به گزارش هنرآنلاین، جشنواره وارش در هر دوره به یکی از استان‌های کشور توجه می‌کند. نهمین دوره این رویداد فرهنگی با هدف  تقویت و حمایت از آثاری با محوریت مردم شناسی و تاکید بر موضوع فرهنگ عامه، فیلم‌های مردم شناسی و مردم نگاری استان گیلان را نمایش خواهد داد.

بدیهی است که فیلم‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره به انتخاب دبیر این رویداد هنری معرفی و در بخش ویژه نمایش داده خواهد شد.

این دوره از جشنواره بین المللی فیلم وارش با موضوعات سنت‌های رفتاری، گفتاری و زیستی برگزار می‌شود.

بر طبق فراخوان جشنواره سنت‌های رفتاری شامل فیلم‌هایی با موضوع آیین‌ها، انگاره‌ها، آداب و رسوم، عرف و عادات، جشن‌های ملی و مذهبی، بازی‌های عامیانه و... می‌شود.

فیلم‌هایی با محوریت قصه‌های عامیانه، داستان‌های اخلاقی، حکمت‌آمیز و عاشقانه، لالایی‌ها، آواها و نواها، ترانه‌ها، مرثیه‌ها، اشعار بومی، افسانه‌های کهن و مثل و تمثیل و... در گروه سنت‌های گفتاری قرار می‌گیرند.

همچنین سنت‌های زیستی در برگیرنده فیلم‌هایی با محوریت معماری بومی، شیوه‌های تولید در زندگی کشاورزی، دامداری و صیادی و بهره برداری از جنگل، صنایع دستی و دست بافته‌ها و پوشاک، فرهنگ غذاهای بومی، بازار و مبادله است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 30 دی ماه 1397 در سایت جشنواره، www.vareshfestival.com ثبت نام کرده و پس از آن تا 10 بهمن ماه 1397، نسبت به ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش اردیبهشت ۱۳۹۸ در استان مازندران برگزار می‌شود.