سرویس تجسمی هنرآنلاین: دهمین حراج تهران که به آثار هنرمندان مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت با فروش 34 میلیاردی به کار خود پایان داد و توانست رکورد تمامی ادوار گذشته این رویداد را جابجا کند.

این اتفاق در حالی افتاد که در اقتصاد جهانی هنر نیز بیشترین گردش مالی به آثار هنر کلاسیک و مدرن اختصاص دارد؛ اما در حراج دهم با توجه به اینکه آثار هنرمندان معاصر چکش می‌خورد این رویداد توانست رکورد دوره گذشته این حراج را که به آثار کلاسیک و مدرن هنرمندان ایرانی اختصاص داشت بیش از 3 میلیارد افزایش دهد و نسبت به حراج هشتم که با وضعیت مشابهی برگزار شده بود 20 میلیارد فروش بیشتر داشته باشد.

درحالی دهمین حراج تهران توانست به چنین رکوردی دست پیدا کند که چهره‌های شاخص مارکت هنر ایران، همچون سهراب سپهری، پرویز تناولی، محمد احصایی، منوچهر یکتایی، آیدین آغداشلو و... اثری در این دوره از حراج نداشتند.

در این دوره  که با اجرای حسین پاکدل همراه بود 114 اثر برای حضور در استیج حراج آماده شده بود که در آغاز این دوره از حراج پاکدل اعلام کرد که اثر فرامرز پیلارام که با کمینه 800 میلیون و بیشینه 1 میلیارد و دویست میلیون تومانی عرضه شده بود از حراج بیرون گذاشته شده است. سپس 113 اثر از 105 هنرمند مدرن و معاصر در این دوره چکش خورد تا در پایان، حراج با فروش تمامی آثار به رکورد 34 میلیارد و 403 میلیون تومان دست یابد.

دهمین حراج تهران

9  اثر میلیاردی دهمین حراج تهران

رکورددار قیمت در این دوره از حراج تهران، اثری بدون عنوان از منیرفرمانفرماییان بود که 4 میلیارد تومان چکش خورد. در رتبه بعدی اثری از حسین زنده‌رودی با نام "پی+روز+جی" قرار گرفت که به مبلغ 3 میلیارد و 550 میلیون تومان فروخته شد. پس از آن اثر دیگری از منیر فرمانفرماییان ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد و مجسمه "پرنده‌ها" اثری از بهمن محصص ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی "آشوب" کوروش شیشه‌گران با قیمت پیشنهادی ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، با قیمت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر فارسی سیاه روی سفید فرهاد مشیری که یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خریداری شد. اثر دیگری از فرهاد مشیری با نام یا ابوالفضل صد میلیون بالای کمینه قیمت خود یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف‌زاده) با عنوان "خودنگاره از کودکی" که بین ۸۰۰ تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود به قیمت ۱ میلیارد تومان چکش خورد. مجسمه بزرگی از ژازه تباتبایی نیز یک میلیارد تومان فروخته شد.

دهمین حراج تهران

4 اثر بالای 500 میلیون

در این دوره از حراج تهران 4 اثر نیز به قیمت بالای 500 میلیون تومان فروش رفتند. تابلوی "شکار خاموش آبی" اثر رضا درخشانی ۱۰۰ میلیون بالاتر از قیمت بیشینه خود یعنی ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلویی سه‌لته از ژازه تباتبایی نیز با فروشی ۱۵۰ میلیونی بالای بیشینه قیمت خود، ۷۵۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر حجم "شاهد سرخ" از پویا آریان‌پور که بیشینه آن ۴۰۰ میلیون تومان بود، ۵۵۰ میلیون خریداری شد و تابلوی "درخت" از کوروش شیشه‌گران که متعلق به سال ۱۳۹۶ است 120 میلیون بالاتر از بیشینه قیمت خود ۷۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

43 اثر بالای 100 میلیون 

اثری از عذرا عقیقی بخشایشی دو برابر قیمت بیشینه و به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش رفت. اثر نصرالله افجه‌ای که ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، در نهایت با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلویی از علی فرامرزی با نام هجوم، سه برابر قیمت پیش بینی شده، با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی نقاشی پروز کلانتری که ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد و اثری از جلال شباهنگی به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری از منوچهر نیازی با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، ۱۱۰ میلیون به فروش رفت.

عکسی از عباس کیارستمی که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری اولیه شده بود، به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی "بازی کردن "۴ مهرداد محب‌علی ۲۴۰ میلیون تومان خریداری شد و تابلوی "بارگاه" واحد خاکدان نیز۳۴۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلوی رنگ روغن روی بوم افشین پیرهاشمی هم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت پیشنهادی داشت، ۳۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر رکنی حائری‌زاده که ۲۰۰ میلیون بیشینه قیمت پیشنهادی آن بود، ۳۶۰ میلیون خریداری شد. تابلوی وجد اثر هادی هزاوه‌ای ۱۰۰ میلیون و تابلوی سه سوار صادق تبریزی بیش از دوبرابر بیشینه قیمت پیشنهادی یعنی ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت. تابلویی از ناصر اویسی متعلق به سال ۱۳۳۹، به مبلغ کمینه خود یعنی  ۱۲۰ میلیون تومان خریداری شد.

مجسمه آهن و برنز محمد حسین غلامزاده با نام "عشق" ۱۳۰ میلیون به فروش رفت واثر ۵ لته "اختناق" احمد مرشدلو هم بیشینه قیمت خود را رد کرد و ۱۷۰ میلیون چکش خورد. اثر بیژن بصیری هنرمند ایرانی ساکن ایتالیا، از مجموعه تبخیر (چهره) نیز ۲۴۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی تصویر خیال اثر بهمن جلالی با تکنیک عکس و آیینه ۱۲۰ میلیون تومان و مجسمه برنزی بهمن دادخواه با نام گروگان به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رفتند.

تابلویی با تکنیک رنگ روغن روی بوم محمدعلی ترقی‌جاه ۲۸۰ میلیون و مجسمه "شیران علم" اثر رضا لواسانی ۲۸۰ میلیون چکش خورد.

تابلوی پنجره‌ها اثر پری‌یوش گنجی با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۸۰ میلیون، تابلو کتایون مقدم از مجموعه درهم‌تنیدگی ۳۶ میلیون و تابلوی دولته ایرج اسکندری با نام خسرو و شیرین ۴۶ میلیون چکش خورد. همچنین تابلویی از احمد محمدپور ۳۴ میلیون و تابلویی از فریدون امیدی به مبلغ ۶۰ میلیون خریداری شدند.

تابلوی منظره رویایی با تکنیک ترکیب مواد روی بوم و چیدمان ویدیویی اثر شهرام کریمی ۱۸۰ میلیون فروخته شدند.

تابلویی متعلق به علی شیرازی که ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۲۶۰ میلیون تومان فروخته شد.  تابلوی فرامرز پیلارام متعلق به ۱۳۵۰ نیز ۱۰ میلیون بیشینه خود را رد کرد و ۳۶۹ میلیون تومان خریداری شد. تابلویی از نصرت‌الله مسلمیان نیز۱۲۰ میلیون تومان به فروش رسید.

تندیسی با نام کرگدن اثر امیرمسعود اخوان‌جم ۱۸۰ میلیون خریداری شد. تابلوی دیگری از ناصر اویسی به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان به فروش رسید و تابلویی از جعفر روح‌بخش که سال ۱۳۶۹ خلق شده زیر کمینه قیمت خود و با قیمت ۱۹۰ میلیون خریداری شد.

تابلوی دولته‌ای از منصور قندریز با تکنیک چاپ لینولئوم روی کاغذ که ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۴۰۰ میلیون تومان فروش رفت. تابلویی از سونیا بالاسانیان ۱۵۰ میلیون و تابلویی از صداقت جباری متعلق به مجموعه راز نهان با کمینه قیمت خود یعنی ۲۰۰ میلیون به فروش رفتند.

تابلوی کوروش اثر محمود زنده‌رودی با بیشینه ۷۰ میلیون، ۱۸۰ میلیون‌ تومان چکش خورد.  در ادامه اثر حجمی محمود بخشی با نام دیوار بهمن با تکنیک سیگار و آهنگ گانوالیزه ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر چشم خدا از مجموعه معراج متعلق به شهریار احمدی با تکنیک اکریلیک و ورق طلا روی بوم بیشینه خود را رد کرد و ۴۸۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری دیگر از پروانه اعتمادی متعلق به سال ۱۳۷۱ با تکنیک پاستل روی مقوا ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی دیگری از حسین‌زنده‌رودی با کمینه قیمت پیشنهادی خود یعنی ۲۰۰ میلیون چکش خورد. اثر دیگری از پرویز کلانتری که ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون قیمت‌گذاری شده بود ۴۶۰ میلیون چکش خورد. اثر حجمی دولته محمدحسین عماد با نام جفت بیشینه خود را رد کرد و ۳۲۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی دولته‌ای از هانیبال الخاص متعلق به دهه ۵۰ شمسی، ۲۰۰ میلیون فروخته شد. پرتره‌ای از عباس کیارستمی که توسط فرشید مثقالی با تکنیک ترکیب مواد روی بوم امسال خلق شده است، ۱۴۰ میلیون تومان چکش خورد و اثر حجمی سهند حسامیان ۲۹۰ میلیون خریداری شد.

دهمین حراج تهران

57 اثر زیر 100 میلیون

اثر علیرضا اسکندری که با قیمت کمینه و بیشینه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، با قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید. تابلو نقاشی اثر فرشته یمینی شریف به قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید. اثر شبدیز از مجموعه خسرو و شیرین مهدی فلاح نیز ۴۰ میلیون تومان خریداری شد. تابلویی از مصطفی دشتی ۶۵ میلیون و اثر مهشید رحیم‌تبریزی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۲۰ میلیون تومان چکش خوردند.

اثری دولته از هادی جمالی ۸۰ میلیون و اثری از مجموعه طبیعت مینیمال آرمان یعقوب‌پور ۵۰ میلیون و اثر حامد صحیحی ۳۶ میلیون تومان به فروش رفتند. اثر مقداد لرپور با قیمتی بیش از بیشینه قیمت خود یعنی ۷۰ میلیون به فروش رسید.  

در ادامه اثر امید حلاج ۴۸ میلیون و تابلوی رنگ روغن روی بوم منوچهر معتبر متعلق به سال ۱۳۵۵، به قیمت ۸۵ میلیون تومان خریداری شدند. اثر ۴ لته رضا بانگیز ۸۵ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی پرسه اثر ایرج کریمخان زند ۷۵ میلیون تومان و تابلوی خودنگاره از کودکی اثر فرشته یمینی شریف ۳۰ میلیون تومان به فروش رسیدند. تابلوی ۲ لته رضوان صادق‌زاده با نام "سال سگ" ۶۰ میلیون تومان و تابلوی "تراریوم" اثر مهناز پسیخانی ۲۲ میلیون تومان چکش خوردند. اثری از مجموعه پرسونای بابک روشنی‌نژاد ۷۰ میلیون به فروش رسید و تابلوی رنگ روغن روی بوم طلیعه کامران ۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی عکس فتح خرمشهر از سعید صادقی که ۴۰ میلیون بیشینه قیمت پیشنهادی آن بود، ۷۵ میلیون تومان چکش خورد و عکس نیایش از جمشید بایرامی ۳۸ میلیون تومان خریداری شد.

تابلویی از مجموعه عصیان حسن روح‌الامین، بیش از سه برابر بیشینه خود با قیمت ۶۵ میلیون تومانچکش خورد. تابلویی از مرتضی اسدی ۲۶ میلیون تومان و تابلوی "رستم‌زاد" نیلوفر قادری‌نژاد ۲۴ میلیون به فروش رفت. مجسمه‌ای از حامد رشتیان ۸۰ میلیون تومان و تابلو عکس چاپ دیجیتال ازعطاالله امیدوار ۳۲ میلیون تومان چکش خوردند.

تابلویی از پروانه اعتمادی با تکنیک کلاژ روی مقوا از مجموعه یکی بود یکی نبود ۷۵ میلیون، تابلویی از طاهره صمدی طاری از مجموعه بی‌ثباتی ۶۵ میلیون و تابلوی داریوش قره‌زاد ۳۶ میلیون به فروش رسیدند.

همچنین تابلویی از ننه مکرمه (مکرمه قنبری) هنرمند خودآموخته‌، که ۲۰ تا ۲۵ میلیون قیمت پیشنهادی آن اعلام شده بود ۳۸ میلیون چکش خورد. اثری از مهدی سحابی با تکنیک ترکیب مواد روی چوب متعلق به مجموعه صورتک‌ها بیش از دو برابر کمینه قیمت خود به مبلغ ۸۵ میلیون تومان خریداری شد.

اثری از اکبر میخک۳۲ میلیون و تابلوی باران از محمد سعید نقاشیان ۴۲ میلیون‌ تومان خریداری شدند. همچنین تابلویی از حمید عجمی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۴۲ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلویی از اسدالله کیانی ۶۰ میلیون و تابلوی رویای نیویورک، شماره ۲ از بیتا وکیلی ۹۰ میلیون خریده شد. تابلویی از طاهر پورحیدری ۴۲ میلیون و اثری از سیاوش مظلومی‌پور ۵۵ میلیون به فروش رفت. اثر حجمی تک نسخه مونا پاد از مجموعه وجود و ناوجود ۷۰ میلیون فروش رفت. اثر حجمی ایمان صفایی از مجموعه کوچه ۲۵ میلیون و اثر فرزانه وزیری‌تبار با تکنیک سنگ و آهن روی چوب ۳۲ میلیون خریداری شدند. تابلویی با تکنیک رنگ روغن روی چوب اثر اصغر محمدی ۵۵ میلیون، تابلوی علی نصیر با تکنیک اکریلیک روی بوم ۵۵ میلیون چکش خوردند.

تابلویی از شیده تامی با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۲۲ میلیون و تابلویی سه‌لته از سعید احمدزاده از مجموعه اسپکتروم ۴۸ میلیون خریداری شدند. اثر باغ سوخته کاظم چلیپا ۴۲ میلیون تومان به فروش رفت و اثر مرتضی گودرزی با نام انتهای سکوت ۳۰ میلیون خریداری شد. همچنین تابلوی حبیب‌الله صادقی با تکنیک ترکیب مواد روی بوم ۳۴ میلیون چکش خورد. تابلوی محمد خلیلی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۴۰ میلیون به فروش رفت. اثر سه‌لته یحیی گمار با نام ستایش مجوسان دوبرابر کمینه قیمت خود با مبلغ ۵۰ میلیون تومان خریداری شد.

اثر علیرضا معصومی به قیمت ۵۵ میلیون تومان، اثر هومن بیات به قیمت ۳۰ میلیون تومان، اثر علی مشهدی‌الاصل به قیمت ۳۴ میلیون تومان و اثر محمدعلی بنی‌اسدی به قیمت ۲۲ میلیون تومان فروخته شدند.

عکس سوم خرداد ۶۱- خرمشهر از محمد فرنود ۷۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر حجمی علیرضا معصومی با نام رئیس ۵۵ میلیون تومان و اثر هومن بیات با نام اورژینال که بیشینه قیمت آن ۱۲ میلیون تومان بود، ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی حسین چراغچی با تکنیک اکریلیک روی بوم که در طول زمان برگزاری حراج به فروش نرسیده بود، کمی بعد از پایان حراج به مبلغ ۱۵ میلیون تومان خریداری شد.