به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، با حضور کارشناسان 10استان "کارگاه آموزشی سامانه نوین مجوز صدور کتاب" برگزار شد.

"کارگاه آموزشی سامانه نوین مجوز صدور کتاب" با حضور محمدجواد مرادی‌نیا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان ستادی و کارشناسان کتاب از 10 استان کشور روز سه‌شنبه 18 دی ماه در ساختمان فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در این نشست با اشاره به راه‌‎اندازی سامانه نوین برای صدور مجوزها، عنوان کرد: فلسفه وجودی ایجاد این سامانه آن بود که  کارها از حالت دستی و نیمه سیستمی خارج و تماما از طریق سیستمی انجام و پی‌گیری شود. در تلاش هستیم تا این سیستم را کامل‌تر کنیم تا هم کارها سرعت بیشتری بگیرد و هم دقت افزایش یابد  و همچنین دخالت انسانی در کارها کم‌تر شود.

او تصریح کرد: این هم به نفع ناشران و نویسندگان است تا با سهولت بیشتر آثار خود را ارسال و پی‌گیری کنند و هم به نفع همکاران اداره است تا وظیفه خود را به نحو شایسته‌تری انجام دهند.

مرادی‌نیا ضمن تشکر از کارشناسان استانی برای حضور در این جلسه از آن‌ها خواست تا هرگونه ابهام و سوال خود را مطرح کنند و گفت: معاونان و کارشناسان ستادی که در کارگاه حاضرند متخصص هستند و چندین ماه است که برای طراحی و عملیاتی کردن این سامانه زحمت کشیده و تجربیات و اطلاعات خوبی در این حوزه بدست آورده‌اند.  

او ادامه داد: ممکن است در استان‌ها این دسترسی‌ها کمتر باشد؛ بنابراین از فرصت استفاده کنید و مسایل فنی را پی‌گیری کنید هرگونه ابهام که در این باره را مطرح کنید.

در "کارگاه آموزشی سامانه نوین مجوز صدور کتاب" کارشناسان کتاب از استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، همدان، فارس، خوزستان، یزد، کرمان، گیلان، اصفهان و قم حضور داشتند و در ادامه جلسه به طرح سوالات خود پرداختند.

"شهربانو" راوی سال‌های دلبستگی مادر شهید رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از کتاب "شهربانو" نوشته مریم قربان‌زاده با حضور سردار سرتیپ پاسدار یعقوب‌علی نظری فرمانده سپاه امام رضا(ع)، سعید تشکری نویسنده و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در مشهد برگزار می‌شود.

این مراسم با همکاری نشر ستاره‌ها، فرهنگسرای پایداری مشهد و انتشارات آستان قدس رضوی چهارشنبه 19 دی ماه ساعت 17 در فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات آستان قدس رضوی واقع در بلوار سجاد، چهارراه بزرگمهر برگزار خواهدشد.

کتاب "شهربانو" توسط نشر ستاره‌ها منتشر شده و در مدت یک سال به چاپ چهارم رسیده است، این اثر روایت گر برش‌هایی از 20 سال زندگی یک مادر 80 ساله که از همه سال‌های جوانی‌اش، همین برش‌ها را غنیمت نگه داشته تا برای امثال ما بگوید.

بررسی "اصلاح یا انقلاب؛ دعوت از خودکامه برای پذیرش حقوق سیاسی مردم"

کتاب "اصلاح یا انقلاب؛ دعوت از خودکامه برای پذیرش حقوق سیاسی مردم» نوشته محمدحسین خسروپناه چهارشنبه ۱۹دی ماه در سرای اهل قلم معرفی و بررسی می‌شود.

مصطفی مهرآیین و محمدحسین خسروپناه به عنوان سخنران در این نشست حضور خواهند داشت.

این کتاب مشتمل بر مقاله‌ها، نامه‌ها و مدارک و اسنادی است که به شاه ایران از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ به منظور مخالفت با خودکامگی شاه و عملکردش در برابر مطالبات مردم نوشته شده است.

این نشست ساعت ۱۶ در سرای اهل قلم در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲ برپا می‌شود.

برپایی نخستین جشنواره دانش آموزی فرهنگی "سخنوران آرمانی"

نخستین دوره جشنواره فرهنگی آرمانی شو تحت عنوان "سخنوران آرمانی" با هدف بالا بردن اعتماد به نفس، کشف استعدادها و افزایش بازده علمی و فرهنگی دانش‌آموزان از  27 بهمن تا 3 اسفندماه سال جاری در تالار فرهنگ آموزش و پرورش استان تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، این جشنواره که در چهار رده سنی  ۱۰ - ۸ سال ، ۱۳ - ۱۱ سال ، ۱۵ - ۱۴ سال ، ۱۸ - ۱۶ سال و با محوریت ایده‌پردازی علمی و سخنرانی با پشتیبانی اداره آموزش و پرورش استان تهران برگزار می‌شود، در قدم نخست شعار "ایده‌ها ارزش گفتن دارند" را برای خود برگزیده است.

مهندس محسن توسلی دبیر اجرایی اولین جشنواره فرهنگی "سخنوران آرمانی" درباره اهداف این جشنواره و شعار آن، گفت: هدف این رویداد تقویت استعدادهای دانش آموزان و آینده‌سازان ایران است. در واقع با برپایی این جشنواره، ما می‌خواهیم بر ضرورت پرورش نسلی تاکید کنیم که در بیان ایده‌های خود دچار لکنت نبوده و اعتماد به نفس لازم را داشته باشد. در سیستم آموزشی ما دانش‌آموزان در بیان ایده‌های خود اغلب دچار مشکلند. طبیعتا اگر فرد با چنین روحیه‌ای پا به جامعه بگذارد نقش‌های اجتماعی خود را نمی‌تواند به خوبی ایفا کند.

به گفته دبیر اجرایی این جشنواره، دانش‌آموزان شرکت کننده در این رویداد براساس علاقه‌های علمی و ایده پردازی‌های خود، بی‌شک تاثیر بسزایی بر آینده ایران خواهند داشت و بر همین اساس شعار این رویداد در چهلمین سال شکوفایی انقلاب اسلامی، "ایران آرمانی" انتخاب شده است. 

داوران  این جشنواره همگی از افراد سرشناس و اساتید برتر دانشگاه هستند.

همچنین با توجه به اهداف فرهنگی این رویداد و به منظور شرکت دانش‌آموزان مستعد از تمام اقشار جامعه، پس از رایزنی با مجموعه مدارس صبح رویش (کودکان کار) تعدادی از دانش‌آموزان این مجموعه نیز به صورت بورسیه در این رویداد شرکت خواهند کرد.

برای شرکت در این رویداد و رسیدن تمام شرکت کنندگان به سطحی مطلوب در ایراد سخنرانی و به منظور رعایت عدالت، کارگاه فن بیان دانش‌آموزی با تدریس مجری نام آشنای رسانه ملی برگزار خواهد شد.

نخستین جشنواره فرهنگی "سخنوران آرمانی توسط موسسه پژوهشی و فرهنگی "آرمان" از  27 بهمن تا 3 اسفندماه سال جاری با پشتیبانی اداره آموزش و پرورش استان تهران در تالار فرهنگ آموزش و پرورش استان تهران برگزار خواهدشد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانند به وب سایت (ACRinst.com) مراجعه کنند.

لازم به ذکر است در پایان به برگزیدگان و نفرات برتر این رویداد، جوایزی نفیس اهدا خواهد شد.

دیجیتال‌سازی بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب خطی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود دارد که همه آن ها دیجیتالیزه شده و در اختیار عموم قرار دارد.

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دانشگاه مذاهب اسلامی با حضور اشرف بروجردی و حجت الاسلام محمدحسین مختاری ظهر امروز سه‌شنبه 18دی ماه به امضا رسید.

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در این دیدار گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در این سازمان وجود داشته نیاز به ارتباط با دانشگاه‌ها برای توجه به وجه علمی و پژوهشی این مجموعه بوده است.

او با بیان این که تمرکز پژوهش در این مجموعه بر اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی است، افزود: با توجه به وجود اندیشگاه فرهنگی که مکانی برای حضور صاحب نظران با رویکردهای مختلف است می‌توانیم در تعامل با دانشگاه مذاهب برنامه‌هایی را تدوین کنیم.

مشاور رییس جمهوری اظهارداشت:‌ با توجه به سند چشم انداز که ایران باید به لحاظ علمی، رتبه ۲ منطقه را به دست آورد، این تعاملات و ارتباطات معنا پیدا می‌کند.

او افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ۲ حوزه منابع خطی و سند حرف اول را در کشور می‌زند. بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب خطی در این مجموعه وجود دارد که همه آن‌ها دیجیتال سازی شده و در اختیار عموم قرار دارد. همچنین بیش از ۲۰۰ هزار پایان‌نامه دانشجویی در این مجموعه وجود دارد که ظرفیت علمی خوبی ایجاد شده است.

بروجردی یادآورد شد: در راستای اجرای هر چه بهتر این تفاهم نامه، کمیته‌ای برای اجرایی کردن موارد آن تشکیل شود.

حجت الاسلام محمدحسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب، در ادامه این نشست گفت: مجمع جهانی تقریب یک گفتمان علمایی است و در این بین نیاز به یک مجموعه آموزشی و دانشگاه حس می‌شد.

او با بیان این که در هیات امنای دانشگاه مذاهب اسلامی نمایندگانی از طرف مقام معطم رهبری و رییس جمهوری حضور دارند، توضیح داد: این دانشگاه در ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و حدود ۲۵ رشته تحصیلی دانشجو ‍‍می‌پذیرد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: این دانشگاه در ۵ استان کشور ها شعباتی دارد که فعال هستند.

او تاکید کرد: با نگاه ویژه به تعاملات بین‌المللی نزدیک به ۲۰ تفاهم‌نامه با کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی به امضا رسانده‌ایم.

مختاری با این توضیح که باید حرمت‌ها در مذاهب حفظ شوند، افزود: زمانی که با اهل سنت صحبت می‌کنیم متوجه دغدغه آن‌ها برای تحصیل فرزندان آن‌ها می‌شویم.