به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسابقه بزرگ کتابخوانی با موضوع زندگی رهبر انقلاب بر مبنای کتاب "امام خمینی" نوشته امیرحسین فردی توسط انتشارات مدرسه برگزار می‌شود.

در این کتاب فراز و فرودهای زندگی امام خمینی (ره) به شکل داستانی روایت می‌شود.

این کتاب که پیش‌تر نسخه کاغذی آن به چاپ رسیده بود به مناسبت برگزاری مسابقه کتابخوانی، نسخه صوتی آن هم منتشر شد تا شرکت کنندگان بتوانند دسترسی راحت‌تر برای استفاده از آن را داشته باشند.

علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه می‌توانند کتاب کاغذی "امام خمینی" را از فروشگاه‌های انتشارات مدرسه و همچنین فروشگاه مجازی آن به آدرس  enma.ir  تهیه کنند.

علاوه بر این نسخه صوتی این کتاب در فروشگاه مجازی انتشارات مدرسه، اپلیکیشن بوفه و فیدیبو و همچنین اپلیکیشن نوار موجود است. زمان مسابقه 19 دی ماه  تا 22 بهمن ماه ۹۷ است. در پایان مسابقه جوایز نفیسی براساس کسب امتیاز و به قید قرعه به برندگان اهدا می‌شود.

 

برگزاری نخستین کارگاه سناریونگاری آینده کتابخانه‌های عمومی کشور

نخستین کارگاه سناریونگاری آینده کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور کتابداران استان تهران و گروه محقق دانشگاه تهران در کتابخانه عمومی فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی حاضران در کلاس به پنج گروه 6 نفره شامل ۵ کتابداران و یک عضو کتابخانه‌ها تقسیم و با هدایت دکترمحمدمهدی ذوالفقارزاده عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکترعلی ذاکری راهکارهایی برای بهبود آینده کتابخانه‌های عمومی بحث و بررسی کردند.

این کارگاه با هدف ترسیم آینده کتابخانه‌های عمومی کشور از دید کتابداران تشکیل شده و کتابداران به چالش‌هایی در حوزه کتابداری پرداختند.

در ابتدای جلسه امروز چهارشنبه 19 دی ماه از کتابداران خواسته شد تا به گروه‌هایی 6 نفره تقسیم شوند و نامی برای گروه خود انتخاب کنند؛ گروه‌های شاپرک، گل یاس، دکترهای فرهیخته، ایران و ۵+۱، نام گروه‌هایی بود که توسط کتابداران انتخاب شد در ادامه گروه‌ها؛ رویدادها و اتفاقاتی که ممکن است در آینده در کتابخانه رخ دهد، یافتن موضوعات، چالش‌ها و راه‌حل‌های مشترک برای آن‌ها را بررسی کردند.

طرح سوالاتی با محوریت آینده مطلوب برای کتابخانه‌ها از نگاه کتابداران، از دیگر نکات مورد توجه در این کارگاه بود.

محمدمهدی ذوالفقارزاده مجری پروژه، درباره اجرای این کارگاه‌های آموزشی اظهارداشت: رویکرد ما برگزاری کارگاه‌های تعاملی برای کشف، رصد و ترسیم آینده ممکن و محتمل از آینده کتابخانه‌های کشور است.

او با بیان این که در این کارگاه‌ها با آموزش های ضمنی که در اختیار کتابداران است، به ترسیم آینده کتابخانه‌ها می‌پردازیم، تاکید کرد: با همکاری واحد پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، براساس درجه‌بندی و توزیع کتابخانه‌ها، ۵ کارگاه در استان‌های تهران، فارس، مازندران و یک کارگاه در سطح ستاد و مدیران نهاد برگزار می‌شود. پیش از این هم یک کارگاه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شده است.

ذوالفقارزاده عنوان کرد: تلاش داریم سناریوهای آینده کتابخانه‌های عمومی کشور را در سطح خرد و واحدها تهیه و در اختیار نهاد قرار دهیم و این سناریوها با تسهیل‌گری تیم پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و با تعامل و همکاری کتابداران تهیه می‌شود.

او با تاکید بر این که در سناریو آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی برخلاف رویکردهای مرسوم در کشور رویکرد تجویزی از بالا به پایین مورد توجه نیست، گفت: در این کارگاه‌ها، رویکرد استقرایی از پایین به بالا مورد توجه است و یافته‌ها از درون کتابداران می‌جوشد.

ذوالفقارزاده ادامه داد: سعی می‌کنیم این رویکردها را در قالب‌های علمی و معتبر نمایش داده و در اختیار نهاد قرار دهیم.

دکترعلی ذاکری مربی کلاس در این کارگاه آموزشی، گفت: اگر به اتفاقات و رویدادهایی که در کتابخانه‌ها رخ می‌دهد به شکل خطی بی‌اندیشیم، در آینده با بحران روبرو می‌شویم اما باید بتوانیم در مسیر آینده کتابخانه، موضوعات و چالش‌ها را تصویرسازی کنیم و آمادگی مواجهه با آن‌ها را در خود تقویت کنیم.

در ادامه این کارگاه، گروه‌های پنج‌گانه تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فرهنگی احصا شده توسط تیم پروژه را از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر فعالیت کتابخانه‌ها دانستند.

همچنین گروه‌ها در این کارگاه، روند تغییر سخت‌افزاری کتابخانه‌ها، روندهای آموزشی، روندهای علم و فناوری را بررسی کردند.

توجه به افزایش رقابت با سایر عرضه کنندگان کتاب، افزایش و پیچیدگی اطلاعات در فضای مجازی، افزایش جرم و سواستفاده اطلاعاتی در فضای مجازی از نکات مورد توجه کتابداران در حوزه روند علم و فناوری بود.

بر اساس این گزارش، گروه‌های آموزشی، موضوعات یکپارچه‌سازی حداکثری فناوری با معماری کتابخانه‌ها، برجسته‌سازی و جذابیت کتابخانه‌ها در انظار عمومی، کاهش وابستگی کاربران به کتابداران، حضور متنوع مخاطبان را در حوزه روند آموزشی مورد توجه قرار دادند.

همچنین افزایش سطح تحصیلات کاربران، آسان‌تر شدن دسترسی به منابع، رشد انتشار مردمی محتوا و نقد و بررسی آن، از دیگر مواردی بود که زیر مورد توجه کتابداران قرار گرفت.

 

فریدون صدیقی: مرهون رسانه هستم

محفل شاعران رسانه از سلسله محافل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تقدیر و تجلیل از استادان برجسته و پیش‌کسوت حوزه شعر، روزنامه‌نگاری و موسیقی عصر دیروز سه‌شنبه 18 دی ماه در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این محفل، مهدی قزلی با ذکر خاطراتی از دوران روزنامه‌نگاری خود گفت: خودم را هم‌صنف بسیاری از شما می‌دانم؛ به این علت که‌ از دوران دانشجویی، دل‌مشغولی این حوزه را داشتم. بعد هم در مجلاتی که روی کیوسک می‌آمد و رگ و ریشه دانشجویی داشت مثل نقطه سرخط، فعال بودم. از آخرین کارها هم می‌شود به کار در گروه مجلات همشهری، راه‌اندازی همشهری داستان و بعد هم بیش از یک سال فعالیت در همشهری آیه اشاره کرد.

او افزود: به عنوان یک عضو کوچک از خانواده مطبوعات، بسیار باعث افتخارم است در جایی هستم که بزرگان رسانه حضور دارند.

قزلی با تشریح روند اجرایی جشنواره شعر فجر گفت: برگزاری بزرگ‌ترین رویداد شعر کشور از سال 1393 بر عهده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرار گرفت و با مشورت جدی که با بزرگان ادبیات داشتیم به نظرمان رسید که به جای ارسال آثار، روی کتاب‌های منتشر شده در سال گذشته تمرکز کنیم که بعد از این چندسال، جمع‌بندی ما این است که در کل این تاثیرات مثبت بوده‌اند. 

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ضمن تاکید بر اهمیت گردآوری آثار یک شاعر در قالب کتاب، افزود: شاعران زیادی داریم و داشتیم که شعر گفتند، شاعر بسیار خوبی هم بودند اما بعد از مدتی به هر ترتیبی اثری از آن‌ها باقی نماند؛ به خاطر این که اشعار و آثارشان به کتاب تبدیل نشدند. انشاالله کاستی‌های ارسال خود شعر، و نه کتاب، را برای کسانی که امکان انتشار کتاب ندارند، مدنظر داریم و سال آینده به این موضوع توجه جدی می‌کنیم. برای این که جشنواره در سطح باقی نماند و کتاب‌هایی که در سال‌های قبل‌تر منتشر شده‌اند هم مورد توجه قرار دهیم، محافل جشنواره را در فاصله یکی دو ماه مانده تا اختتامیه در نظر گرفتیم تا امکان شعر خواندن و شعر شنیدن برقرار شود.

دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره شعر فجر درباره محافل این دوره، گفت: محفل اول امسال به سنت چند سال گذشته با حضور دبیران ادوار گذشته برگزار شد و کارش را در گتوند، زادگاه قیصر امین‌پور شروع کرد. محافل دیگری نیز هم‌چون محفل شعر زنان، محفل شعر فاطمی و محفل شعر طنز به یاد ابوالفضل زرویی‌نصرآباد در برنامه داریم که به زودی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

قزلی به روند بررسی آثار جشنواره سیزدهم اشاره کرد و گفت: ۴۵۰۰ اثر در سه دسته شعر بزرگسال، درباره شعر و شعر کودک و نوجوان به جشنواره بین‌المللی شعر فجر ارسال شده و داوران ما با جدیت آثار را بررسی می‌کنند.

او گفت: ما از استادانی نظیر آقای صدیقی یاد گرفتیم کار روزنامه‌نگاری از آن شغل‌هایی است که نه روز می‌شناسد، نه شب و بازنشستگی هم ندارد. از آن‌جا که آقای صدیقی را می‌شناسیم می‌دانیم اهل نشستن نیستند و حتما فضای روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ما از خدمات او استفاده خواهد کرد. امیدوارم سهم کوچک ما در تجلیل از استاد فریدون صدیقی، طلیعه‌ای باشد برای این که به کسانی که باید به این موضوع توجه کنند، تلنگری وارد شود و از صدیقی تجلیل کنند.

ابراهیم اسماعیلی‌اراضی شاعر و دبیر محفل شاعران رسانه، درباره روند برگزاری این محفل گفت: اوایل دی‌ماه بود که بهروز جلالی معاون فرهنگی و اموراستان‌های بنیاد، با من درباره برگزاری محفل شعر در جشنواره بین‌المللی جشنواره شعر فجر برای اهالی رسانه صحبت کرد. این که بچه‌های شاعر که در رسانه‌ها کار می‌کنند معمولا زحمت خبرهای جشنواره روی دوش‌شان است اما خودشان پشت خبر می‌مانند و از طرفی، بزرگداشتی برای پیش‌کسوتان عرصه رسانه داشته باشیم. مراحل اجرایی کار به سرعت طی شد تا به امروز رسیدیم که در خدمت شما هستیم. امیدواریم سال بعد نوبت به کسانی برسد که امسال شرمنده‌شان شدیم.

اراضی درباره جشنواره شعر فجر، توضیح داد: جشنواه شعر فجر اگر دردهایی دارد، دوایش آمدن و ایستادن است.

فریدون صدیقی پیش‌کسوت روزنامه‌نگاری، با ذکر خاطراتی از دوران روزنامه‌نگاری خود، گفت: از هیچ کس گله‌مند نیستم. من مرهون رسانه هستم،‌ با رسانه بزرگ شده‌ام. همشهری را دوست دارم و هنوز هم آن را می‌خرم.

او درباره ارتباط روزنامه‌نگار و شعر صحبت کرد و ادامه داد: آیا امکان دارد شاعر روزنامه‌نگار یا داستان‌نویس شود؟‌ کسی که درام را بشناسد، می‌تواند داستان‌نویس شود. اگر درام را بشناسد،‌ می‌تواند روزنامه‌نگار شود. داستان‌نویس می‌تواند شاعر شود؟ نه،‌ شاعر شاعر است و قرار ندارد. اگر شاعر هستید، روزنامه‌نگاری را رها کنید و به دغدغه شاعری‌تان برسید. شاعر یک خصلت گوهری دارد که مال خودش است.

این پیش‌کسوت حوزه رسانه صحبت‌های خود را با خواندن قسمتی از شعر منوچهر آتشی این‌چنین به پایان برد: "اسب سفید وحشی!/ در بیشه‎زار چشمم جویای چیستی؟/ آنجا غبار نیست، گلی رسته در سراب/ آنجا پلنگ نیست، زنی خفته در سرشک/ آنجا حصار نیست، غمی بسته راه خواب"

در ادامه این محفل، صدیق تعریف پشت تریبون قرار گرفت و با ذکر خاطره‌هایی از نحوه آشنایی با نشریه‌ها گفت: روزنامه خواندن را طبیعتا از "کیهان بچه‌ها" شروع کردم و بعد به مجله جوانان رسیدم. یادم است بعضی از نام‌داران امروز شعرهایشان را به آن بخش می‌فرستادند. اسم‌هایی مثل منصور اوجی از شیراز، جلال‌الدین ملک‌شاه از سنندج، محمدرضا عبدالملکیان و بسیارانی که بعدها از نزدیک با بعضی از آن‌ها آشنا شدم. بخش دیگر هم که یادم نمی‌رود، بخشی بود که داستانی درباره مضمون و کلام یک ترانه نوشته می‌شد. هیچ‌گانه ترانه جمعه‌ها که براساس آهنگ فرهاد مهراد نوشته شده بود از یادم نمی‌رود.

تعریف سپس درباره عارف قزوینی صحبت کرد و افزود: قبل از عارف ترانه‌ها خیلی تکراری و یک‌نواخت جلو می‌رفت. عارف با آمدنش روحی به ترانه دمید که به شکل عمودی و فواره‌ای خودش را نشان داد. به تحقیق، تک‌تک تصانیف عارف به یک مورد خاص اجتماعی سیاسی مربوط می‌شود و می‌توان گفت عارف به نوعی گزارش‌گر و روزنامه‌نگار بوده. ضمن این که نمی‌توان او را فقط در کلام خلاصه کرد. می‌شود گفت که یک منشوری از چند هنر است؛ آواز خوش، ‌نواسازی و آهنگ‌سازی، تصنیف و شعر. علت ماندگاری اصلی کلام عارف، صرفا واگویه مسایل تاریخی نیست ‌بلکه دلیلش ساختار پرقدرت و ملودی‌های زیبای او است. خود ملودی‌هایی که عارف انتخاب کرده به تنهایی دارای ارزش هنری بسیار بالایی است.

در این محفل، سیدعبدالجواد موسوی، حامد عسکری، حامد یعقوبی، آرش نصیری، یاسین نمکچیان، ساره دستاران، صادق رحمانی، زهیر توکلی، محمدرضا فرخانی، شهاب دارابیان، عباس کریمی، سیدمحمد جواد هاشمی، سلمان نظافت یزدی، آرش شفاعی، مرتضی کاردر و مریم آموسا از شاعران رسانه و مطبوعات شعرخوانی کردند.

در پایان این مراسم از فریدون صدیقی استاد پیش‌کسوت روزنامه‌نگاری، علیرضا طبایی شاعر و مدیر صفحات ادبی و صدیق تعریف خواننده و موسیقی‌پژوه تجلیل شد.

 

بانوان شاعر در رباط‌کریم گردهم می‌آیند

در آستانه ولادت حضرت زینب (س)، محفل بانوان از سلسله محافل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عصر یکشنبه در فرهنگسرای معلم رباط‌کریم برگزار خواهد شد.

در این برنامه، غزل تاجبخش به عنوان میهمان ویژه حضور خواهد داشت و مریم آریان، سودابه امینی، ساجده جبارپور، سارا جلوداریان، تکتم حسینی، سمانه خلف‌زاده، نفیسه سادات‌موسوی، افسانه غیاثوند، لیلا کردبچه، مرضیه مختارنژاد، نغمه مستشارنظامی، فریبا‌یوسفی و بانوان شاعر رباط کریم شعرخواهی خواهند کرد.

محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و امید صباغ‌نو نیز از دیگر میهمانان این محفل خواهند بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این محفل، روز یکشنبه 23 دی ساعت 15:30 به فرهنگسرای معلم واقع در رباط‌کریم، جنب سینما فرهنگ مراجعه کنند.

 

نمایشگاه‌های کتاب استانی به جنوب کرمان رسید

سیصدوهفتادونهمین نمایشگاه کتاب استانی در جنوب کرمان (جیرفت) برگزار می‌شود.

ششمین نمایشگاه کتاب جیرفت از 22 تا 28 دی ماه در حسینیه شهدا جیرفت برگزار می‌شود. 220 ناشر از سراسر کشور 34 هزار و 278 عنوان کتاب را در زمینه‌های مختلف در این نمایشگاه عرضه می‌کنند. 4 ناشر از جنوب کرمان در این نمایشگاه حضور دارند و 4 کتاب‌فروشی نیز با نمایشگاه همکاری دارند و بن‌های توزیع شده در نمایشگاه نیز در این کتاب‌فروشی‌ها تا دو هفته اعتبار خواهد داشت. 30 ناشر نیز در بخش فروش متمرکز کتاب‌های ناشرانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند عرضه می‌کنند.

برای این نمایشگاه 300 میلیون تومان بن یارانه‌ای با تخفیف 20 درصدی در نظر گرفته شده که از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه در بین بازدیدکنندگان توزیع می‌گردد.

اجرای تئاتر خیابانی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری نشست باستان‌شناسی، گردهمایی کانون‌های مساجد جنوب کرمان با موضوع کتاب، اجرای برنامه فرهنگی و هنری شهرستان‌های استان، اجرای موسیقی محلی، اجرای برنامه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان، اجرای شب شعر، برگزاری نشست تخصصی نهج‌البلاغه، تجلیل از دانش‌آموزان برتر مسابقه کتابخوانی، برگزاری نشست تخصصی سبک زندگی و فضای مجازی، برنامه شبی در محضر قرآن کریم، رونمایی کتاب، نمایشگاه آثار عکاسان جیرفت با همکاری انجمن عکاسان شهرستان جیرفت، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی با همکاری انجمن هنرهای تجسمی شهرستان و نمایشگاه آثار خوشنویسی با همکاری انجمن خوشنویسان جیرفت و ایستگاه سرگرمی کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی هستند که برای بخش جنبی این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

ششمین دوره نمایشگاه کتاب جیرفت از 22 تا 28 دی در حسینیه شهدا این شهر از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی است.