سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سریال "بانوی عمارت" با حضور عزیز اله حمیدنژاد کارگردان، مجید مولایی تهیه کننده، احسان جوانمرد نویسنده، شبنم فرشادجو، مریم مومن و نیکی نصیریان بازیگران، حمید خواجه نژاد مدیرروابط عمومی سیما و مهدی اذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما عصر روز چهارشنبه 19 دی ماه در سالن همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حمیدنژاد کارگردان این سریال گفت: وظیفه خود می‌دانم جای خالی دوستانم در این سریال را گرامی بدارم و ازهمه عوامل تشکر کنم که کمک کردند این سریال با عشق و علاقه به تصویر کشیده شود و مورد توجه مخاطب قرار گیرد.

کارگردان "بانوی عمارت" درباره چرایی کار در تلویزیون و انتخاب این فیلمنامه بیان کرد: من به شخصه گزیده کار هستم و هر کاری را شروع نمی‌کنم. نقطه نظراتی دارم که باید در جریان کار برای ساخت تامین شوند و در سینما نیز به همین شیوه کار می‌کنم. نوشته جوانمرد به خصوص دیالوگ نویسی او برایم جذاب بود و حس کردم با دل و جانش نوشته است و به من نیز این حس منتقل شد؛ اما فیلمسازی به این راحتی نیست از نگارش تا بازی و اجرا تمام جزییات باید دقیق انتخاب شود و از نظر روحی و روانی درست به مخاطب منتقل شود تا تاثیرگذار باشد. حس کردم با این کار می‌شود این تاثیر را برروی مخاطب داشت.

نشست خبری سریال

وی درادامه درباره ساخت فصل دوم این سریال عنوان کرد: من وسواس خاص خودم را دارم و اگر بگویم این فصل خوب شده پس ادامه دهیم، دیگر مورد توجه نیست. باید همه جوانب را در نظر گرفت و کاری ساخت که از فصل اول قوی‌تر باشد. دوستان از من خواستند که ساخت این سریال را ادامه دهیم اما لطف دارند و خوشحالم که نظرات را جلب کرده است؛ اما ساخت فصل دوم باید مشکلاتش مرتفع شود تا به لحاظ کیفی اثر قابل قبولی ارائه دهیم.

مجید مولایی تهیه کننده این سریال نیز طی سخنانی اظهار کرد: زمان آغاز کار این سریال مدیریت تغییر کرد و در جلساتی که داشتند از ما خواستند با توجه به این که بودجه کم است و قرار است تعداد آثار بیشتری تولید شود این سریال را با همین بودجه مشخص تولید کنیم. بودجه ما زیر سقف تولید بودجه سریال "چرخ وفلک" بود که یک سال و نیم پیش کار کردیم. در طول ساخت کار کمی بودجه بیشتر شد، اما بودجه این سریال تاریخی نسبت به سریال‌های اپارتمانی هم کمتر است و تقسیط‌ها بسیار نامنظم از سوی سازمان پرداخت شد که این شامل همه سریال‌ها می‌شد. شرایط سختی در روند تولید پشت سر گذاشتیم، اما تیمی داشتیم که انگیزه مادی نداشتند و به خاطر قصه و علاقمندی حضور پذیرفتند که باشند.

نشست خبری سریال

احسان جوانمرد نویسنده این سریال نیز درباره تاریخی بودن این سریال و استناد به مابه ازاهای بیرونی گفت: این کار برای نشان دادن فرهنگ، تاریخ و ادبیات گذشته جرقه‌اش زده شد و قرار نبود کاری باشد که تاریخ صرف را بیان کند. در تمام طول مدتی که کار تصویب یا مشروط می‌شد همواره این نگرانی برای ما وجود داشت که مبادا مجبور باشیم اثری ارائه دهیم که راوی صادق نباشد. رویه‌ای که در پیش گرفتیم این بود که بیایم حجم اطلاعات تاریخی را پایین بیاوریم و روی قصه متمرکز شویم و اگر قرار است روایت کنیم، این روایت غیر مستقیم باشد. مخاطب این سریال می‌تواند مطمئن باشد که با اثری مواجه نیست که می‌خواهد بسیاری چیزها را برای خود مصادره کند، بلکه قصه‌ای را بیان می‌کند که جذابیت‌های خودش را دارد.

وی ادامه داد: غیر از ناصرالدین شاه، میرزا رضای کرمانی که در سیاه چال دیده شد و کلنل کاساکوفسکی که اداره مملکت بر گردن او بود، برای هیچ کدام از شخصیت‌های این سریالشخصیت واقعی نداشتیم. این شخصیت‌ها ما به ازای تاریخی ندارند، اما تمام طبقات حتما مابه ازای واقعی در دوران خود داشتند که البته مکتوب نیست. امثال شخصیت عمو مشتی همیشه در طول تاریخ حضور داشته‌اند و عمو مشتی مابه ازایی از این قشر بود. ما از تمام طبقات یک نماینده در این سریال داشتیم که در طول تاریخ همواره بوده‌اند.

حمیدنژاد در واکنش به این موضوع که اثرش با آثار مرحوم علی حاتمی شباهت دارد، اظهار کرد: این مسئله کارشناسانه نیست. علی حاتمی مولف است. وقتی فیلم تاریخی ساخته می‌شود مخاطب فضای ذهنی از پیش ندارد. به طور مثال مخاطب وقتی سریال "سلطان صاحبقران" را می‌بیند برایش زمینه ذهنی ایجاد می‌شود. شخصیت‌های ما گاهی می‌خواستند وقتی حرف می‌زنند و یا راه می‌روند شبیه فیلم و سریال‌های قدیمی حرف بزنند درحالی که من از این اتفاق مانع شدم. به فرض اینکه سریالی در فضای ۱۰۰ یا ۱۵۰ سال پیش ساخته شده و معماری، گریم و طراحی لباس‌ها شبیه این کارهاست، اما نمی‌توان گفت به لحاظ موضوعی هم شبیه هستند.

در ادامه جوانمرد درباره ادامه داستان "بانوی عمارت" توضیح داد: سه نسخه برای فصل دوم "بانوی عمارت" نوشته شده اما مشخص نیست که کدام یک از این نسخه‌ها ساخته می‌شود و حتی در چه تاریخی روایت خواهد شد و حتی به قول آقای حمیدنژاد مشخص نیست که فصل دوم بهتر از فصل اول باشد یا نه.

نشست خبری سریال

مهدی آذرپندار در این باره بیان کرد: در مورد همه کارهای موفق بنا داریم اگر ظرفیتی وجود دارد، آن را فعال کنیم و اگر به این نتیجه برسیم حتما سراغ این کار خواهیم رفت. صحبت‌ها شروع شده تا به یک متن خوب برسیم و با همین شیوه کار را ادامه دهیم اما هنوز به این جمع بندی نرسیده‌ایم.

عزیزالله حمیدنژاد درباره مشکلات تولید کار نیز گفت: وقتی کار تاریخی می‎سازم حق خودم می‌دانم در شرایطی ارام کار کنم که سریال بهتری نسبت به بانوی عمارت بسازم و تلاش کردم این موانع را در ذهن خودم رفع کنم و با آرامش سر صحنه بیایم. وقتی بازیگر من آرامش داشته باشد نتیجه بهتری حاصل می‌شود. در آثار سینمایی نیز همواره این کار را کرده‌ام.

اذرپندار در ادامه خاطرنشان کرد: این سریال حاصل زحمت مدیران پیشین است و تلاش آن‌ها باعث دیده شدن این اثر شده است. در یک دوره سریال سازی در تلویزیون کم رونق شد و بعضی از بازیگران به دلیل عدم رونق سریال‌ها مهاجرت کردند. روشن کردن این چراغ رو به خاموشی کار سختی بود. مجدد باید تلاش می‌کردیم، اما خوشبختانه از دوره سخت گذشتیم و امیدواریم تولید آسان‌تری در انتظار آثار باشد. ما دو کار الف ویژه "موسی (ع)" و "سلمان فارسی" را داریم و امیدواریم بودجه‌ها با تدبیر مجلس و دولت بتوانیم از عهده آن برآییم. آقای حمیدنژاد حق دارد اما این اتفاق برای همه پروژه‌ها رخ داد.

حمیدنژاد در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا به سراغ بازیگران تئاتری رفته است، گفت: انتخاب بازیگران برای من بسیار مهم بود و با توجه به تجربیات قبلی که در سینما نیز داشتم همواره دوست دارم با چهره‌های جدید فیلم بسازم، چهره‌هایی که کمتر دیده شده‌اند و برای مخاطب تازگی بیشتری دارند. تلفیق این‌ها با بازیگران حرفه‌ای بسیار دشوار است. تقابل بازیگران حرفه‌ای و جدید برای من درخشان است. اگر موفق عمل کرده باشیم چهره‌های جدیدی به سینما و تلویزیون معرفی شده‌اند. انتخاب‌های من براساس آنچه در فیلمنامه مطرح بود انجام شد و فیزیکی که در ذهن خودم از آن‌ها ساختم و برای آن به دنبال ما به ازای بیرونی شخصیت‌ها بودم اگر ساختار ذهنی من را انتخاب یک بازیگر بهم بریزد به سختی می‌پذیرم. اصولا می‌گویند من کارگردان سختگیری هستم ولی از نظر من سخت گیری جزیی از اصول فیلمسازی است و باید محصولی که تولید می‌شود را مخاطب باور کند. اگر بازیگران از نظر فیزیکی درست انتخاب شده باشند و بتوان از آن‌ها بازی گرفت که برای مخاطب قابل باور باشد، من این دشواری را به جان می‌خرم و به مخاطب هدیه می‌دهم.

وی همچنین دربار ممیزی‌های وارد شده به این سریال نیز بیان کرد: من در سریال"چرخ فلک" با مشکلات بیشتری مواجه شدم و در این سریال هم نگران بودم که به مشکل بر بخوریم و گاهی هم با هشدارهایی نسبت به حجاب و... از طرف تهیه‌کننده مواجه می‌شدم. در زمان پخش هم اشکالاتی از سریال می‌گرفتند، اما خدا را شکر با واسطه آقای مولایی این اشکالات به حداقل می‌رسید. وقتی سریالی بیشتر دیده می‌شود متاسفانه حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر می‌شود. این سریال هم در قسمت‌های آخر با حساسیت‌های بیشتری مواجه شد اما خوشبختانه در نهایت سکانس‌ها پخش شد و این اشکالات به سریال ضربه‌ای نزد.