سرویس تئاتر هنرآنلایننمایش "مصاحبه" نوشته جویس کارول اوتس، ترجمه سیدمصطفی رضینی به کارگردانی سیدمحمدرضا فهمیزی از 16 دی‌ماه ساعت 19:30 در تالار ناصرخسرو روی صحنه است  و بازیگران این نمایش عباس ستارزاده، اشکان نجاتی، فرحناز اصغری و نیکا خسروآبادی هستند. فهمیزی پیش از این در زمینه نمایشنامه‌خوانی چندین تجربه اجرا و کارگردانی داشته؛ همچنین او یک فیلم کوتاه و یک اثر مستند داستانی را نیز تولید کرده است. محمدرضا فهمیزی با کارگردانی نمایش "مصاحبه" نخستین تجربه کارگردانی نمایش را پشت سر می‌گذارد.

محمدرضا فهمیزی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این نمایشنامه از جویس کارول اوتس گفت: به دنبال نمایشنامه‌ای کوتاه بودم چرا که در عصر ما مردم بیشتر ترجیح می‌دهند تا از کارهای طولانی پرهیز کنند و حتی کم شدن سرانه مطالعه نیز یکی از پیامدهای علاقه مخاطبان به آثار کوتاه و کوچک است.

او در ادامه اضافه کرد: نمایشنامه "مصاحبه" اثری کوتاه و دارای سه پرسوناژ است و رگه‌هایی طنز دارد. مهمترین نکته‌ای که باعث شده تا این نمایشنامه را از میان 40 تا 50 اثری که مطالعه کردم، انتخاب کنم این است که این اثر درباره انسان‌هایی است که آنچه را که هستند در نگاه نخست بروز و نشان نمی‌دهند. این مفهوم همواره برای من جذاب بوده است و در فیلم کوتاه و چند نمایشنامه‌خوانی که اجرا کردم این مفهوم بسیار پررنگ بوده است.

این کارگردان داستان نمایش "مصاحبه" را اینگونه توضیح داد و عنوان کرد: خبرنگار جوانی به منظور مصاحبه به سراغ پیرمردی از بزرگان ادبیات که چندین سال پیش برنده جایزه نوبل شده است، می‌رود. او در حین مصاحبه متوجه نکاتی می‌شود که از آنجا داستان تغییر می‌کند....

فهمیزی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش سه ماه به طول انجامید، درباره فضای اجرایی این اثر اظهار کرد: نمایشنامه فضایی کلاسیک دارد و ما نیز در اجرا به این فضا وفادار بوده‌ایم و این اثر کاملاً رئال اجرا می‌شود. طراحی صحنه نمایش نیز به پیشنهاد متن آن، مینی‌مال است و من نیز نگاهی مینی‌مال به طراحی صحنه نمایش داشتم چراکه در نظر داشتم تا بیشتر از آب و رنگ دادن به طراحی صحنه، بازی بازیگران مخاطب را جذب کند. موسیقی نمایش نیز انتخابی است و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود.

او درخصوص میزان وفاداری‌اش به متن اصلی اثر تصریح کرد: نود درصد به نمایشنامه اصلی وفادار بوده‌ام و تنها دیالوگ‌های جزئی به دلیل سهولت کار بازیگران در بیان، تغییر کرده است. خط و خطوط کار را در اجرا پررنگ‌تر کردم  و با وفاداری به نمایشنامه اصلی تاکیدم را بر مفاهیم اصلی بیشتر کردم.

محمدرضا فهمیزی در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه تئاتر نیز همچون سینما، فضایی بیزینسی پیدا کرده است در حالی‌که در گذشته تئاتر عشق بود. اکنون با گسترش سالن‌های خصوصی و ورود سرمایه‌گذاران و پول‌‌هایی که به این هنر وارد شده‌، تئاتر رو به سمت تجاری شده است. بنابراین گروه‌های نمایشی همچون ما که بودجه و تهیه‌کننده ندارند به لحاظ جذب تماشاگر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و به نظرم باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در زمینه فراهم‌سازی سالن اجرا، تبلیغات نمایش و ... حمایت بیشتری کند چراکه ما به دلیل پرداخت هزینه اجاره سالن دیگر توان مالی به منظور تبلیغات نمایش‌مان را نداریم.

دیگر عوامل نمایش "مصاحبه" عبارتند از: تهیه‌کننده: سید محمدرضا فهمیزی، مشاور کارگردان: فرحناز اصغری سرابی، دستیارکارگردان: پروانه شامخی، طراح پوستر و بروشور: ماهناز رجبی، روابط عمومی: اکرم محمدی و مجری طرح و تبلیغات: افشین فکوری.

علاقمندان به منظور تهیه بلیت نمایش "مصاحبه" به سایت تیوال مراجعه کنند.