به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، با توجه به حضور کشور چین به عنوان میهمان ویژه در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صبح امروز در دیدار قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، با هیاتی 6 نفره از چین و طی نشستی مشترک، نحوه حضور این کشور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست علاوه بر مدیر عامل موسسه، غلامرضا نوعی مدیر نمایشگاه‌های خارجی این موسسه  و نمایندگانی از شرکت صادرات و واردات انتشارات چین که مسوولیت برگزاری نمایشگاه کتاب پکن را به عهده دارند، حضور داشتند.

قادر آشنا در این نشست گفت: چین و ایران دارای تمدنی بزرگ باسابقه و قدمت تاریخی هستند. از این رو بسیار خوشحالیم که چین به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد یافت و از این موضوع استقبال می‌کنیم. تلاش داریم تا این حضور به شکل مطلوبی پی‌گیری شود و تمام توان خود را برای به ثمر رسیدن برنامه‌های این کشور در ایران را دنبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران پیشنهاداتی را برای اجرای برنامه‌های چین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه و افزود: برگزاری کارگاه‌های مشترک با حضور نویسندگان و تصویرگران دو کشور و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در خارج از مکان نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی دو کشور تاثیرگذار باشد.

در ادامه این نشست غلامرضا نوعی به سووالات هیات چینی درباره نحوه حضور، جدول برنامه‌ها، اختصاص فضا و زمان ارسال بار و تجهیزات نمایشگاهی پاسخ داد.

براساس گفت‌وگوهای مطرح شده بین طرفین، هیاتی از چین شامل نویسندگان، 50 ناشر از این کشور، تصویرگران و اساتید دانشگاه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند یافت.

 

مجموعه "داستان‌های شکر خدا" میهمان کتابخانه کودکان ایرانی

مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس‌رضوی) از انتشار مجموعه "داستان‌های شکر خدا" اثر کلرژوبرت نویسنده و تصویرگر فرانسوی و مسلمان توسط انتشارات آستان قدس رضوی برای کودکان خبر داد.

حسین سعیدی با اعلام این خبر اظهار داشت: سه جلد از مجموعه "داستان‌های شکر خدا" برای گروه سنی الف و ب و در قالب "کتاب‌های پروانه" توسط به‌نشر منتشر شده و جلد چهارم این اثر در دست انتشار است.

او تصریح کرد: عنوان نخست این مجموعه که شامل سه داستان است، "زیرزمین بازی" نام دارد و تصویرگری آن بر عهده فرشته جعفری‌فرمند است، در این جلد سه داستان با عناوین "بازهم توت فرنگی"، "زیرزمین بازی" و "غذای دورهم" برای کودکان نگارش شده است.

مدیرعامل به‌نشر تصریح کرد: نویسنده در جلد بعدی این مجموعه با عنوان "عروسک کج و کوله" که تصویرگری آن توسط طیبه توسلی انجام شده سه داستان با عناوین "برگ موشی"، "عروسک کج و کوله" و "قول قول" را به رشته تحریر درآورده است.

سعیدی یادآور شد: نویسنده در جلد سوم این مجموعه با عنوان "کفش‌های بافتنی" با تصویرگری افروز قلی‌زاده سه داستان با عناوین "کفش‌های بافتنی"، "دو جوراب آبی" و "پیف پیف" را روایت می‌کند.

مدیرعامل به‌نشر اضافه کرد: داستان‌های تخیلی این مجموعه برای کودکان در گروه سنی الف و ب نگارش شده و در سیر خطی هر داستان اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود شخصیت اصلی آن متوجه یکی از مهربانی‌های خداوند شود.

او با بیان این که هر جلد از این مجموعه با شمارگان چهار هزار نسخه و در قطع رحلی برای کودکان منتشر شده، افزود: هر جلد از این مجموعه با قیمت 80 هزار ریال توسط انتشارات آستان قدس رضوی راهی کتابفروشی‌ها شده است.

جلد چهارم این مجموعه با عنوان "سه فندق گمشده" با تصویرگری طیبه توسلی هم اکنون در حال آماده‌سازی برای چاپ قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود.

سعیدی گفت: پیش از انتشار مجموعه "داستان‌های شکر خدا"، مجموعه هشت جلدی دیگری از این نویسنده با عنوان "یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی" که توسط انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده، برگزیده شانزدهمین جشنواره کتاب رشد شد.

 

انتشار بدون مجوز کتابهای ناشران در فضای مجازی

یکی از موضوعات حوزه قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب، بارگذاری فایل‌های  کتاب‌ها بدون اخذ و اجازه صاحب اثر در فضای مجازی  (اعم از سایت‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ...) است.

کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به منظور مقابله با بارگذاری غیرقانونی آثار در فضای مجازی از کلیه صاحبان آثار (اعم از ناشران و پدیدآورندگان) دعوت می‌کند مراتب را به دبیرخانه این کارگروه گزارش کنند. برای این منظور لازم است مستندات مکتوب (از جمله مستنداتی دال بر مالکیت اثر ) به دبیرخانه این کارگروه ارائه شود تا کارگروه صیانت به پی‌گیری موضوع تا وصول نتیجه اقدام کنند.

دبیرخانه دائمی کارگروه صیانت در محل اتحادیه مستقر و آماده دریافت نظرات، پیشنهادها و اطلاعات همکاران و پدیدآورندگان است.

لازم به یادآوری است که با وجود تمهیداتی که کارگروه صیانت اتحادیه اندیشیده، توفیق در مسیر پیش‌گیری و مبارزه با قاچاق کتاب بدون مساعدت و همراهی تمامی همکاران صنف ممکن نیست.

 

برپایی کارگاه شعر نیما

سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت ۱۵ با حضور مصطفی علی‌پور شاعر، منتقد و مدرس شعر، "کارگاه شعر نیما"  برگزار می‌شود.

این کارگاه از جمله برنامه‌های هفتگی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که به منظور شعرخوانی و نقد و بررسی شعر نیمایی و سپید از لحاظ زبان، فرم، ساختار با تاکید بر آموزه‌های نیما برگزار می‌شود.

کارگاه این هفته شعر نیما، سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه، ساعت ۱۵ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود؛ ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.