سرویس استان‌های هنرآنلاین: بهزاد مریدی که این روزها مشغول مطالعه و پژوهش در دانشگاه است، تهیه و تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی را در تقویم کاری آتی خود در دست اقدام دارد. او در پاسخ به این سوال که در این وانفسای فرهنگی، کدام‌یک از مسائل و چالش‌های فرهنگی کشور را می‌توان به عنوان مهم‌ترین چالش برشمرد و برای این مسئله چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟ به خبرنگار هنرآنلاین گفت: "فرهنگ" مجموعه کامل ممیزهای روحی، مادی، فکری و عاطفی است که یک جامعه یا گروه اجتماعی را مشخص می‌کند و نه تنها شامل هنرها بلکه شامل اشکال زندگی، حقوق اساسی انسانی، نظام‌های ارزش، سنت‌ها و اعتقادها نیز می‌شود.

این فعال دانشگاهی افزود: ما امروز نیازمند آن هستیم که مشکلات فرهنگی خود را ریشه‌یابی کنیم و به درستی و به دور از هرگونه تعصب، آن‌ها را شناسایی و در جهت بر طرف کردن آن گام برداریم.

مریدی گفت: این امر شاید در دید نخست برای خواننده‌ای که عشق به سرزمین و فرهنگ مادری خود دارد، کمی ناخوشایند باشد اما اگر با خرد و اندیشه‌ای درست به آن بنگریم خواهیم دید که نه تنها در جهت نفی فرهنگ غنی ایرانی نبوده است بلکه در جهت هرچه باشکوه‌تر شدن این فرهنگ و تمدن فراگیر نیز می‌تواند باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: رشد، نمو و جهانی شدن هر فرهنگی از یک سو نیازمند به شناسایی نقاط ضعف آن فرهنگ و تلاش بر برطرف کردن آن دارد و از سوی دیگر محدود به یک مرز جغرافیایی نبودن است.

وی بیان کرد: متأسفانه هنوز اقدامی جدی برای برطرف کردن مورد نخست که رفع نقاط ضعف فرهنگ ایرانی است، صورت نگرفته اما مورد دوم که محدود به مرزهای جغرافیایی نبودن است به شکلی بسیار درست و منطقی در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است.

مریدی تأکید کرد: شاید به نظر نرسد اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر جامعه و کشور ما با آن دست به گریبان است، بحران‌های فرهنگی است.

وی اذعان داشت: درست است که مثلاً مشکلاتی نظیر بیکاری و ناملایمت‌های اقتصادی و ... معضل بزرگ جامعه ما است که به همراه خود پیامدهای ناخوشایندی را برای خانواده و افراد حقیقی و حقوقی می‌آورد اما مشکلاتی از جنس فرهنگ در وهله نخست، بسیار پر اهمیت‌تر است و موجب شده تا جامعه با پیامدهای ناگوارتری دست به گریبان شود.

این مدرس دانشگاه چگونگی نحوه نادرست و نازیبای تردد، عبور و مرور و رانندگی در خیابان‌های کشور را مصداقی برای این مهم دانست و آن را جدال انسان و آهن خواند و گفت: وقتی در خیابان شهرم رانندگی می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که چقدر ارزش جان آدم‌ها ناچیز است و برای اینکه فرهنگ به کمک آرامش انسان بیاید لازم نیست از واژگان ثقیل و سنگین استفاده کرد بلکه کافی است به عنوان مثال در رانندگی " بین دو خط برانیم " و اگر خواستیم از خطوط خارج شویم فقط "راهنما بزنیم " و با این انجام مهم‌های ساده عصبیت‌ها را کاهش دهیم.

به گفته وی برای آموزش و فرهنگ‌سازی مسائل روزمره و اجتماعی باید گام‌های محکم و بلندی برداشته شود و بالطبع آموزش و فرهنگ‌سازی‌های ابتدایی و ضروری را باید از مهدکودک‌ها آغاز کرد.

این چهره فرهنگی فارس با باور این که اجرای فرهنگ و رفع معضلات فرهنگی در هر جامعه سخت نیست و نیاز به دغدغه افراد آن جامعه دارد، گفت: باید در کنار اولویت‌های زندگی، رفع و ترمیم مشکلاتی نظیر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، لبخند در حین کار و صحبت، توجه آسیب نرساندن به محیط زیست، مصرف درست انرژی‌ها و ... را در اولویت رفتارهای روزانه خود قرار داده و فرهنگ عمومی را رواج دهیم.

مریدی اضافه کرد: مقوله فرهنگ باید دغدغه تمامی افراد جامعه باشد و این مهم نه تنها به سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی باز مربوط است، بلکه باید به دغدغه تمامی افراد جامعه بدل شود تا نتیجه مفید و کارآمد داشته باشد.

به گفته مریدی، ورود مردم به مقوله فرهنگ بسیار مهم است و تا زمانی که مردم به این وادی ورود پیدا نکنند؛ در اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی موفق نخواهیم بود.

بهزاد مریدی از چهره‌های فرهنگی فارس به شمار می‌آید، فارغ التحصیل رشته فلسفه زبان و ارتباطات در مقطع فرا دکتری دانشگاه مسکو است.

وی عناوینی همچون استاد مدعو دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، استاد همکار جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشگر معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشگر کمیسیون فرهنگی اجتماعی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و استادیاری گروه زبان شناسی و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور، دارای نشان مفاخر فرهنگی فارس، مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و استان تهران را در کارنامه دارد.

 

الهه بهرامی