به گزارش هنرآنلاین به نقل از اخبار رسیده، "اخلاق‌الاشراف" عبید زاکانی رساله‌ای طنزآمیز و انتقادی به نثر و نظم است که در بردارنده‌ جدی‌ترین جلوه‌های طنز و اندیشه‌ اوست.

بنیان اخلاق‌الاشراف، بر این نکته است که هدف انبیا الهی، تهذیب اخلاق و پاکی درون انسان‌هاست.

عبید زاکانی در این رساله، گاه به طنز، وارونه‌گویی، استهزا و کنایه و گاه با صراحت و عریانی و بی‌پروایی، از تغییر چهره‌ دین و شگفتی‌های اطوار مدعیان دیانت سخن می‌گوید. "اخلاق‌الاشراف"، خنده‌ای است از سر حسرت و درد و دریغ بر سرگشتگی انسان در غیاب اخلاق و فضایل انسانی.  

دومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۱۹ دی، ساعت ۱۶:۳۰ به تحلیل و بررسی تصویر دین در اخلاق‌الاشراف اختصاص دارد که با سخنرانی دکتراسماعیل امینی پژوهشگر و طنزپرداز در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

 

معرفی و بررسی کتاب "درآمدی بر شناخت نسخه‌های نهج‌البلاغه"

نشست معرفی و بررسی کتاب "درآمدی بر شناخت نسخه‌های نهج‌البلاغه" سه‌شنبه ۱۸دی ماه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

رسول جزینی، سیدمحمد حسین حکیم، محمد کاظم رحمتی و سعید طاووسی درباره کتاب سخنرانی می‌کنند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست، ساعت 16 به سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲، طبقه همکف مراجعه کنند.

 

بخارا ویژه علی‌اصغر حکمت منتشر شد

بخارای زمستانی شماره ۱۲۸، آذر و دی ماه با بخش ویژه فرهنگ و هنر یزد و یادنامه‌ایی برای زنده‌یاد علی‌اصغر حکمت در 640 صفحه با آثاری از نویسندگان و پژوهشگران در عرصه نقدادبی و فرهنگ و ایران‌شناسی منتشر شد.

ژاله آموزگار، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، محمدرضا باطنی، نصرالله پورجوادی، هوشنگ دولت‌آبادی،  عبدالحسین آذرنگ، سیما سلطانی، علی قیصری، علی معظمی، بهاالدین خرمشاهی، باقر صدری‌نیا، مجید دهقانی، حبیب یغمایی، ملکالشعرا بهار، احسان یارشاطر، پروین حکمت، سیدمحمد دبیرسیاقی، منصور رستگارفسایی و حسنعلی حکمت از جمله اشخاصی هستند که در این شماره مطلب دارند. 

 

نمایشگاهی به مناسبت سالروز شهادت میرزا محمدتقی‌خان فراهانی

نمایشگاهی به مناسبت سالروز شهادت میرزا محمدتقی‌خان فراهانی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی و تاریخی دوره قاجار در موزه کتاب و میراث مستند برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه که با عنوان دشنه بر شریان تاریخ نام‌گذاری شده است، مجموعه‌ای از اسناد، نشریات، تصاویر و نفایس مرتبط با زندگی، حرفه و مکاتبات و احوال دوران صدرات امیرکبیر در معرض دید عموم قرا خواهد گرفت.

این نمایشگاه روز چهارشنبه نوزدهم دی ساعت 9 صبح در موزه کتاب و میراث مستند به نشانی بزرگراه حقانی(غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی ایران، ساختمان کتابخانه ملی ایران افتتاح خواهد شد و تا تاریخ بیست و پنجم دی ماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.