سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "در انتظار گودو" اثر ساموئل بکت با ترجمه علی اکبر علیزاد به کارگردانی حسام لک از 18 دی‌ماه ساعت 17:30 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران آن وحید آجرلو، سعید احمدی، میثم دامن زه، زایا دیوید، شاهو رستمی، دلارام فرهناک و مرتضا مظلومی هستند. حسام لک این اثر نمایشی را در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی روی صحنه آورده است.

حسام لک در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر نمایشی از ساموئل بکت به منظور اجرا گفت: دلیل انتخاب یک نمایشنامه توسط یک کارگردان به منظور اجرا، بستگی به بسیاری از عوامل و شرایط بیرونی و درونی دارد. با توجه به دریافت‌هایم از این نمایشنامه، در صورتی‌که زمان و مکان از آن گرفته شود، اجرای "در انتظار گودو" با توجه به شرایط کنونی و جهان پیرامونی که همه ما تنفس‌اش می‌کنیم برای مخاطب بسیار کارآمد است.

او درباره تغییرات صورت گرفته در اجرای جدید این نمایش به نسبت اجرای آن در جشنواره بین‌‌المللی تئاتر دانشگاهی، خاطرنشان کرد: تغییرات آنچنانی در اجرای دوباره این نمایش صورت نگرفته است و تنها با توجه به تغییر مکان اجرا، فضای اجرایی بر اساس سالن قشقایی تطبیق یافته است.

کارگردان نمایش "در باب ماراساد" در خصوص فضا و سبک اجرایی نمایش "در انتظار گودو" عنوان کرد: اسم نمایش روشنگر فضای اجرایی این اثر است. "در انتظار گودو" فضایی در رابطه با تماشاگر، بازیگر و مفهوم انتظار که در رفت و برگشت بین بازیگر و مخاطب است، دارد و این اثر فضای جدیدی را برای مخاطب رقم می‌زند.

او در ادامه افزود: این نمایشنامه از آثار شاخص قرن بیست است که در صورتی‌که بخواهیم آداب و جهانی را برایش در نظر بگیریم سبکی ابزورد دارد.

لک ضمن اشاره به اینکه این نمایش با وفاداری به نمایشنامه ساموئل بکت اجرا می‌شود، اظهار کرد: در اجرای این اثر به فضا و دیالو‌‌گ‌های نمایشنامه اصلی وفادار بودیم و با طراحی و رویکردی به مسئله ابزورد در اجرا با فرهنگ و زبان شناختی خودمان پیوند نزدیکی برقرار شده است.

او در خصوص طراحی صحنه نمایش "در انتظار گودو" تصریح کرد: در نمایشنامه اصلی طراحی صحنه یک تک درخت در صحنه‌ای خالی است اما طراحی صحنه این نمایش در خود اجرا شکل می‌گیرد. مخاطب در مرحله نخست به جز سالن تئاتر چیزی دیگری را نمی‌بیند اما در حین اجرا با کنش بازیگر متوجه نشانه‌هایی خواهد شد.

حسام لک در پایان صحبت‌هایش گفت: حدود 5 ماه روی متن نمایشنامه کار شده است و پس از آن از اردیبهشت سال گذشته تمرینات این نمایش آغاز شد. امیدوارم مخاطبان به تماشای این اثر بنشینند و برای‌شان مفید واقع شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراحی صدا و موسیقی: رحمان آجرلو، طراح پوستر و بروشور: احسان قرائی، طراح صحنه و لباس: حسام لک، دستیار کارگردان: محمدرضا نایب زاده و زایا دیوید، منشی صحنه: امیرعباس زارعی و سعیده سلطانی، همکاران فنی: رضا باستانی، علی کلباسی و چاووش اکبری و تیزرها: امید قنبری، پویان پاکنژاد، رضا باستانی، علی کلباسی و حسام لک.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.