به گزارش هنرآنلاین، عصر جمعه ۱۴ دی نخستین نمایشگاه سالانه‌ شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران با عنوان "فرصت" در فضای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. 

این نمایشگاه به همت شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران متشکل از یدالله کابلی٬ نگار نادری پور٬ محمد مهدی رحیمیان٬ مینا نادری٬ بهزاد اژدری٬ بهرام کلهرنیا و آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران برپا شده است و بخشی از آثار اعضای هفت انجمن تجسمی را به نمایش گذاشته است و فرصت برابری را نیز برای فروش این آثار فراهم کند.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ضمن بازدید از نمایشگاه "فرصت" گفت: برگزاری نمایشگاه "فرصت" با همکاری انجمن های تجسمی در خانه هنرمندان٬ اتفاق خوبی است و این رویداد می‌تواند آغازگر خوبی برای برپایی بینال هنر باشد.

او افزود: این نمایشگاه سالیانه باید در سال‌های آتی به بهترین شکل ممکن از امکانات اعضای انجمن‌ها بهره گیرد و شاهد نمایش آثار بیشتری از اعضای انجمن‌ها در این نمایشگاه باشیم.

به گفته موسوی٬ نمایشگاه‌هایی از این دست که با همکاری چند انجمن برگزار می‌شوند٬ می‌توانند سهم بسزایی در همگرایی هنرمندان رشته‌های مختلف داشته باشند و زمینه‌ای را فراهم کنند که از امکانات موجود به بهترین شکل ممکن بهره گرفته شود.

موسوی با اشاره به زمینه‌های خوب نمایشگاه "فرصت" برای جذب خریداران آثار هنری گفت: کیفیت و قیمت گذاری آثاری که در "فرصت" به نمایش درآمده‌اند٬ خوب است و می‌تواند نظر مجموعه‌داران را به خود جلب کند. البته ما نباید مخاطبان را معطوف به قشر خاصی کنیم و باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مخاطبان و خریداران آثار هنری را افزایش دهیم و با در اختیار گذاشتن خوراک خوب هنری آنها را حفظ کنیم.

آیدین آغداشلو نیز ضمن بازدید از نمایشگاه "فرصت" گفت: کیفیت آثاری که در نمایشگاه "فرصت" به نمایش درآمده است بالاست و همین امر موجب شده که از سوی مخاطبان با اقبال روبرو شود.

او افزود: همواره در خانه هنرمندان شاهد برپایی نمایشگاه هستیم اما با ملاک‌هایی که شورای تجسمی خانه هنرمندان برای انتخاب آثار قائل شده‌اند٬ آثار درخور توجه‌ای به نمایشگاه راه پیدا کرده‌اند باید برای جلب نظر مجموعه‌داران به این نمایشگاه از تبلیغات به بهترین شکل ممکن بهره بگیریم.

ایرج اسکندری نیز گفت: نمایشگاه "فرصت" یکی از نمایشگاه‌های خوبی است که در مدت اخیر در خانه هنرمندان برپا شده است. آثاری که برای ارائه در این نمایشگاه انتخاب شده‌اند ضمن این که از کیفیت خوبی برخوردار هستند به خوبی نیز در این نمایشگاه چیدمان شده‌اند.

او افزود: انجمن نقاشان یکی از انجمن‌هایی است که در برگزاری این نمایشگاه سهم داشته و به نظر من سیاست انجمن برای انتخاب آثار بسیار منطقی و درست بوده است. چون مبنای اصلی این نمایشگاه فروش است باید حتما به مساله فروش فکر کرد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

این هنرمند نقاش ادامه داد: بی‌شک نمایشگاه "فرصت" با توجه به همگرایی انجمن‌ها فرصت‌های جدیدی را برای ما فراهم می‌کند، باید از این فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

حبیب درخشانی نیز در افتتاح این نمایشگاه گفت: نمایشگاه "فرصت" از این منظر که دربرگیرنده آثار هنرمندان با سبک‌ها و تکنیک‌های مختلفی است ارزشمند است، در این نمایشگاه شاهد آثار متنوع و متعددی هستیم که هیچ یک شبیه به یکدیگر نیستند و همین موضوع من هنرمند را در مواجهه با نمایشگاه شگفت‌زده می‌کند.

این مدرس دانشگاه افزود: باید در خانه هنرمندان برنامه‌ای اتخاذ شود که کارشناسان هنری صرفا کارشناس گالری نباشند٬ بلکه به کارشناس خبره‌ای تبدیل شوند که می‌توانند در فروش آثار هنری نیز قدرتمند عمل کنند. خانه هنرمندان از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین ظرفیت آن معطوف به رفت و آمد گردشگران خارجی در این مجموعه است باید از پتاسیل این افراد بهره گرفت٬ ضمن این که با فرهنگ و هنر ما آشنا می‌شوند، به خیل خریداران آثار هنری نیز بپیوندند.

فرهاد ابراهیمی مجسمه‌ساز نیز گفت: نمایشگاه "فرصت" دربرگیرنده بخشی از توان هنرمندان تجسمی کشور است و با این که طبق روال تمام نمایشگاه‌های گروهی سهم مجسمه‌سازان نسبت به سایر هنرمندان کم‌تر است٬ اما در این نمایشگاه شاهد نمایش آثار خوبی چه از نظر تکنیک و چه از نظر گستردگی و تنوع هستیم و مجسمه‌سازان نیز با حضور کم تعداد خود در این نمایشگاه توانسته‌اند بخشی از توان مجسمه‌سازان را به نمایش بگذارند.

او افزود: این روزها به واسطه تحریم‌های اقتصادی که بر کشور و مردم ما تحمیل شده است، هنرمندان نیز در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند و کم نیستند هنرمندانی که برای تامین هزینه‌های ارتزاق خود با مشکل روبرو هستند٬ از این رو برگزاری نمایشگاه‌های فروش و جذب مجموعه‌داران می‌تواند حداقل گره‌ای مقطعی از مشکلات برخی از اعضای خانواده تجسمی باز کند.  

این هنرمند معتقد است٬ با توجه به توان خانه هنرمندان در جلب گردشگران خارجی٬ باید زمینه‌ای فراهم کرد که این گردشگران را تبدیل به خریداران آثار هنری کنیم و از توان مالی آنها برای خرید آثار هنری بهره ببریم.

محمد هادی فدوی هم گفت: من همواره به گالری‌های خانه هنرمندان ایران سر می‌زنم و در جریان نمایشگاه‌هایی که در این مجموعه برگزار می‌شود هستم به نظرم نمایشگاه "فرصت" از نمایشگاه‌های خوبی به شمار می‌رود که در مدت اخیر برگزار شده است.

این هنرمند نقاش با اشاره به ملاک‌هایی که برای انتخاب آثار گذاشته شده است٬ گفت: به نظرم این ملاک‌ها کمک کرده تا کیفیت نمایشگاه بالاتر برود٬ ضمن اینکه در این نمایشگاه برای فروش آثار نیز برنامه‌ریزی شده است.

محمدرضا فیروزه‌ای ضمن بازدید از نمایشگاه "فرصت" گفت: نمایشگاه "فرصت" از قابلیت‌های خوبی برخوردار است٬ چون هدف اصلی نمایشگاه فروش است باید برای فروش آثار نیز تلاش ویژه‌ای کنیم.

او با اشاره به خانه هنرمندان ایران که در آستانه ۲۰ سالگی است گفت: با گذشت ۱۹ سال از فعالیت این مجموعه اما همچنان با مشکل فروش آثار هنری در این مجموعه روبرو هستیم باید در یک حرکت جمعی تلاش کنیم تا این مشکل نیز برطرف شود و یکی از راه‌هایی که می‌توانو این مشکل را برطرف سازد٬ برگزاری نمایشگاه‌های نمایشگاه گردانی شده است.

این نقاش ادامه داد: در تهران نمایشگاه‌ها و حراج‌هایی برگزار می‌شود که فروش چند میلیاردی دارند، باید خانه هنرمندان نیز سهم قابل توجه‌ای از آمار و ارقام خرید‌های هنری را به خود اختصاص دهد.  

این رویداد فرهنگی، با همکاری انجمن‌های خوشنویسان ایران، تصویرگران ایران، هنرمندان سفالگر، عکاسان ایران، هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، هنرمندان نقاش ایران و طراحان گرافیک ایران، با هدف ایجاد فرصتی نو برای آشنایی علاقمندان و مخاطبین عام با هنر معاصر ایران برگزار می‌شود.

نمایشگاه "فرصت" تا ۲۸ دی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.