، سه‌شنبه 2 بهمن ماه ساعت ۸ تا  17 در تالار ایوان شمس واقع در میدان فاطمی، خیابان شهید گمنام، ابتدای بزرگراه کردستان، برگزار می‌شود.

 

معرفی نامزدهای ۲ گروه جشنواره "نقد کتاب"

مقاله‌های راه‌یافته به مرحله دوم پانزدهمین دوره جشنواره "نقد کتاب" در گروه‌های "دین" و "علوم اجتماعی" معرفی شدند.

در گروه "دین" شاخه اخلاق از میان ۱۷ مقاله ارزیابی شده در مرحله نخست داوری پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب مقاله‌های"بررسی و نقد کتاب دین و اخلاق: بررسی گونه­‌های وابستگی اخلاق به دین، رهام شرف و سحر کاوندی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۵، آذر و دی۱۳۹۶"، "چرا مترجم و ناشر خوب بودن دشوار است؟،امیرحسین خداپرست، نقدکتاب اخلاق،علوم تربیتی و روانشناسی، ش ۶و۷، تابستان و پاییز ۱۳۹۵"، "قاعده طلایی: معرفی منابع انگلیسی و ارزیابی انتقادی منابع فارسی، سیدمحمدحسین صالحی، نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی، ش ۶و۷، تابستان و پاییز ۱۳۹۵" و "که صاحبخانه گر پیدا شود مهمان شود پیدا، سید محسن اسلامی، نقدکتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی، ش ۶و۷، تابستان و پاییز ۱۳۹۵" به عنوان نامزد شناخته شدند.

در گروه "علوم اجتماعی" از میان ۶۹ مقاله ارزیابی شده در مرحله نخست داوری مقاله‌های "ای. پی. تامپسون و تکوین طبقه کارگر در انگلستان، سید هاشم آقاجری، نگاه نو، ش۱۱۴، تابستان ۱۳۹۶"، "بحران در خرد انسانی: نقد و بررسی کتاب بحران در جامعه ­شناسی: نیاز به داروین، محمدامین قانعی راد، نقد کتاب علوم اجتماعی، ش۱۳، بهار ۱۳۹۶"، "مروری انتقادی بر کتاب انسان­ شناسی زبان­شناختی، فرهنگ ارشاد، نقد کتاب علوم اجتماعی، ش۱۳، بهار ۱۳۹۶"، "معرفی و نقد کتاب جنگ چهره زنانه ندارد، بیژن زارع، نقد کتاب علوم اجتماعی، ش۱۵و۱۶، پاییز و زمستان۱۳۹۶" و "نقد و بررسی کتاب جامعه شناسی و الهیات: پیوند و تعارض، ابوالفضل مرشدی، نقد کتاب علوم اجتماعی، ش۱۴، تابستان ۱۳۹۶" جواز ورود به مرحله دوم را کسب کردند.

همچنین، دو مقاله"بازشناسی کتاب مدرنیته سیاسی و نقد آن، سیدابراهیم سرپرست سادات، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۸، بهمن ۱۳۹۶" و "پرتویی نو بر اندیشه سیاسی اسلام، نقد کتاب تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام، عباس خلجی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۸، بهمن ۱۳۹۶" در گروه علوم اجتماعی شاخه علوم سیاسی به مرحله دوم راه یافتند.

در گروه "علوم اجتماعی" شاخه ارتباطات نیز از میان ۱۵ مقاله ارزیابی شده در مرحله نخست داوری دو مقاله "چالش‌هایی درباره چالش­‌های گفتمانی ظریف، حسن بشیر، نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، ش۱۶، زمستان۱۳۹۶" و "نشانه ‌های ناآگاهی از سواد رسانه­‌ای، عباس اسدی، نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، ش۱۶، زمستان۱۳۹۶" به عنوان نامزد پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب معرفی شدند.

در گروه "علوم اجتماعی" شاخه اقتصاد از میان ۱۰ مقاله ارزیابی شده در مرحله نخست داوری تنها یک مقاله "بررسی و نقد کتاب اقتصاد از نگاهی دیگر، وحید مقدم و هادی امیری، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۹، اسفند ۱۳۹۶" به عنوان نامزد این دوره از جشنواره نقد معرفی شد.

آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب با اعلام اسامی برگزیدگان و مقالات شایسته قدردانی، در بهمن ماه برگزار خواهد شد.