سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نغمه زائری طراح مد و لباس و مدیر برند "خانه طرح هور" درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در زمینه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در ادامه روند طراحی مجموعه "اصالت و صلح" این بار به سراغ فرهنگ نوروز در ایران و برخی از کشورهای همسایه رفتم و مجموعه "اصالت و صلح نوروز" را در راستای پیوند میان هنر ایران با کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و تاجیکستان طراحی کردم.

او با اشاره به ارتباط عمیق میان نحوه برپایی آئین نوروز در ایران و کشورهای مذکور اظهار داشت: علاوه بر اشتراکات در برپایی آداب‌ورسوم میان این کشورها، مشابهات بسیاری در زمینه فرهنگ و نحوه پوشش و الگوهای لباس وجود دارد و تلفیق شکل‌های متنوع طراحی، دوخت و تزئینات لباس می‌تواند منجر به ایجاد ارتباطی عمیق در زمینه فرهنگ پوششی مردمان این سرزمین‌ها شود.

زائری افزود: در بررسی‌ها و مطالعاتی که پیش از طراحی مجموعه "اصالت و صلح نوروز" انجام دادم به این نکته پی بردم که یکی از ویژگی‌های فرهنگ پوشش در میان مردمان این چهار کشور این است که همچنان به استفاده از لباس‌های سنتی خود اصرار دارند و به‌ویژه در مواردی همچون طراحی و دوخت لباس عروس، در کشوری همچون تاجیکستان، دختران از سن حدود هشت سالگی آغاز به دوخت این لباس کرده و گلدوزی‌هایی بسیار زیبا و جذاب را بر روی پیراهن سنتی خود با نام "چَکَن" انجام می‌دهند.

این طراح لباس در ادامه گفت: به هیچ عنوان آثار این مجموعه، نمونه عینی لباس‌های کشورهای مورد نظر نیست. نه تنها تلفیق میان لباس این کشورها با فرهنگ ایرانی را شاهد هستیم که همچنین نگاهی به مدهای روز دنیا در این طراحی داشته‌ام و در این مجموعه از لباس‌هایی کاربردی رونمایی خواهم کرد.

او با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه نگاه متعصبانه‌ای نسبت به آئین نوروز و فرهنگ پوشش مردم ایران به این مجموعه وارد نشده است، اظهار داشت: نگاهم از ابتدا به تمام مجموعه‌های "اصالت و صلح" برداشتن مرزهای جغرافیایی در ذهنم و ایجاد پیوند میان دیدگاه‌های تاریخی و فرهنگی بوده است. من در این مسیر تلاش می‌کنم که لباس را ارائه دهم که هم دارای مفهومی در پس طراحی آن باشد و هم نشانی از جستجوی طراح لباس در پیشینه تاریخی تمامی الگوهای به کار رفته در آن‌ها قابل مشاهده باشد.

زائری در خاتمه از رونمایی آثار مجموعه "اصالت و صلح نوروز" پیش از آغاز سال نو خبر داد.