سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از راه‌اندازی "شبکه کافه‌ها و رستوران‌های دوستدار کتاب شیراز" خبر داد.

صابر سهرابی با اشاره به فعالیت‌ها و طرح‌های گسترده شیراز برای حضور جدی در پنجمین جشنواره پایتخت کتاب ایران گفت: اقشار مختلف جامعه، اصناف و مؤسسات مردم نهاد در شیراز برای پیشبرد راهبردها و چشم‌انداز توسعه کتابخوانی فعالیت‌های گسترده‌ای به انجام می‌رسانند.

وی با بیان این که پیش از این شبکه‌های "نامه‌رسانان دوستدار کتاب"، "آتش‌نشانان دوستدار کتاب"، "کودکان دوستدار کتاب" و "ورزشکاران دوستدار کتاب" راه‌اندازی شدند و فعالیت‌های خود را آغاز کردند؛ گفت: از همین گذر برای ایجاد بسترهای لازم و حرکت هماهنگ به منظور ترویج کتابخوانی با باورِ عمیق، به اثر مسلم و بی‌بدیل این موضوع در زندگی بهترِ شهروندان، "شبکه کافه‌ها و رستوران‌های  دوستدار کتاب شیراز" با امضای یک میثاق نامه راه‌اندازی شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس افزود: امضا کنندگان این میثاق نامه تاکنون در زمینه ترویج کتابخوانی و ایجاد فضای کتابخوانی فعالیت‌هایی را به انجام رسانده‌اند، اما این شبکه تلاش خواهد کرد این برنامه‌ها را منسجم‌تر کند.

سهرابی تأکید کرد: اگر چه امضای میثاق نامۀ "شبکه کافه‌ها و رستوران‌های دوستدار کتاب شیراز" از نظر قانونی تعهدی ایجاد نمی‌کند اما اعضاء هم‌پیمان می‌شوند در اجرای برخی طرح‌ها جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی، تلاش خود را بیش از  پیش به کار گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تلاش برای توسعه کتابخوانی در کافه و رستوران با فضاسازی در دکوراسیون داخلی، فراهم کردن شرایط برگزاری رویدادهای فرهنگی در حوزه کتابخوانی از جمله رونمایی، نقد کتاب و نشست‌های تخصصی، ایجاد کتابخانه با محور "کتاب در گردش" در  رستوران‌ها و کافه‌ها و برنامه‌ریزی برای هر گونه فعالیت و اقدام مؤثری که منجر به ایجاد تعامل بیشتر و هم افزایی با سایر اعضای شبکه در زمینه کتابخوانی شود، از جمله مفاد این میثاق نامه است.

وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیرخانه پایتخت کتاب ایران در شیراز نیز بسترهای لازم را به اقتضاء برنامه‌ها و طرح‌ها برای اعضای این شبکه فراهم خواهد کرد.

سهرابی با بیان این که تاکنون رستوران‌ها و کافه‌هایی همچون "هفت خوان، صوفی، قوام، اجاق و آتش، بالو (واقع در سنگ سیاه)، خانه سنتی ستایش، قهوه گذر، کافه کتاب رومی، کافه گالری سروناز، کافه خیابون، کافه لحظه، کافه کتاب راز و ماز" با امضای میثاق نامه به این شبکه پیوسته‌اند، خاطرنشان کرد: مدیران کافه‌ها و رستوران‌های شیراز که مایل به همکاری با شبکه و پیوستن به آن هستند می‌توانند از طریق پیامک به شماره ٠٩٣٩٧١١٤٥٦٣ آمادگی خود را اعلام کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تأکید بر این که شیراز در سال جاری یکی از نامزدهای اصلی پایتخت کتاب خواهد بود، افزود: علاوه بر شیراز و شهرهای اوز و صدرا، که سال‌های گذشته عنوان شهرهای خلاق کتابخوانی را کسب کرده‌اند، امسال چند شهر دیگر استان فارس نیز برنامه‌های مؤثری را تدوین کرده و حضور پررنگی در پنجمین جشنواره پایتخت کتاب ایران خواهند داشت.

 

الهه بهرامی