سرویس معماری هنرآنلاین: از آنجایی که به پایان سال 2018 رسیده، بسیاری از پروژه‌هایی که سال‌های گذشته توسط معماران به نام و مشهوری طراحی شده، در یک بایگانی بلند مدت قرار گرفتند. به همین دلیل شروع یا مدت اجرای برخی از پروژه‌هایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم، سال‌ها به طول انجامیده یا شروعی ناامیدکننده داشته‌اند. معماری رشته‌ای است که گاهی مواقع به سرمایه‌گذاری بلندمدت و قابل توجهی وابسته است. تمام این موارد بدون ذکر موانع سیاست‌گذاری در این شغل است. لذا در ادامه ما مهم‌ترین عناوینی که در سال 2019 افتتاح خواهند می‌شوند را معرفی کرده‌ایم.

با توجه به بی‌ثباتی که در ذهن ما جریان دارد، شباهت و هماهنگ بین آثار زیر فراتر از تصادف است. برخی از پروژه‌های زیر در کشور قطر به اجرا در خواهند آمد که خود این امر به خاطر زیرساخت‌های مهمی است که در آینده در این کشور به اجرا در خواهد آمد. رویدادهای جهانی مانند جام جهانی 2022 و نمایشگاه جهانی اکسپو 2020 بسیار در شکل‌گیری پروژه‌های بزرگ دیگر تأثیرگذار بوده‌اند. یا کشور چین که در یک سونامی بزرگ از سبک گرایی افتاده است. همچنین در نیویورک مجتمع بزرگ هادوسون یارد میزبان دو معماری بزرگ از قرن 21 خواهد بود. شمار زیادی از پروژه‌های زیر با کاربری فرهنگی هستند که طراحی آن‌ها بر روی نقاط میراث ملی و فرهنگی تمرکز داشته است. ساختمان‌های زیر دلیل مهمی برای پیشرفت معنوی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها خواهد بود. در ادامه به بررسی پروژه‌های مهم 2019 خواهیم پرداخت.

مرکز هنرهای نمایشی تایپه-رم کولهاس

مرکز هنرهای نمایشی تایپه-رم کولهاس مرکز هنرهای نمایشی تایپه یک مسابقه معماری بود که پس از بررسی‌های وسواس گونه طرح ارائه شده توسط استودیو معماری رم کولهاس (OMA) به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد. طرح روی یک فروشگاه مواد غذایی ساخته شده که شامل یک تئاتر ۱۵۰۰ صندلی و دو تئاتر با صندلی ۸۰۰ تایی که به درون یک مکعب مرکزی منتهی می‌شود. همچنین فضا ملبس با شیشه مشجری است که مکان‌های سن هر سه تئاتر را در یک کلیت منفرد ترکیب می‌کند. هر تئاتر می‌تواند مستقل یا به‌صورت ترکیبی استفاده شود. هزینه ساختمان تقریباً با ۱۲۰ میلیون USD برآورد می‌شود و تکمیل آن در سال ۲۰۱۳ تخمین زده شده بود؛ اما به دلیل محدودیت‌های اجرایی و تکنولوژی معماری تا 2019 اجرای آن به طول انجامید.

پروژه‌های برجسته 2019

مرکز موسیقی پاپ تایپه

سرمایه‌گذاری‌های تایپه بر روی موسیقی و مراکز در مجموعه Reiser Umemoto ادامه خواهد داشت. این مجموعه به خاطر علاقه مفرط مردم و دانشجویان موسیقی به موزیک پاپ طراحی شد و در سال 2019 افتتاح می‌شود. پروژه فوق شامل فضاهای عملکردی گسترده برای جابجایی چندین هزار نفر را داراست و بیش از 62 هزار متر مربع را پوشش می‌دهد. پس از اتمام ساخت این مجموعه چهارمین موزه مستقل دنیا خواهد بود.

پروژه‌های برجسته 2019

مرکز عمومی در نیویورک توسط توماس الکساندر

بهترین پروژه‌های معماری 2019 توماس الکساندر Heatherwick، با هدف ایجاد نقطه عطف عمومی در نیویورک، از طرح جذاب خود رونمایی کرد که در واقع این فضای عمومی با 16 طبقه، دارای 154 ردیف پله و 2500 واحد پله است. همان‌طور که در تصاویر پیداست، نوعی بازی، هیجان و تعامل فیزیکی در فضا برقرار شده که پذیرای بسیاری از بازدیدکنندگان و شهروندان نیویورک خواهد بود. در ادامه می‌توان به نمای ساختمان اشاره کرد که دارای نمای هندسی و به شکل لانه زنبوری بوده و توسط ورق فولادی به رنگ مس پوشیده شده است.

پروژه‌های برجسته 2019

پردیس فرهنگی The Shed با سازه‌ای انعطاف پذیر

این پروژه که توسط Diller Scofidio + Renfro با همکاری گروه Rockwell طراحی شده، یک مرکز فرهنگی 200000 فوت مربعی است که سازه‌ای انعطاف پذیر داشته و می‌تواند پذیرای انواع رویدادهای مختلف در خود باشد. طرح این فضا به گونه‌ای، نمونه موفق و تحقق یافته پروژه “Fun Palace” یا قصر شادی اثر Cedric Price، معمار انگلیسی، است که به صورت یک طرح ناتمام و فقط یک ایده در دهه 60 مطرح شده بود.

پروژه‌های برجسته 2019

مخزن شانگهای

بهترین پروژه‌های معماری 2019 چین با سال‌ها خیره شدن به جهان ساختارهای ذهنی خود را بروز کرده و چشم خود را نسبت به ساخت سازهای صنعتی سال‌های گذشته بسته است. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این تغییر تفکر به پروژه مخزن یا همان Tank در شانگهای مربوط می‌شود که توسط گروه معماری OPEN صورت گرفته و مجموعه‌ای از مخازن نفتی کشور چین را به گالری هنری و چشم‌اندازهای عمومی تغییر کاربری داده است. این یک پروژه برجسته است که بدون شک در سال‌های آتی به عنوان یک نمونه مطالعاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این پروژه در ماه مارس 2019 تکمیل خواهد شد و فقط نیاز است به ایستگاه مترو 11 در شانگهای بروید تا این پروژه را مشاهده کنید.

پروژه‌های برجسته 2019

استادیوم الوکره، ورزشگاه جام جهانی 2022 قطر-زاها حدید

برنامه ریزی برای شروع و ساخت و ساز این پروژه در سال 2014، شروع به کار می‌کند و محل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال با گنجایش 40000 هزار تماشاگر است. طرح این ورزشگاه با الهام از قایق‌های ماهی گیری و دکل کشتی‌های عربی به وجود آمده است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زیبای این ورزشگاه نحوه چیدمان مدولار صندلی‌هاست که عمدتاً از چوب و مهندسی طراحی شده است و می‌توان آن را پس از اتمام رقابت‌ها جا به جا کرد و در مکان دیگری نصب و مورد استفاده قرار داد.

پروژه‌های برجسته 2019

موزه ملی قطر، ژان نوول

بهترین پروژه‌های معماری 2019 موزه ملی قطر جزء پروژه‌های شاخص شهر دوحه است که توسط معمار مشهور فرانسوی، ژان نوول طراحی شده است. تصاویر جدیدی که از مراحل پایان ساخت این موزه منتشر شده بیانگر یک فرم مفهومی پیوسته از یک مجموعه‌ای عظیم است که طبق برنامه این مجموعه زیبا در دسامبر 2018 افتتاح می‌شود.

پروژه‌های برجسته 2019

رستوران زیر آب، Snohetta

جدیدترین طرح اسنوهتا (snøhetta) پس از گذر از طراحی پروژه‌های بزرگ فرهنگی و هنری، یک رستوران منحصر به فرد زیر آب است. پروژه‌ای جدید که خصوصیات برجسته این گروه معماری را به تصویر می‌کشد.

پروژه‌های برجسته 2019

پروژه هزار درخت

بهترین پروژه‌های معماری 2019 پروژه هزار درخت استودیو معماری Heatherwick هنوز تا تکمیل شدن فاصله دارد، اما طبق پیش‌بینی‌ها تا آخر سال 2019 می‌توانیم باغ‌های معلق بابل را در شانگهای چین مشاهده کنیم. این پروژه 300 هزار متر مربعی یک قطعه بزرگ از توپوگرافی شهر شانگهای است که مانند دو کوه بزرگ پوشیده از درختان رشد کرده و بیش از 400 تراس و هزار ستون ساختاری خواهد داشت.

پروژه‌های برجسته 2019

برج Leeza SOHO، زاها حدید

گروه طراحی و معماری شرکت زاها حدید تصاویر جدیدی از برج Leeza SOHO در منطقه امور مالی پکن به نمایش گذاشته است. یکی از ویژگی‌های مهم این پروژه آتریوم 190 متری آن بوده که به صورت خط مارپیچی بین دو ساختمان قرار گرفته است. به غیر از آتریوم، 172 هزار متر فضای اداری و مسکونی تعبیه شده که از امکانات رفاهی کاملی برخوردار است.

پروژه‌های برجسته 2019

 شهر روبی از استودیو معماری Adjaye

بهترین پروژه‌های معماری 2019 پروژه بعدی الهام بخش دیوید آجایه، به مانند تفکری رویایی در لیندا پایس در حال شکل‌گیری است. با گذر زمانی بیش از 10 سال، چشم‌انداز بدوی و انسان دوستانه لیندا پایس به اتمام خود نزدیک می‌شود. در حالی که هندسه تاشو یک المان جذاب محسوب می‌شود، رنگ متضاد آن بر جسارت و برجسته‌سازی آن نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. رنگ قرمز یک توناژ بسیاری پیچیده و سخت برای تزریق در متریال بتن است که استودیو معماری Adjaye با متخصصان رنگ Pretesca در طول سالیان گذشته مشغول ساخت آن بودند.

پروژه‌های برجسته 2019

سیاحت در مسیر مروارید نشان

مرکز بازدید Olgiati نقطه پایانی پروژه Pearling قرار دارد که سایت حفاظت شده پادشاهی بحرین به شمار می‌رود. این سایت تاریخ فرهنگ و اقتصاد منطقه صنعت مروارید را بررسی می‌کند. این مسیر بیش از 15 سایت مجزا (و 17 عنصر معماری) دارد که شامل مسیرهای عجیب و غریب درون شهر است و بازدیدکننده را به درون استخر عمیق و پرآبی تاریخ و سنت بحرین غوطه‌ور می‌کند. این پروژه در سال 2019 به اتمام خواهد رسید و بازدیدکنندگان می‌توانند ساختارهای Olgiati را مشاهده کنند.

پروژه‌های برجسته 2019

 موزه بزرگ مصر، Heneghan Peng Architects

تقریباً پس از 100 سال شیدایی مصر برای غرب، سایت تاریخی اهرام ثلاثه به محلی برای نمایش و گنجینه‌های باستانی مصر اختصاص یافته است. رقابت برای طراحی این پروژه در سال 2003 برگزار شد و تقریباً 2 هزار اثر از 83 کشور را به خود جذب کرد. طراحی هِنگ پِن به دلیل پیشنهادش برای ایجاد یک صفحه دیجیتال نمایشی این موزه را منحصربه فرد ساخت. این صفحات دیجیتال قرار بود در تعامل با موزه‌های بزرگ دنیا، آثار آن‌ها را در این موزه هم به نمایش بگذارد.

پروژه‌های برجسته 2019

منبع: آرل