سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اهمیت و مرکزیت رسانه‌ها و ارتباطات در تمامی جوامع منجر به مصرف‌گرایی و تمایل به مد شده است. این امر به افراد این امکان داده است تا درک بیشتری نسبت به خود و سوژه‌های اجتماعی کسب کنند.

آئین تجلیل از فعالان رسانه در حوزه مد و لباس در حالی طی هفته گذشته برگزار شد که بیانیه هیئت داوران نخستین دوره جشنواره، تأکید بر اهمیت، نقش و جایگاه رسانه را در این عرصه دیگر بار تبیین کرد.

در این مجال ضمن تبیین اهمیت رسانه در حوزه مد با نگاهی به بیانیه داوران نخستین جشنواره مد و رسانه، بر این نکته دیگر بار تأکید کنیم که فواید اقتصادی مدگرایی برای صاحبان قدرت و سرمایه، علاوه بر اینکه از این پدیده، عرصه‌ای مهم و پویا برآورده است، پیامدهای منفی و زیانباری از نظر فرهنگی برای تمامی جوامع داشته و با توجه به اینکه کشور ما نیز جامعه‌ای در حال گذار از سنت به مدرنیته است، می‌توان گفت که چنین تغییرات و تحولاتی که در عرصه مد و لباس با عنوان مدرنیته و جهانی‌شدن روی‌داده است از طریق دنیای اطلاعات، ارتباطات و رسانه در بستر مناسب فرهنگی قابل کنترل و تعیین مسیر است.

هیئت داوران نخستین جشنواره مد و رسانه ضمن تشکر از مدیران رسانه‌های جمعی بابت مشارکت و همراهی با این جشنواره، توجه مدیران فرهنگی و اهالی رسانه و همچنین دست‌اندرکاران مد و لباس را به نکاتی ذیل جلب کرده است:

مد و لباس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین، گسترده‌ترین و پرمخاطب‌ترین شاخه‌های صنایع فرهنگی و به‌ویژه در بحث‌های میان رشته‌هایی که گستره آن به صنعت، آئین، اجتماع، سیاست، دانشگاه و ... ـ می‌رسد، هنوز تا رسیدن به جایگاهی درخور در عرصه رسانه‌های جمعی فاصله‌ای دارد.

رشد و بالندگی هنر ـ صنعت مد و لباس، نیازمند مجموعه‌ای توانمند و متنوع از رسانه‌های گوناگون است. رسیدن به این چشم‌انداز، نیازمند همدلی و تعامل مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی کشور، مدیران و متولیان مد و لباس با دست‌اندرکاران، طراحان و بخش تولید در حوزه مد و لباس است.

مرور آثار مرتبط با مد و لباس در رسانه‌های کشور، حکایت از رشدی اندک، اما خوب از رویدادهای این حوزه دارد. همچنین تعداد برنامه‌ها، مصاحبه‌ها و گزارش‌های خبری، رادیویی و تلویزیونی هر در حال افزایش است، با این حال هنوز جای، نقدها، یادداشت‌ها، تحلیل‌ها تخصصی در این حوزه خالی است و با وضعیت کمی و کیفی مطلوب فاصله دارد.

هیئت داوران نخستین جشنواره مد و رسانه، امیدوار است، با توجه ویژه رسانه‌ها جمعی، افزون بر پویایی عرصه هنر صنعت مد و لباس، شاهد تنوع برنامه‌ها، خبرها و گزارش‌ها، عکس‌ها، مجلات و سایت‌هایی باشیم که با رعایت ضوابط قانونی کشور، تنوع رسانه‌ای حوزه هنر صنعت مد را رقم بزنند.