به گزارش هنرآنلاین، مینا نادری عضو شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران درباره نمایشگاه "فرصت" گفت: در نشست‌های شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران مدت‌ها بود که درصدد بودیم نمایشگاه بزرگی را برپا کنیم و به دلیل همزمانی فروش پایان سال خانه هنرمندان ایران با زمان نمایشگاه سالانه (زمستان) انجمن هنرمندان نقاش ایران، تصمیم گرفتیم که نخستین نمایشگاه سالانه فروش خانه هنرمندان ایران را با عنوان "فرصت" برگزار کنیم.

او افزود: البته در سال‌های پیش خانه هنرمندان ایران چندین‌بار نمایشگاه فروش سالیانه برگزار کرده است، اما نمایشگاه "فرصت" امکان جدیدی را برای انجمن‌ها فراهم کرد. امیدوارم از سال‌های آتی این رویداد منسجم‌تر برگزار شود و یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان به این فروش سالیانه نظم داد٬ برپایی دبیرخانه ثابتی برای این رویداد در خانه هنرمندان ایران است.

او افزود: امسال نمایشگاه "فرصت" در مدت زمان کوتاهی شکل گرفت و همین موضوع بی‌شک موجب می‌شود که نقدهایی به این رویداد در ایام برگزاری آن وارد باشد، اما اگر در سال‌های آتی زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی این رویداد در نظر بگیریم٬ بی‌شک رویداد پربارتری پیش رو خواهیم داشت.

عضو شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران ادامه داد: با توجه به این که در سه دوره مسئول کمیته نمایشگاهی انجمن هنرمندان نقاش بوده‌ام٬ همواره در جریان برگزاری نمایشگاه‌های انجمن بودم٬ دقیقاً می‌دانم در نمایشگاه‌های نقاشی چه گونه آثاری به فروش می‌رسند، البته در نمایشگاه "فرصت" ملاک انتخاب هنرمندان را بر پایه فروش آثارشان در نمایشگاه کارنما نگذاشته‌ایم.

او افزود: خریداران آثار در نمایشگاه کارنما افراد خاصی هستند. ما در انتخاب آثار نقاشی بخشی از ملاک‌مان را بر پایه فروش هنرمندان در نمایشگاه پایان سال انجمن گذاشته‌ایم. این خریدران سلیقه متنوعی دارند و در "فرصت" نیز تلاش کرده‌ایم به سلیقه خریدران توجه کنیم.

نادری در خصوص چگونگی انتخاب آثاری که از سوی اعضای انجمن‌ها در نمایشگاه "فرصت" ارائه شده‌اند گفت: برای این که همه اعضا نسبت به چگونگی انتخاب هنرمندان آگاه باشند، ما تصمیم گرفتیم در "فرصت" ملاک‌های انتخاب را شفاف بیان کنیم. مهم‌ترین معیار ما فروش در سه سال گذشته٬ پرداخت به هنگام حق عضویت سالیانه و حضور فعال در مجامع انجمن بوده است. بر این اساس ۱۲۴ اثر از ۶۷ هنرمند در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته‌اند.

او افزود: با توجه به شناختی که از نمایشگاه‌گردان‌ها٬ مجموعه‌دارها و گالری‌دارها دارم٬ زمانی که اخبار نمایشگاه "فرصت" اعلام شد، بسیاری با من تماس گرفتند و خواستار این شدند که کاتولگ نمایشگاه را در اختیارشان بگذاریم، تا بتوانند پیش از افتتاح نمایشگاه خریدهای خود را انجام دهند. این رفتار در تمام دنیا مرسوم است اما چون در فرصت کوتاه برای برگزار‌کنندگان این رویداد چنین امکانی میسر نبود٬ نتوانستیم این خواسته خریدران آثار تجسمی را در این نمایشگاه برآورده کنیم، امیدوارم که در دوره‌های آتی کاتالوگ نمایشگاه نیز منتشر شود.

او درباره شیوه فروش آثار و امکان جایگزینی اثر دیگری از هنرمند به جای اثر فروخته شده گفت: با توجه به بد بودن بازار و مشکلات اقتصادی که برای هنرمندان بوجود می‌آورد، تصمیم گرفتیم اگر اثری از هنرمندی فروش رفت٬ آن دیوار را برای نمایش و فروش در اختیار هنرمند دیگری بگذاریم تا هنرمندان بیشتری از عواید این نمایشگاه سالانه بهره‌مند شوند.

او درباره قیمت آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده است گفت: قیمت آثار این نمایشگاه متنوع است و هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه برای حمایت از خانه هنرمندان ایران در شرایط اقتصادی فعلی٬ هر یک درصدی از فروش خود را به خانه هنرمندان ایران اختصاص داده‌اند.

این رویداد فرهنگی، با همکاری انجمن‌های خوشنویسان ایران، تصویرگران ایران، هنرمندان سفالگر، عکاسان ایران، هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، هنرمندان نقاش ایران و طراحان گرافیک ایران، با هدف ایجاد فرصتی نو برای آشنایی علاقمندان و مخاطبین عام با هنر معاصر ایران برگزار می‌شود.

نمایشگاه "فرصت" تا ۲۸ دی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.